Flytta häst, en tråd till

Daimie

Trådstartare
Jag har skrivit trådar inna om detta för jag har haft lite otur. Ni får stå ut med mitt tjat en gång till:crazy:. Jag tar det kort och gott från början.

Jag köpte min häst från ett ställe där hon var uppfödd. I mitt första stall med henne stod vi i ca 2 år, efter det flyttade vi pågrund av stallet blivit så fullt av barn och stök till ett annat ställe där vid stod ca 7 månader, flyttade sen eftersom en på stället tog dit hingst och inte anpassade stallet därefter. Över sommaren gick hon på bete på ett annat ställe och sen direkt efter betet flyttade hon till sitt nuvarande stall där hon stått sen september. Jag har alltså flyttat på henne fyra gånger.

Nu är det så att hon varit konvalescent sen november pga inflammationer i knäleder och hovleder. Det nuvarandestallet har undermåliga hagar(trots löfte om att mark skulle arrenderas) så jag vill inte släppa ut henne i dem vid en friskförklaring, jätteleriga och steniga. Dessutom är det andra saker gällande hästarnas rutiner som inte är som är riktigt bra.

Jag har fått erbjudande nu att ställa mig i ett stall som jag länge väntat på. Det ligger på cykelavstånd från mig så jag kan vara där mkt oftare. Det är jättetrevliga hagar och jag står inhyrd med bara stallägarens hästar som jag fått höra mkt gott om från en vän som stått där. Här kan jag äntligen se en framtid där hon kan stå i lugn och ro länge. Det är en häst som inte blir synligt stressad av flytt men man vet ju aldrig.

Vad tycker ni? Är jag hemsk som går i dessa tankar? Förstör jag min häst? Orolig och vill hennes bästa därav flyttankarna också givetvis...
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Jag skulle tycka det var mer konstigt om du INTE flyttade hästen. Om du vet att den får det bättre och bättre för dej så borde inte valet vara svårt.;)
Man sätter ofta mänskliga känslor på hästar helt i onödan. Det finns hur många hästar som helst som reser och flyttar kors och tvärs utan att ta skada.
Om din häst dessutom inte visar några stress symtom är det väl inga problem.
Din häst kommer att må bra tror jag för du mår bättre i det nya stallet.:)
Jag hade flyttat direkt!:banana:
Lycka Till!!
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Precis så känner jag, dessutom finns det ju hästar som byter ägare hit och dit
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Jag personligen anser, att så länge en häst har sin ägare med sig så är en flytt inte det största problemet.
Isåfall skulle alla tävlingshästar på elitnivå vara utsatta för grym djurmisshandel... De reser mkt. och ofta tas de till tävlingsplatser en bra bit i förväg för att kunna vänja sig vid det nya klimatet för att kunna prestera maximalt.

Så flytta du.

Det viktigaste är att Du är med, och att ni båda trvis.
Att det stallet du står i nu inte funkar är ju inte bra för någon av er.


Flytta och spendera mer tid hos din häst. Hon blir säkert glad av det. :)
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Instämmer i ovanstående, i synnerhet å är det nog inte lika jobbigt (om det nu skulle vara det) för din häst i och med du är med och den känner dig sedan innan.
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Självklart ska du flytta hästen om hagarna inte är ok!

Jag själv flyttar av bla samma anledning trots att jag ställde hästen i detta stall i september. Bra hagar är prio 1 - alltid!

Och har du en konvalicent häst bör den gå i bra hagar, så mycket som möjligt av dygnet. Helst skulle du nog inte ha den på box alls. men man måste ju se till möjligheterna förstås. :)
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Jag har inte henne på box utan i en liten hage som är ok men om hon blir friskförklarad nu vill man ju inte släppa ut henne i lervälling, usch....:(

Ja hagar är verkligen prio 1 men man känner sig lite elak som inte hittar något bra på en gång så hon slipper flytta runt. Man lär sig av sina misstag dock:idea:
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

:)Alltså litet förtydligande, hon är i box nattetid. Jag förstod nog inte riktigt vad du menade från början;)
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Om du tror att hästen får det bättre på det nya stället,
så måste du flytta för hästens skull!
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Var är du nu och vart ska du flytta? Hoppas hon blir bra i sina ben, lilla tjejen...
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Jag säger som alla andra! FLYTTA!
Trivs du så trivs till 99% av fallen även din häst! =)
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Måste väll vara bättre om hästen får stå i ett bra stall där den kan vara ute och kran trivas än att ha den kvar bara för att inte flytta. Min stackars pålle har fått flytta ett flertal gånger (vill ju ha henne med när jag flyttar) men hon har inte tagit skada av det så vitt jag kan märka. Är iofs väldigt cool i nya miljöer.
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Helt off topic men TS har ju fått svar... Julle... vad Är det du har på din avatar??? Jag har försökt lista ut det Väldigt länge... iallafall ett år eller så...
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Haha, nu var det länge sen jag fick den frågan!!;) Det är en medryttarhäst jag hade för ett par-tre år sen. Han äter ur en hink efter ridturen!! Seeer du inte det???:D:angel: *asg*
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

hallå du, och grattis till hästköpet även om det var ett tag sen:)

Jo, efter R-torp flyttade vi till lösdriften på hovshaga i juni men redan i september(sommarbete egentligen bara) flyttade vi på oss igen till Hemmesjö.

Nu har jag blivit erbjuden tjejen med islänningens(hmm vem kan det vara) stallplats i Kättilstorp.

Känns som allting blivit en rad med misstag och känns inte alls roligt...mycket ångest för detta men men.

Fröken blev friskförklarad idag så jag svävar på moln och ser verkligen framåt en uppbyggnadsperiod. Nu blir vi nästan grannar snart hehe
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

*knapp*

Tack för alla svar! Nis ska veta att det verkligen känns mycket lättare
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Haha, jo jag listade ut det sen när jag såg hennes flyttråd!!;)

Och hela din flytthistoria har jag hört av både hovis och din pappa faktiskt. Men han hade inte riktig koll, missade ett ställe!!;) Jag var ju på anställningsintervju på Vallen men fick det tyvärr inte...:(

Och av hovis fick jag veta att du visste att jag hade köpt Fia!! *asg* Jag valde att inte berätta nåt för er för jag ville att Anna skulle få berätta att hon sålt... Och sen fick jag veta att ni visste.:D

Idag fick jag hem pass och reg.bevis från ägarbytet med!!:banana:

Ja, kul att bli grannar igen!! Får väl ta en tur i vår/sommar när vädret är bättre!!:bump:
 
Sv: Flytta häst, en tråd till

Haha, jo jag listade ut det sen när jag såg hennes flyttråd!!;)

Och hela din flytthistoria har jag hört av både hovis och din pappa faktiskt. Men han hade inte riktig koll, missade ett ställe!!;) Jag var ju på anställningsintervju på Vallen men fick det tyvärr inte...:(

Och av hovis fick jag veta att du visste att jag hade köpt Fia!! *asg* Jag valde att inte berätta nåt för er för jag ville att Anna skulle få berätta att hon sålt... Och sen fick jag veta att ni visste.:D

Idag fick jag hem pass och reg.bevis från ägarbytet med!!:banana:

Ja, kul att bli grannar igen!! Får väl ta en tur i vår/sommar när vädret är bättre!!:bump:

Jodå, Anna berättade det direkt för vi träffas lite då och då över middag och så...synd bara att hon inte går att lasta den lilla fjompan...

Jaså jag har små informatörer ute på fältet:devil:. På tal om hovis så får jag inte tag på honom...han hade kontaktat mig tidigare men då hade inte jag svarat...orolig att han ska sluta helt nu kanske. Hört något?

Usch ja, mycket flyttande eller kanske inte om man tänker i stort perspektiv...på hovhaga var hon bara så att säga på sommarbete. När jag köpte henne hade hon ju alltid stått hos uppfödaren och jag kommer då aldrig att sälja henne så hon har det nog ganska bra ändå. Sen har hon alltid haft sina gamla hästkompisar med sig. På det nya stället ska hon få stå ett bra tag:)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp