Flyga med katt, någon med erfarenhet?

Rhodugune

Trådstartare
Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten.
Igår kom dock ett bakslag i mina planer då fick jag reda på att det inte går att ta med dem i kabinen som jag trodde gick, så nu hoppas jag på lite hjälp från någon som har mer koll än jag vad det innebär både praktiskt att frakta djur i lastutrymmet och om det är ett alternativ ur ett djurperspektiv.

De är inte resvana, de är innekatter och har aldrig varit längre än till veterinären som är ett par km i bil, så jag har ingen aning om de ens skulle bli åksjuka.
Sen kan jag inte låta bli att oroa mig att de ska ta skada av att fraktas så och att jag ska missa något viktigt som jag borde ha vetat om när det kommer till flyg och flytt med katt inom EU.


20232919_10155064592479011_2376138493269274413_o.jpg

Mina fina missar, tre systrar som tris så bra ihop.



Det känns verkligen hemskt att de ska behöva fraktas i lastutrymmet där jag inte kan ha koll på dem hur de reagerar, hade tänkt att prata med min veterinär om att ge dem någon typ av lugnande, men fick också höra av fraktföretaget igår att det inte är tilllåtet.
Så nu kan jag inte låta bli att känna att det är fel av mig att vilja ta med dem när jag flyttar, när de måste fraktas på det här viset.

Är jag bara blödig och hur brukar djur reagera, utsätter jag dem får någon speciell risk att frakta dem så här och vad kan jag kan göra för att minska deras stress så mycket som möjligt?

Om jag bestämmer att ta med dem så vet jag att när det kommer till det praktiska så ska de vaccineras mot rabies minst 21 dagar innan innan vi åker och i samband med det så kommer de chippas och de får sina pass, har pratat med min veterinär om det.
Men hen nämnde även avmaskning emot dvärgbandmask, men när jag senare läste på jordbruksverketshemsida så står det bara om hundar som måste avmaskas emot det, någon som vet vad är det som gäller?
Har jag missat något annat när det kommer till det här?

Vad jag förstått så är det tillåtet för dem att åka alla tre i samma bur i lastutrymmet, så nu måste jag tänka om, för i kabinen så var det bara tillåtet med max 2 katter per bur.
Jag skulle verkigen uppskatta hjälp att räkna på burstorlek, så att buren jag skaffar blir rätt storlek, så jag slipper nojja över det för matte är inte min starka sida, tack och lov är det inte det jag ska plugga. :P


Saxat från jordbruksverket
Minsta mått
En transportbehållare för katt ska ha minst följande mått:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.

En bur för transport av katt ska dessutom vara anpassad till djurets storlek och ha ett minsta golvutrymme på 0,15 kvadratmeter per djur.


Tyvärr var den personen som har hand om frakten av djur på semester på trustforwarding, som jag blev rekommenderad av SAS igår då jag ringde för att kolla vad det kostar att ta ett flyg som tillåter djur i kabinen, så den jag pratade hade inte koll på hur stor bur jag behöver för tre katter eller vad det kan kosta, mer än att det inte handlade om ett par hundra (650kr) som i kabinen utan (ett par?) tusen.

Är det det bästa sättet att frakta dem, är de bra, eller finns det några andra alternativ på hur jag kan ta med dem?
 
Jag ska frakta en katt från Tyskland snart. Nu är det bara en och det förenklar situationen, men jag kommer välja ett bolag som tillåter djur i kabinen. Jag har just nu Eurowings och SAS att välja på som har direktflyg till orten min katt kommer ifrån.

Går det att frakta två katter i en bur och en i en annan?
 
De flesta som importerar hundar från GB bilar o tar färjan.

Hund är på ett sätt lättare. Man kan stanna med jämna mellanrum och rasta hunden, med katter är det knepigare.

Jag ska för övrigt hämta en katt i Norge imorgon och köra den hem till Stockholm i bil. HIttills så har jag inrett hundburen med skålar och kattlåda och en korg att ligga i - hoppas det funkar för denna katt också
 

Visserligen hundar men jag tycker det ser helt ok ut. Dina är ju flera tillsammans, även om de har olika burar vet de ju var de andra är så får trygghet därifrån.

Man ger inte lugnande pga tunnare luft eller något sånt, det lugnande påverkar andningen och de kan de helt sonika sluta andas.

Flyger du med SAS skulle jag inte oroa mig.

Djuren sitter inte i lastutrymmet, det finns en liten avskärmad del som djuren finns på, de kommer inte sitta bredvid väskor etc. Gradantalet är mellan 17-19 grader.

England är inte långt bort. De lär inte vara ifrån dig längre än 3 timmar, från drop off till pick up.

Jag tror du är lite höns(katt)mamma:D Det kommer nog gå galant.
Jag planerar att köpa nästa hund från England och ta med på planet till Sverige efter ett par dagar :laugh:
 
Raskattsuppfödare importerar/exporterar ju ofta katter, ibland med betydligt längre restider - vet några som importerat från Australien. Inte för att skrämma :angel: men det jag skulle oroa mig för är mer att inte katten av misstag rymmer från buren. http://www.dailymail.co.uk/travel/t...York-s-JFK-airport-turns-loose-TWO-WEEKS.html

Skämt åsido, men Felix verkar förutom det ha klarat en 14 timmars resa bra. Så England är nog inte för långt borta just vad gäller restid. :)

Bra information om vad som gäller för transport av katter.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ndarochkatter.4.7dc0fafe14e39f52f4876d56.html
 
Tyvärr var den personen som har hand om frakten av djur på semester på trustforwarding, som jag blev rekommenderad av SAS igår då jag ringde för att kolla vad det kostar att ta ett flyg som tillåter djur i kabinen, så den jag pratade hade inte koll på hur stor bur jag behöver för tre katter eller vad det kan kosta, mer än att det inte handlade om ett par hundra (650kr) som i kabinen utan (ett par?) tusen.

Varför inte kolla om en kompis kan tänka sig att följa med mot att du betalar halva resan? Det kanske blir billigare? :)
 
Varför inte kolla om en kompis kan tänka sig att följa med mot att du betalar halva resan? Det kanske blir billigare? :)

Problemet är att inga djur är tillåtna i kabinen vid flyg till England, det informationen fick jag inte när jag först ringde och pratade med SAS hur det fungerade att ta med mina katter när jag flyttar.
Utan det var nu när jag ringde igen 2 månader senare, för att det börjar närma sig som jag fick reda på det.
Planen var att min kille skulle komma över, hjälpa mig med bagage och katter, men tyvärr får vi inte göra det och så vitt jag vet är att flyga med dem i lastutrymmet ända alternativet.

Sen jag postade den här tråden har jag försökt kolla upp andra vägar, men det går inga direkt färjor längre mellan Sverige-England och om jag flyger till Nederländerna eller Frankrike med dem i kabinen så tillåter inte färjorna till England att du har med katt som passagerare utan bil.

Så som det ser ut nu måste jag anting hitta en annan väg, eller hitta någon som kan ta mina katter medans jag sparar ihop pengar.
Ringde fraktbolaget igen och det jag pratade med idag gissade att det skulle gå på en 6000-800kr att frakta mina katter med dem.
 
Senast ändrad:

Visserligen hundar men jag tycker det ser helt ok ut. Dina är ju flera tillsammans, även om de har olika burar vet de ju var de andra är så får trygghet därifrån.

Man ger inte lugnande pga tunnare luft eller något sånt, det lugnande påverkar andningen och de kan de helt sonika sluta andas.

Flyger du med SAS skulle jag inte oroa mig.

Djuren sitter inte i lastutrymmet, det finns en liten avskärmad del som djuren finns på, de kommer inte sitta bredvid väskor etc. Gradantalet är mellan 17-19 grader.

England är inte långt bort. De lär inte vara ifrån dig längre än 3 timmar, från drop off till pick up.

Jag tror du är lite höns(katt)mamma:D Det kommer nog gå galant.
Jag planerar att köpa nästa hund från England och ta med på planet till Sverige efter ett par dagar :laugh:

Och jag tycker att åtminstone schäfern ser rätt stressad ut - sedan den där hanteringen av främmande människor när de vill kolla igenom buren! :nailbiting:
Fast det vet jag inte om de gör vid resa i europa faktiskt, eller om man själv får vara med och hantera djuret. Annars känns det ju hemskt riskabelt att någon ska öppna buren överhuvudtaget-
Inte för att skrämma upp TS förstås.

TS: Själv valde jag att bila ned till Danmark och ta färjan ned till England därifrån, med byrackorna i bilen.
Det var också nervöst, men kändes absolut som att jag hade bättre koll! Om din kille ändå ska med kanske ni kan låna en bil bara för frakten (om ni inte har en egen) och så kan han ta med den hem igen?
 
Och jag tycker att åtminstone schäfern ser rätt stressad ut - sedan den där hanteringen av främmande människor när de vill kolla igenom buren! :nailbiting:
Fast det vet jag inte om de gör vid resa i europa faktiskt, eller om man själv får vara med och hantera djuret. Annars känns det ju hemskt riskabelt att någon ska öppna buren överhuvudtaget-
Inte för att skrämma upp TS förstås.

TS: Själv valde jag att bila ned till Danmark och ta färjan ned till England därifrån, med byrackorna i bilen.
Det var också nervöst, men kändes absolut som att jag hade bättre koll! Om din kille ändå ska med kanske ni kan låna en bil bara för frakten (om ni inte har en egen) och så kan han ta med den hem igen?

Självklart en stressande resa. Hann inte kolla på hela videon med schäfern men det jag såg var rätt skapligt. Det verkade ju vara någon asiatisk linje och där har de ju lite annan syn på djur än oss i nordeuropa.
Dessutom är ju Ts katter flera, även i olika burar vet du ju var de andra finns.
Flyger Ts med SAS borde det vara mycket bra behandling på djuren.
Med största sannolikhet kommer ägaren vara närvarande när de kollar igenom katterna, men kan inte lova.

Jag skulle gärna ta framtidshunden(arna?) i bil men har ingen körkort och sambon verkar inte vara så inne på idén att köra från sverige genom hela europa.
Färja vägrar jag, blir sjukt sjösjuk och stressad:nailbiting:
 
Jag hade kört dit med bil, om fraktkostnaden är uppåt 8000:- så blir det åtminstone härifrån billigare att köra fram och tillbaka och sen flyga dit själv. Till Storbritannien finns annars flera fraktbolag som tar djuren hela vägen, eftersom inga djur får flyga kabin.

På alla längre turer, både bil och flyg, åker mina alla tre i en större hundbur med kattlåda. Brukar gå utmärkt.
 
Har kört min misse med bil mellan Sverige och Nederländerna några gånger. Han avskyr att åka bil till ex veterinären och skriker hela tiden.
Men när vi har gjort dessa resor så har han funnit sig efter en halvtimme och bara lagt sig och sovit hela vägen. Då har han lixom "gett upp" Men han har kunnat se oss hela tiden och varit trygg med det. Har även sprayat filten i buren med Feilway vilket jag tror har hjälpt. Haft sandlåda men han har inte velat gå utan hållt sig.
Dessa gånger har vi även haft hästar med oss så det har varit många timmar på vägen. Det har fungerat utmärkt.
Om jag vore du skulle jag se efter bilalternativet, och ta färjan över från Nederländerna, då kan man ta en husdjurshytt och kissarna får en liten paus där. Känns mycket mindre stressigt för dom än att ta sig via flyg då man är med dom hela tiden och kan kontrollera allt själv.
Annars finns det fraktfärjor man kan boka in sig på från Sverige till England som jag åkte med en gång, inte så rolig färja men man får en fin hytt och det är väldigt lugnt, bara några lastbilschaffisar som kollar på TV i mässen.
 
En tanke som slog mig, när jag skulle skaffa större transportbur för fler katter så frågade hon i djurbutiken mig om mina katter är vana att resa, vilket de inte är. Då rekommenderade hon att de skulle ha varsin bur. Även de mest sammansvetsade katterna kunde tydligen bli såpass stressade vid transport att de ger sig på varandra om de inte är vana vid situationen. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men kanske kan vara bra att träna katterna sitta i transportburen så mycket som möjligt innan resan oavsett de ska resa i enskilda burar eller tillsammans.
 
En tanke som slog mig, när jag skulle skaffa större transportbur för fler katter så frågade hon i djurbutiken mig om mina katter är vana att resa, vilket de inte är. Då rekommenderade hon att de skulle ha varsin bur. Även de mest sammansvetsade katterna kunde tydligen bli såpass stressade vid transport att de ger sig på varandra om de inte är vana vid situationen. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men kanske kan vara bra att träna katterna sitta i transportburen så mycket som möjligt innan resan oavsett de ska resa i enskilda burar eller tillsammans.

Det ligger väldigt mycket sanning i det. Jag skulle troligen inte ha mina i samma bur under en flygtur om inte jag var med och kunde bryta.
 
Jag skulle inte vara orolig för hur transport i cargo. Jag känner många som har skickat och fått hem katter som cargo, de har varit nöjda och katterna har inte varit traumatiserade. Jag läste även en artikel för ett tag sedan när en hundägare fick följa med flygbolaget (tror det var SAS) hela vägen så man fick se hur de lastar och säkrar transportburen. De ställde buren på brädor som absorberar vibrationer, buren säkras så den inte kan välta, ljuset släcks eftersom djuren ofta är lugnare då och både temperatur och "luftklimat" regleras.

Hur det individuella djuret sedan reagerar är ju jättesvårt att veta. Att ge lugnande får man som sagt inte göra eftersom det inte finns någon veterinärmedicinsk övervakning. Man kan prova att ge Zylkene och liknande kosttillskott som ska skapa trygghetskänslor men det finns ju inga garantier för att det kommer vara tillräckligt.
 
En tanke som slog mig, när jag skulle skaffa större transportbur för fler katter så frågade hon i djurbutiken mig om mina katter är vana att resa, vilket de inte är. Då rekommenderade hon att de skulle ha varsin bur. Även de mest sammansvetsade katterna kunde tydligen bli såpass stressade vid transport att de ger sig på varandra om de inte är vana vid situationen. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men kanske kan vara bra att träna katterna sitta i transportburen så mycket som möjligt innan resan oavsett de ska resa i enskilda burar eller tillsammans.
Det är väldigt stor sanning i det, vi fick åka med en av syrrans katter akut till Ultuna dagen före julafton ett år efter att två ovana katter delat bur och den ena råkade få en klo i ögat. Katterna var vana med varandra men inte att resa, som tur var så klarade sig ögat.
 
Har vänner som fraktat katter UK-Sverige med de rekommenderade bolagen från SAS eller BA, det har alltid funkat bra.
En annan variant är att flyga till Paris eller Bryssel, hyra bil och ta resten av biten över med färjan eller Eurostar. Många biluthyrare har inga problem med att hyra ut bilen för bara en resa, dvs. du kan lämna bilen i en depå i UK när du kommit hem och de tar tillbaka den till uthyrningsplatsen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Med fasa såg jag senaste avsnittet av lyxfällan där paret har tre hundar och nio katter + ett par kattungar (som såldes senare). Deras...
2
Svar
30
· Visningar
3 777
Senast: Sol
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 859
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 128
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp