Flera köpare

H

Honda_350

Vill bara ha råd av forumet, hur man gör när man har flera köpare som är intresserade. Värderar dom likvärdigt men svårt att avvisa någon eftersom man inte vet om den ev köparen kanske ångrar sig och hoppar av. Min fråga är kan man ta ut en handpenning direkt när dom säger att dom bestämt sig för att var lite mer på säkra sidan?
 
Sv: Flera köpare

Honda_350 skrev:
Min fråga är kan man ta ut en handpenning direkt när dom säger att dom bestämt sig för att var lite mer på säkra sidan?

Ja, ca 10-15 procent brukar vara brukligt att ta ut i handpenning beroende på vad varan kostar.
 
Sv: Flera köpare

Ja, det kan du göra. Skriv då kontrakt med en gång vad som gäller. Så är det flera likvärdiga köpare, sälj till den som är villig att betala handpenning.
 
Sv: Flera köpare

Kontraktsskrivning och som sagt, 10-15 % i handpenning och återstående belopp vid avhämtandet av pållen. Du skriver också in i kontraktet i de fall köparen hoppar av utan skäl, att handpenningen tillfaller dig vid sådant fall. Annars kan du få personer som skriver kontrakt, ångrar sig och begär återbetlaning av handpenning.

Skulle pållen te x inte klara en veterinärbesiktning, skall du naturligtvis återbetala handpenningen om köparen önskar det.
 
Sv: Flera köpare

Handpenning är ju en bra sätt både som säljare att man får lite för besväret om de nu drar sig ut samt att som köpare att amn vet att de håller hästen åt en tills amn fått resterande av beloppet.
Kan ju vara som så att amn väntar svar från banken elelr att det är helg så man inte akn gå in på banken och ta ut alla pengar som behövs=)
 
Sv: Flera köpare

Såklart du ska ta en handpenning! Handpenningen brukar motsvara 10% men den är till för att ersätta dig för ev extrakostnader om köparen hoppar av. Räkna ut ungefär vad det skulle kosta dig att ta ut hästen till en ny försäljning och sätt handpenningen därefter.

Många kan titta och tycka men det är först när handpenningen är lagd som man vet om köparen är seriös (vis av egen erfarenhet)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 343
Senast: Is
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp