Bukefalos 28 år!

Flytt av utekatter

boccia

Trådstartare
När man flyttar och har katter som är vana att vara ute, hur länge ska man då se till att ha dem inne så de lär sig vart deras nya hem är? Några dagar? En vecka? Längre?
 
Sv: Flytt av utekatter

Så länge? Är det oberoende på hur långt man flyttar?

/boccia, som isf kommer bli galen på skrikande katter som vill ut på nätterna :angel:
 
Sv: Flytt av utekatter

Senast vi flyttade hade vi vår utekatt inne första eftermiddagen + några timmar på kvällen, sedan tröttnade vi på tjatet och han fick gå ut och kolla omgivningarna.
Huset vi bodde i före detta låg ute i skogen och när vi flyttade dit fick denna katt gå ut direkt.
 
Sv: Flytt av utekatter

2 veckor skulle jag vänta. Men det beror på katten. Vissa kan bra gå ut efter en dag, medan andra sticker fast man skulle ha dem inne ett halvår..
 
Sv: Flytt av utekatter

Vi brukade ha dom inne 1 vecka, eller tills dom blev för stålliga för att vara instängda ;) Har aldrig varit några problem.
 
Sv: Flytt av utekatter

Vår ena var fd utekatt, en äldre dam på 16år som vi adopterade från ett katthem, som tröttnade på livet som utekatt så under ca 2 år var hon innnekatt på heltid. För ca 1 år sen nu flyttade vill till gård iställlet och det tog henne typ 6 månader innan hon satte en tass utanför dörren öven om vi erbjöd henne valet att gå ut. Sen i somras fick hon mersmak igen och nu kommer hon bara in på nätterna.

De två små som nu är 6 månader gamla fick vara inne helt i ungefär två tre veckor, efter det fick de börja gå ut om vi var hemma så att vi fortfarande kunde hålla ett öga på dem. Sen ett par månader tilllbaks nu går även de ut och in när de känner för det.
 
Sv: Flytt av utekatter

ja om du inte vill risikera att dom går "hem" igen så lönar det sig att vänta... har gjort så med alla mina katter och det har fungerat fint!
 
Sv: Flytt av utekatter

Jag måste vara helt sanslös då, eftersom jag släppte ut min katt direkt när vi kom hem till Sverige. Jag var så glad att få visa honom grönska o träd o allt det fina så jag visade honom inte ens huset först, utan jag gick in själv o hämtade honom efter en stund o då satt han i närheten av ingången under en buske o det blev liksom hans ställe dit han alltid kom o väntade på mej!
 
Sv: Flytt av utekatter

Men, går de verkligen till sitt gamla hem om man flyttar långt + har dem inne bara någon vecka? (Vi kommer flytta ca 35 mil)
 
Sv: Flytt av utekatter

det är många katter som gjort det ja. men vanligast är nog att dom går iväg och sen inte hittar tillbaks.

jag skulle iaf inte våga ta chansen.
 
Sv: Flytt av utekatter

Har en kompis som flyttat några gånger (mellan ca 3 mil och någon enda km). Hon berättade att hon haft dem inne bara någon dag efter varje flytt och sen släppt ut dem, och det har alltid hittills fungerat bra för hennes katter!
 
Sv: Flytt av utekatter

Finns det inte viss risk att de travar iväg om man haft dem inne länge, för att de helt enkelt inte vill bli instängda igen?
 
Sv: Flytt av utekatter

När vi fick inackorderingar i stallet flyttade de med sina utekatter till stallet också. De fick ströva fritt från början och har inte sprungit iväg. Tror de trivs mycket bättre här då det är skog runt om och finns mkt spännande att hitta på, mer än på de andra stället. De har aldrig försvunnit eller gått långt. Ändå hade de bott i det andra stallet i flera år..
 
Sv: Flytt av utekatter

Min dumskalle till karl släppte katterna direkt ut ur bilen när vi flyttade in. Vilket resulterade i att en annan fick spendera en god stund med att få in dem....grrrr.

Det gick iofs bra och de fick gå ut redan nästa morgon, de har alltid kommit på inkallning faktiskt så det var inget problem. Vi flyttade dessutom tillbaka till deras födelsegård.
 
Sv: Flytt av utekatter

Våra har vi haft inne mellan tre-fem dagar. Ingen har någonsin rymt. De är stallkatter och har då fått vara instängda i stallet.
 
Sv: Flytt av utekatter

Den ena katten är redan nu van vid 2 olika boenden, dels hos oss, dels hos vår kattvakt (där han oxå går ute). Trots att det är endast 6 mil mellan ställena så går han ingenstans, utan håller sig i trakterna. Honom är jag inte orolig för, däremot den andra katten (den som ABSOLUT inte vill vara inne nattetid), hon har aldrig varit någon annastans än här. Däremot har hon en koja ute som hon ligger i mestadels på dagarna, tänkte att hon kanske ser den som hemma/trygghet, och att flytten pga det går lättare??

Självklart kommer jag hålla katterna inne i början så de lär sig sitt nya hem, men hur märker man att de vant sig? Att de är redo att gå ut?
 
Sv: Flytt av utekatter

Katter inser ganska snabbt att de flyttat och trivs de så går de ingenstans.. Första katten fick gå ut dan efter att hon kommit, flyttat 52 mil och det var 8 v gammal kattunge då.. men vi va ute med henne då i början men hon lärde sig snabbt^^ Andra katten fick vi under vintern, så han ville inte ut utan höll sig nog inne fram till våren. Katten vi har nu e innekatt på heltid^^
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: ufot
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
24
· Visningar
539
Senast: MJLee
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp