Flytta långt med akvarium

Ninjakatten

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att flytta en längre sträcka med akvarium? Hur löste ni det med fiskarna, vad transporterade ni dem i?

Jag kommer så småningom flytta och vill ta med mig guppybo, alltså mitt akvarium. Fiskarna kommer att behöva åka bil i en hel dag, många timmar, och jag skulle behöva tips på hur jag bör transportera dem och i vad. Jag vill helst inte göra mig av med dem, utan vill gärna att det ska fungera att ta med dem.

Akvariet är stort, största modellen i affären men kommer inte ihåg hur många liter. Jag förstår att det måste tömmas, annars håller det väl inte och blir för tungt. Ska man stoppa ned djuren i burkar? Dör de av syrebrist då? Är det jobbigt för dem med guppande och gungande bil?

Det är inte dags än att flytta, men jag gillar att vara förberedd så jag slänger redan nu ut ett rop på hjälp från vana akvariemänniskor. Tips?
 
De åker ju till djuraffärerna i transport, säkert ganska långt. Jag har flyttat med fiskar, lade dem några i varje påse, rejält med luft i var påse(ungefär som när man köper dem från djuraffär), så packade jag påsarna stående i kylväskor, skyddade mot stötar och höll jämn temperatur.
 
När jag flyttade långt med mitt 275-liters fick fiskarna åka i en kylväska :) (Dvs en sådan där "tjock" plastvariant) Den håller temperaturen i vattnet bra.
 
Som andra skrivit, packa fiskarna i stora plastpåsar med mycket luft och inte så många fiskar i varje. Jag har slagit in varje påse med tidningspapper för att isolera så tempen inte sjunker för mycket under transporten om du inte har kylväskor eller frigolitlådor.

Ev växter i egna påsar, de behöver inget vatten utan klarar sig bara de inte torkar. Grus, stenar och rötter i hinkar/säckar och tomt akvarium, ställ inget tungt i det! Botten kan spricka!!! Pumpen för sig. :)
 
Tack alla som svarat!
Kollade med djuraffären i stan, de sålde frigolitlådor som fiskarna kom med, vilket kanske är idé att investera i.
Ska man stoppa i någon växt i påsarna med fiskarna? Eller enbart fisk?
 
Våra har flyttat i stora hinkar med lock, då har vi med så mycket vatten som möjligt. Det finns syretabletter att ha i, något som används av de som skickar fisk. Håll koll på filtret också så ni behåller alla bra bakterier.
 
Våra har flyttat i stora hinkar med lock, då har vi med så mycket vatten som möjligt. Det finns syretabletter att ha i, något som används av de som skickar fisk. Håll koll på filtret också så ni behåller alla bra bakterier.

Ja, det har jag tänkt på också. Om man kunde hitta hinkar där de får åka med inredningen. Men blir det risk för temperaturskillnader med hinkar? Eller kan man linda in dem med filtar eller dylikt för att hålla värmen? Känns som våra är så pass många att de måste delas upp i flera hinkar, och vi har ju bara en doppvärmare. Kanske blir ett problem?
 
Ja, det har jag tänkt på också. Om man kunde hitta hinkar där de får åka med inredningen. Men blir det risk för temperaturskillnader med hinkar? Eller kan man linda in dem med filtar eller dylikt för att hålla värmen? Känns som våra är så pass många att de måste delas upp i flera hinkar, och vi har ju bara en doppvärmare. Kanske blir ett problem?

Här i england finns någon form av heat pack man kan ha vid transport, men något som isolerat utanpå borde ju funka. Sen beror det på vilka fiskar man har.
 
Det jag funderar på nu är att leta hinkar med lock som man slår in i frigolit eller bubbelplast, vilket också borde vara lika isolerande som frigolit, tänker jag. Så har man några hinkar som mini-akvarium med inredningen fördelat på dem. Så finns bakterier och sådant med i flytten.

Fortsätt komma med tips och erfarenheter!
 
Nej, packa i påsar avsedda för ändamålet, som du har fått tips om här. En fjärdedel/tredjedel vatten, resten luft, (blås inte i påsen utan fånga luften när du stänger påsen). Lägg påsarna ned för största möjliga kontakt mellan vatten och syre, i en friggolåda. Mata inte fiskarna på två dagar innan flytten och stoppa inga växter eller inredning i påsarna. Blanda inte olika arter i påsarna och syretabletter mm kan du strunta i.
 
Ja, det har jag tänkt på också. Om man kunde hitta hinkar där de får åka med inredningen. Men blir det risk för temperaturskillnader med hinkar? Eller kan man linda in dem med filtar eller dylikt för att hålla värmen? Känns som våra är så pass många att de måste delas upp i flera hinkar, och vi har ju bara en doppvärmare. Kanske blir ett problem?

Ingen doppvärmare. Bara påsar i friggolådor.
 
Nej, packa i påsar avsedda för ändamålet, som du har fått tips om här. En fjärdedel/tredjedel vatten, resten luft, (blås inte i påsen utan fånga luften när du stänger påsen). Lägg påsarna ned för största möjliga kontakt mellan vatten och syre, i en friggolåda. Mata inte fiskarna på två dagar innan flytten och stoppa inga växter eller inredning i påsarna. Blanda inte olika arter i påsarna och syretabletter mm kan du strunta i.

Okej, tack för handfasta tips! Detta fungerar alltså för lång resa på minst 12-14 timmar i bil?
Det borde det ju göra om det är så pass mycket del syre i påsarna. :up:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp