Bukefalos 28 år!

Flytta eller ej?

Det beror på. Är det lång kötid på bostäderna? Innebär en flytt nu att du riskerar gå miste om något bättre pga köpoäng nollställs? Hur stor sannolikhet är det att man kan få ett bättre boende (med diskmaskin, tvättmaskin osv) för lägre summa i ett område man trivs i? Vad innebär procenten av lönen i levnadsstandard (du behöver såklart inte lägga fram det här men värt att ta med sig i tanken)?

För mig är hemmet viktigt. Det ska vara trevligt att vara hemma för jag spenderar mycket tid där. Det är platsen jag är på för att vila upp mig. Jag har hellre lite bökigare transport till jobbet än en bostad som känns sådär sett till mina behov. Hade mina köpoäng nollställts, det tar mig x antal år att få tillräckligt med köpoäng och jag sannolikt missar möjligheten att ta en bättre bostad i ett område jag kan tänka mig hade jag avvaktat. Har jag en hyfsad chans att byta upp mig relativt snart om det kommer en bättre bostad hade jag nog kunnat tänka mig ett tillfälligt boende i en med mindre bra geografiskt läge, färre bekvämligheter och lite mer slantar i plånboken.
 
Fast det är ju massor med människor som åker tåg till jobbet. Ibland strular det, visst, men det går ju absolut.

Jag själv skulle nog tycka 20 minuters promenad till närmsta butik och inga vänner hade varit en större nackdel.

Ingen diskmaskin är inte så farligt om man är en person bara, och tvättstuga är ju också helt ok. En tvättstuga kan man ju köra av tre maskiner på ett par timmar, det blir effektivt.
Ja, det beror väl på hur man bor och vad man är bekväm med. Går tågen ofta är det enklare att hitta tåg som passar, och inte så långt att vänta på nästa om man missar ett. Är det tre timmar mellan tågen är det värre.
20 min promenad till närmsta butik är ju supernära! Det är vad jag har nu när jag bor i stan. Större delen av mitt liv har jag haft en halvtimme med bil eller i bästa fall cykel. Hade också mycket hellre haft nära till jobb än nära till vänner, men det bygger på att jag förväntas vara på jobbet på utsatt tid varje dag, medan jag inte alls umgås med vänner lika frekvent. Att leva i ensamhushåll utan diskmaskin är förresten en mardröm. Diskberget tar ALDRIG slut.
 
Ja, det beror väl på hur man bor och vad man är bekväm med. Går tågen ofta är det enklare att hitta tåg som passar, och inte så långt att vänta på nästa om man missar ett. Är det tre timmar mellan tågen är det värre.
20 min promenad till närmsta butik är ju supernära! Det är vad jag har nu när jag bor i stan. Större delen av mitt liv har jag haft en halvtimme med bil eller i bästa fall cykel. Hade också mycket hellre haft nära till jobb än nära till vänner, men det bygger på att jag förväntas vara på jobbet på utsatt tid varje dag, medan jag inte alls umgås med vänner lika frekvent. Att leva i ensamhushåll utan diskmaskin är förresten en mardröm. Diskberget tar ALDRIG slut.
Men hur mycket berg kan det bli? Första gången jag bodde med diskmaskin var jag 27. Tidvis bor jag fortfarande utan diskmaskin. När det är bara jag diskar jag varannan dag ungefär, det räcker gott. Fortfarande inget berg, men då har det hunnit bli tillräckligt så att det ens lönar sig att tappa upp diskvatten. Två dagars disk tar på sin höjd tio minuter i aktiv disktid, sen finns det inget kvar att diska.

Är vi fyra eller fler så diskar vi två gånger om dagen i regel. Fortfarande inget oöverstigligt berg, dock.

Däremot tänker jag att om man är van vid att inte ha diskmaskin, så är man också van vid att spara på disk. Dvs, inte smutsa ned onödigt när man lagar mat, inte ta nytt glas varje gång man ska dricka, osv.
 
Tycker tvättstuga är drömmen! (Utom på vintern när det är snöstorm 😁 ) skulle aldrig vilja ha tvättmaskin i lägenheten.
Min yngste son flyttade till studentlya med modern och fräsch gemensam tvättstuga i källaren.
Han tar hissen ner om han vill.
Han ser det som ett bra argument till att bo i lägenheten.

Diskmaskin ville han inte heller ha även om vi föräldrar tyckte att det borde installeras.
Och då hade han ändå aldrig tidigare i sitt liv behövt diska för hand.
 
Cykla är inte ett alternativ, jag har en hund med mig till jobb dagligen :)
Jag kan passa på att slå ett slag för lådcykel! Går snabbt att bränna iväg lite längre bort med hunden, smidigt att handla osv
 

Bifogade filer

  • IMG_2747.png
    IMG_2747.png
    179,4 KB · Visningar: 21
Jag kan passa på att slå ett slag för lådcykel! Går snabbt att bränna iväg lite längre bort med hunden, smidigt att handla osv
Ja precis; jag tänkte tipsa om det när jag läste inlägget om att ha med sig hunden till jobbet!
Jag har en bekant som har en elcykel och en täckt cykelvagn till sin DSG. :love:
 
Ts. Sen vet jag inte vad som ingår i hyran? Kallhyra eller varm? Måste du betala elen själv? Med allmän tvättstuga så slipper du det. 👍
 
Ts. Sen vet jag inte vad som ingår i hyran? Kallhyra eller varm? Måste du betala elen själv? Med allmän tvättstuga så slipper du det. 👍
Även om man betalar elen själv räknade jag ut någon gång att det kostar typ 50 öre att köra ett kort tvättprogram (vi hade en effektiv maskin i hyresrätten med 40-minutersprogram). Det är ju inga jättepengar man sparar på att tvätta i tvättstuga 2 ggr/veckan jämfört med i sin lägenhet. Elen för tvättstugan lär dessutom slås ut på alla hyror så indirekt betalar man för den med..
 
Jag hade flyttat. Men jag hade också låtsats att den nya lägenheten var lika dyr som den gamla och sparat mellanskillnaden första året. Som arbetsmarknaden och världen ser ut känns det tryggt att inte få panik om man måste nalla av sparpengarna (men då måste man ju ha sparat först).
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 694
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting: Flytten kommer då...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 426
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp