Bukefalos 28 år!

"Flippan bett"

Nougat

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av det sk. "flippan bettet"?, hur funkar det i hoppningen/dressyren?, vart kan man köpa det & hur sätter man tygeln?

Funderar på om det kan vara ett bett alternativ till min donna i hoppningen, pelham är för skarpt nu på henne då hon lyssnar bättre. Och pessoa vill jag inte ha på henne, det 3-delade bettet som jag brukar rida henne på blir hon stark och lite jobbig att hålla.

Tacksam för svar! :laugh:
 
Sv: "Flippan bett"

Tycker flippan fungerar bra att rida på! Har haft det på hästar som tidigare ridits på lite skarpare bett. Det ger inte så mkt hävstång som tex Pelham och pessoa. Min ena häst är väldigt känslig för olika bett, vill ogärna ta stöd, men detta fungerade väldigt bra på henne! Känns som det ligger bra i munnen på dom. Dom heter Nathe och säljs bla på skara hästsport. Dyra tyvärr, runt 2500 och dom blir relativt snabbt söndertuggade..
 
Sv: "Flippan bett"

Om pelham blir för skarpt skulle jag inte valt ett flippan-bett i första hand, men så hör jag också till skaran som vill ha så lite som möjligt i munnen. Prova ett kimblewick om du vill ha nåt mittemellan pelham och tredelat, eller om du vill ha ett så milt bett som möjligt med lite mer kontroll kan du prova vanligt tvådelat med D-ringar.
Som sagt, om det blir för skarpt med pelham skulle jag inte prova flippan-bett, det finns isf betydligt mildare kombinationsbett. Skulle själv gärna prova peewee-bettet, men har ingen häst som har behov av något annat än två- och tredelat just nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 063
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 005
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp