Bukefalos 28 år!

Flytta till Oxelösund/Nyköping

@Inte_Ung Kanske ska tydliggöra att dom två senaste jobberbjudandena inte var i Nyköping. ;) Anledningen till att vi valt Nyköping med omnejd är att jag alltid gillat stan och vi är rysligt trötta på stöket i Södertälje... Sambon avskyr dessutom att pendla längre sträckor till arbetet så då var Nyköping ett bra alternativ.
 
Nära Stjärnholm kanske?
Tack för tips!
Har sett annons på ett stall där i närheten men lösdriften var full stod det och gården till salu så det känns lite osäkert. Vill ju hellst ha lösdrift, dels pga att hästen trivs bäst med det och sedan så känner jag av min astma om jag måste mocka varje dag. :(
 
@Inte_Ung Fast det tar väl bara 15 min att åka emellan eller? Det tycker till och med min sambo är överkomligt. Det som lockar med Oxelösund är närheten till havet och priserna naturligtvis.. Drömmen är ju ett hus med havsutsikt och båt så småningom. ;) Tex så säljer Peab hus vid norra femöre med tillhörande båtplats. Dock tyckte vi tomterna var för små och just nu så funkar det inte iom att vi måste bli klara med nuvarande hus först. Vi har nog, efter att kollat skatteavdrag för dubbelt boende, bestämt oss för att hyra trots allt. :)
 
Fast det tar väl bara 15 min att åka emellan eller?
Den motorvägen är inte så kul i rusningstrafik. Bilförarna i Nyköping-Oxelösund är på ett helt annat vis än runt Stockholm.
Drömmen är ju ett hus med havsutsikt och båt så småningom.
Det finns det ju gott om med trevliga priser.
Men jag skulle nog dra mig mot Buskhyttan i stället om jag också ville ha häst.

Hyra är jättebra som en start.
Och så kolla runt var ni vill bo sedan.
I den här trakten så kan man bli sittande med ett hus man inte vill ha så det är bra om det blir rätt från början.
 
Jag och min sambo ska flytta till Oxelösund eller Nyköping med omnejd och jag har lite funderingar på vilka områden som är bra och lugna att bo i. Vi kommer troligen försöka köpa en billig lägenhet som vi kan bo i tills vårt hus som vi har i Södertälje är färdigrenoverat. Tanken är att åka till Södertälje på helgerna och renovera. Vi inbillar oss att det blir lättare och går snabbare att renovera när huset är tomt..

Vi har hittat en lägenhet i Oxelösund som vi ska åka och kika på i helgen men den är nästan misstänkt billig.. Vidare så undrar jag hur det är med priser på stallplats eller framförallt lösdrifter och var man hittar bra lösdrifter osv. Ja allt som kan vara bra att veta. Är hemskt tacksam om ni orkar dela med er!
Jag bor i Nyköping och har häst. Ska skriva lite när jag slutat jobba :)
 
Den motorvägen är inte så kul i rusningstrafik. Bilförarna i Nyköping-Oxelösund är på ett helt annat vis än runt Stockholm.

Det finns det ju gott om med trevliga priser.
Men jag skulle nog dra mig mot Buskhyttan i stället om jag också ville ha häst.

Hyra är jättebra som en start.
Och så kolla runt var ni vill bo sedan.
I den här trakten så kan man bli sittande med ett hus man inte vill ha så det är bra om det blir rätt från början.

Ja nu ska vi bara hitta något att hyra till den 1/3. ;)
Tack så mycket för att du tagit dig tid och ge råd!! :)
 
@Inte_Ung Fast det tar väl bara 15 min att åka emellan eller? Det tycker till och med min sambo är överkomligt. Det som lockar med Oxelösund är närheten till havet och priserna naturligtvis.. Drömmen är ju ett hus med havsutsikt och båt så småningom. ;) Tex så säljer Peab hus vid norra femöre med tillhörande båtplats. Dock tyckte vi tomterna var för små och just nu så funkar det inte iom att vi måste bli klara med nuvarande hus först. Vi har nog, efter att kollat skatteavdrag för dubbelt boende, bestämt oss för att hyra trots allt. :)

Bor man nära vid havet i oxelösund, så bor man också oftast nära SSAB, om man inte bor på andra sidan om motorvägen mot Sunda/Ramdal/Peterslund.
SSAB låter dygnet runt, det luktar (svavel, kol och avgaser från hamnen) ibland luktar det rätt mycket diesel. Inomhus får man svart damm. Så helt förtjusande är det ju inte.
Även i oxelösund så finns det mer och mindre intressanta områden att bo på.

Arnö har också två sidor, den med hyresbostäder, och den bortre sidan mot fängelset som är mer villor, radhus och bostadsrätter. Jag har iofs alrdig upplevt endera som "stökig", inte Brandkärr heller. Brandkärr var för övrigt det enda stället jag har bott på hittills där bilen har fått vara helt ifred. I oxelösund har vi haft inbrott flera gånger.

Motorvägen mot Nyköping är inte så hemsk i mitt tycke, det är på/avfarterna i Nyköping som är jobbiga. Morgonkö och eftermiddagskö, det är helt igensmockat. Jag skulle då hellre se till att bo på samma sida om Nyköping som jobbet ligger, så att man inte behöver åka i trängsel.
 
Bor man nära vid havet Oxelösund, så bor man också oftast nära SSAB, om man inte bor på andra sidan om motorvägen mot Sunda/Ramdal/Peterslund.
SSAB låter dygnet runt, det luktar (svavel, kol och avgaser från hamnen) ibland luktar det rätt mycket diesel. Inomhus får man svart damm. Så helt förtjusande är det ju inte.
Även i oxelösund så finns det mer och mindre intressanta områden att bo på.

Arnö har också två sidor, den med hyresbostäder, och den bortre sidan mot fängelset som är mer villor, radhus och bostadsrätter. Jag har iofs alrdig upplevt endera som "stökig", inte Brandkärr heller. Brandkärr var för övrigt det enda stället jag har bott på hittills där bilen har fått vara helt ifred. I oxelösund har vi haft inbrott flera gånger.

Motorvägen mot Nyköping är inte så hemsk i mitt tycke, det är på/avfarterna i Nyköping som är jobbiga. Morgonkö och eftermiddagskö, det är helt igensmockat. Jag skulle då hellre se till att bo på samma sida om Nyköping som jobbet ligger, så att man inte behöver åka i trängsel.
Hm det där lät ju inte så jätte kul! Vi var och kollade runt lite i Oxelösund för någon månad sedan och jag ska erkänna att jag inte blev störtförälskad.. Kändes lite deprimerande men utanför såg det ju fint ut. Men Nyköping är ju mycket finare men oxå väldigt mycket dyrare. Kanske finns skäl till det.. ;)
 
@Inte_Ung
Fick svar från anläggningen du tipsade om men dom hade inget att hyra ut och ingen lösdrift. Eventuellt så hade dom box så jag skrev mina önskemål och efter det har jag inte hört något så jag antar att det inte var något dom kunde erbjuda.

Kl
Hmm verkar svårt att hitta hyreshus/lägenheter.. Vi ska kika på en lägenhet på fred men den tycker jag igentligen är för dyr.. 8249:- +300:- el för en tvåa på 61 kvadrat. Har även ringt till Nyköpingshem men där är väntetiden minst 2 år.. Har även försökt att komma fram till Kungshem, men efter 45 min i telefonkö gav jag upp.
Så är det någon som har några fler tips så är jag jätte tacksam!!

Stallplats verkar dock iaf lösa sig så där är vi hyfsat på torra land. :)
 
Puttar upp och trådkapar. Om man (högst hypotetiskt) ska jobba i Nyköping och tycker att det är OK med typ en halvtimmes pendlingsavstånd (gärna kollektivt, men bil går också), var ska man titta efter bostad och stall? @Inte_Ung till exempel.
 
Det beror på vad man är ute efter.
Om du preciserar bättre så kan jag ge exempel.
Hav?
Skog?
Billigt?
Exclusivt?

Övernattningslya till humant pris i närheten av något hyfsat stall, ska i så fall veckopendla 6-12 månader. Verkar vara tight med lägenheter där nere.
 
Verkar vara tight med lägenheter där nere.
Det formligen kryllar av stall.
Så den biten är inte ett problem.
Vad som är bra eller ej vet jag inte riktigt, men det finns alltid ett annat strax bredvid.
Hyreslägenheter är däremot en bristvara om man vill hyra av en större aktör.
Privata lyor finns massor, dock inte på annons.
Men sätt ut en egen annons och du kommer att få svar att välja mellan.
 
Det formligen kryllar av stall.
Så den biten är inte ett problem.
Vad som är bra eller ej vet jag inte riktigt, men det finns alltid ett annat strax bredvid.
Hyreslägenheter är däremot en bristvara om man vill hyra av en större aktör.
Privata lyor finns massor, dock inte på annons.
Men sätt ut en egen annons och du kommer att få svar att välja mellan.

Jag visste väl att du skulle ha stenkoll! :D Tack!
 

Liknande trådar

Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
918
Senast: Fruentimber
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 430
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp