Bukefalos 28 år!

Flytta under uppsägningstiden

Egentligen har de inte rätt att begära tidigare betalning.
Men du ska ändå betala pengarna; är det inte lika bra att låta bli att tjafsa, och betala lite tidigare och få det gjort?
Du har inte med att göra vad de använder boxen till efter att du lämnat den. När du flyttat ska du visserligen betala kallhyra enligt avtal, men de har rätt att använda boxen hur de vill under den tiden.
Ja men inte hyra ut den medan löpande kontrakt pågår som ger intäkter, om annan hyresgäst träder in annulleras kontraktet och ev förinbetalda pengar ska återbetalas.
 
De skriver ut alla fakturor den siste varje månad och kräver att den ska betalas samma dag. Så idag när vi ska hämta hästen lär det inte vara någon faktura utskriven. De säger att allt ska vara färdigbetalt men de ger mig ingen faktura. Så hur ska jag kunna betala då?

Då skulle jag inte betala.
Om de vill ha pengarna före får de vackert skriva ut fakturan och kvittera den med underskrift att de fått betalt för den.
 
De kan ju inte neka dig att ta din häst därifrån? Det är ju din häst, och de kan inte lägga beslag på den/ta den som gisslan/pant/stjäla den för att försäkra sig om att du ska betala det som återstår av din hyra?

Jag har också flyttat, på grund av konflikter, innan uppsägningstiden hade gått ut. Nu var de på nya stället väldigt schyssta för att situationen var som den var, och jag fick en billigare hyra mot att jag hjälpte till med en del uppgifter under de månader som min uppsägningstid i gamla stallet gällde. Med andra ord, jag betalade kallhyra i nya stallet under tre månader, vilket var det jag hade fått betala för att "hålla" boxen ifall jag hade stått kvar i det gamla stallet uppsägningstiden ut. Att stå kvar var inte ett alternativ. Det kan man ju så klart inte räkna med, och att betala dubbla hyror, och som i ditt fall, allt på en gång, kan vara omöjligt. Jag betalade allt på en gång bara för att "slippa ifrån skiten" sen, men jag förstår om det inte är möjligt.
 
Jag är faktiskt av åsikten att det finns stöd att disponera platsen även om den är betald för, så länge den är definitivt avflyttad.

Jämför med en avgift för tjänsten parkering. Har man betalt, men flyttar bilen tidigare, får man ju inte tillbaka pengarna. Då får man i så fall anlita en parkeringstjänst som tar betalt i efterhand, om det är viktigt att inte lägga ut pengar på något som inte används.

I det här fallet finns ett avtal med uppsägningstid, generöst nog med kallhyra om avflyttning sker tidigare än slutdatum. Alltså har man godkänt att betala även om man inte står där, och det anser jag ger tjänsteleverentören rätt att utnyttja platsen så som denne finner lämpligt. Även hyra ut till annan under uppsägningstiden efter definitiv avflyttning.
 
Jag är faktiskt av åsikten att det finns stöd att disponera platsen även om den är betald för, så länge den är definitivt avflyttad.

Jämför med en avgift för tjänsten parkering. Har man betalt, men flyttar bilen tidigare, får man ju inte tillbaka pengarna. Då får man i så fall anlita en parkeringstjänst som tar betalt i efterhand, om det är viktigt att inte lägga ut pengar på något som inte används.

I det här fallet finns ett avtal med uppsägningstid, generöst nog med kallhyra om avflyttning sker tidigare än slutdatum. Alltså har man godkänt att betala även om man inte står där, och det anser jag ger tjänsteleverentören rätt att utnyttja platsen så som denne finner lämpligt. Även hyra ut till annan under uppsägningstiden efter definitiv avflyttning.

Det kan jag hålla med om. Vad stallägaren väljer att göra med platsen efter att jag har flyttat, det rör ju inte mig egentligen? Jag vet att i mitt nuvarande stall har de i alla fall tidigare haft så att om stallägaren hittar en ny hyresgäst så tar denne över hyran för den person som sagt upp sin plats. Jag flyttade exempelvis in i oktober, men tjejen som hyrde min plats innan flyttade ut i september. Hon hade med andra ord två månader kvar på sin uppsägningstid när jag flyttade in, men "slapp" de månaderna i och med att stallägaren ändå fick in pengarna för den boxen av sin nya hyresgäst = mig. Nu handlade det inte om några konflikter eller bråk i det fallet, men jag kan nästan känna ännu mer att det spelar ingen roll vad stallägaren gör om man inte kommer överens när man väl flyttat därifrån. Kom man bra överens och flytten beror på något helt annat, så kanske man kan känna "hade det inte varit schysst att...", men det är ju just det, en schysst gest från stallägarens sida.

Rent krasst kan ju stallägaren missa en bra inhyrd på att inte "få/kunna" hyra ut platsen på låt säga tre månader för att den gamla, utflyttade, hyresgästen fortfarande har uppsägningstid. Det kan ju vara någon som är desperat, och inte har tid att vänta den tiden, utan får söka sig någon annanstans.
 
@Kiwifrukt fast hur tänker du nu ? Det går ju utmärkt att hyra ut till ny hyresgäst direkt den tidigare flyttat men då får du skippa att ropa in dubbelmötet dvs du får ge avkall på hyran den avflyttade då skulle betalat .
 
@Kiwifrukt fast hur tänker du nu ? Det går ju utmärkt att hyra ut till ny hyresgäst direkt den tidigare flyttat men då får du skippa att ropa in dubbelmötet dvs du får ge avkall på hyran den avflyttade då skulle betalat .

Ja? Det är ju det jag säger? Att jag håller med tidigare person som säger att hon inte ser något fel i att stallägaren hyr ut boxen medan gamla hyresgästen fortfarande har uppsägningstid? Men det är ju fortfarande upp till stallägaren om hen vill låta gamla hyresgästen slippa betala? Såvida det inte står i kontraktet att man slipper om det finns en ny hyresgäst?
 
Rent krasst kan ju stallägaren missa en bra inhyrd på att inte "få/kunna" hyra ut platsen på låt säga tre månader för att den gamla, utflyttade, hyresgästen fortfarande har uppsägningstid. Det kan ju vara någon som är desperat, och inte har tid att vänta den tiden, utan får söka sig någon annanstans.
Ok utifrån denna kommentar svarade jag men kanske missförstått hur du menade ändå ? Det är Ju inte bara att hyra ut Box om man samtidigt hyr ut samma Box enligt avtal till annan samtidigt som sagt .
 
Ok utifrån denna kommentar svarade jag men kanske missförstått hur du menade ändå ? Det är Ju inte bara att hyra ut Box om man samtidigt hyr ut samma Box enligt avtal till annan samtidigt som sagt .

Det jag menade var att man som hyresgäst inte kan kräva att stallägaren inte hyr ut boxen under tiden man har uppsägningstid. Hittar hen en ny inhyrd är det ju klart hen tar den? Men däremot kan det väl vara god ton att i så fall låta gamla hyresgästen slippa betala för uppsägningen, men står det inte så i kontraktet bör det ju vara svårt att bestrida? Står det i kontraktet är det självklart en helt annan femma.

Dessutom har det ju varit tal om att betala hela uppsägningstiden på samma gång, särskilt om det är konflikter i grunden. Är alla stallägare så ärliga att de hör av sig i såna fall och betalar tillbaka om de får in en ny hyresgäst? Det kanske är jag som är cynisk, men det tror jag faktiskt inte att många skulle göra.
 
Detta har diskuterats till leda på forumet.

Vi brukar landa i att så länge en boxplats någonstans på anläggningen kan ordnas om den avflyttade skulle vilja återflytta, håller alla med om att det är OK att hyra ut plats i stallet, även om det råkar vara en plats där det stått en avflyttad häst som fortfarande erlagt hyra (ägaren, inte hästen).

Enkelt löst om ägaren har en stallplats till egen häst. Ägaren flyttar sin häst till grannen/ridskolan/Gällivare och erbjuder i så fall avflyttade och återflyttade hästen sin plats. Helt täckt.
 
Detta har diskuterats till leda på forumet.

Vi brukar landa i att så länge en boxplats någonstans på anläggningen kan ordnas om den avflyttade skulle vilja återflytta, håller alla med om att det är OK att hyra ut plats i stallet, även om det råkar vara en plats där det stått en avflyttad häst som fortfarande erlagt hyra (ägaren, inte hästen).

Enkelt löst om ägaren har en stallplats till egen häst. Ägaren flyttar sin häst till grannen/ridskolan/Gällivare och erbjuder i så fall avflyttade och återflyttade hästen sin plats. Helt täckt.
Förutsätter att hyresvärden har Box ledig, om så inte är fallet behöver hyresgästen inte betala hyra om annan hyresgäst inträder tidigare.
 
Förutsätter att hyresvärden har Box ledig, om så inte är fallet behöver hyresgästen inte betala hyra om annan hyresgäst inträder tidigare.

Jag är faktiskt inte säker på det. Jag har inte hittat något som stödjer den teorin.

Hyresvärden behöver inte ha en ledig box. I så fall behöver hyresvärden göra en box tillgänglig, men jag är som sagt väldigt tveksam.
 
Jag är faktiskt inte säker på det. Jag har inte hittat något som stödjer den teorin.

Hyresvärden behöver inte ha en ledig box. I så fall behöver hyresvärden göra en box tillgänglig, men jag är som sagt väldigt tveksam.
Nu vet jag att så är fallet, vi har haft denna diskussion med berörda i våran förening samt personer som kunde förmedla kunskapen härom. Finns ingen box tillgänglig, behöver inte vara samma box/stallplats under uppsägningstiden så ska gamla hyresgästen ha rätt att få sina pengar tillbaka om annan hyresgäst har inträtt och tagit över kontrakt.

Detta förutsätter förstås att ingen möjlighet föreligger att gamla hyresgästen kan få återkomma under sin uppsägningstid, detta kan även inkludera en lösdrift. Men då ska ev mellanskillnad återbetalas om hyresgästen accepterar detta. Skulle hyresgästen däremot säga nej, då äger hyresvärden rätten att behålla kvarstående inbetalt belopp.
 
Flyttade också nyligen från ett stall innan uppsägningstiden gått ut. I detta fallet var det jag som blev uppsagd (har stått i stallet i nästan fem år men nu villle stallägaren själv ha sina boxar för att starta verksamhet). I samband med uppsägningen frågade jag om jag slapp hyran om jag flyttade tidigare, vilket jag gjorde. Så jag flyttade omgående trots att jag hade betalat för hela oktober. Men inte fick jag några pengar tillbaka, och nu har stallägaren ställt in ponnier i sin nya verksamhet i mina boxar som jag betalat hyra för. Har förstått det som att det blir hemskt svårt för mig att få tillbaka mina pengar och det handlar dessutom om väldigt lite pengar, men det gör mig ändå lite irriterad.

Till TS, självklart ska du inte behöva betala på annat vis än som står i kontraktet. Så som du beskriver stallägarna försöker de nog mest "dra en rövare" med dig och få in lite snabba cash...
Det låter mer som kommunikationsproblem. Jag gissar att stallägaren syftade på kommande hyror under uppsägningstiden och du syftade på att få tillbaks redan betalda hyror.
 
@Lobelia Kommunikationsproblem eller ej så är jag helt inne på Bojs spår att stallägaren inte äger rätt att använda box som jag betalt för. Finns ingen annan plats tom i stallet.
 
@Lobelia Kommunikationsproblem eller ej så är jag helt inne på Bojs spår att stallägaren inte äger rätt att använda box som jag betalt för. Finns ingen annan plats tom i stallet.
Och jag uttalade mig om ekonomin och inte boxen.

Hade du kontrakt på en viss box? Om inte så lär det räcka att hon kan erbjuda dig en stallplats om du kommer tillbaks till stallet. Har man kontakter och/eller många hästar är det ofta lätt att ordna.

Ta anläggningen jag står på. Det finns 40-50 boxplatser och en del hästar går på lösdrift. Skulle det bli "Dubbelbokat" så kan stallägaren ordna en plats vid behov.
 
@Lobelia Kommunikationsproblem eller ej så är jag helt inne på Bojs spår att stallägaren inte äger rätt att använda box som jag betalt för. Finns ingen annan plats tom i stallet.
Att använda din Box får stallägaren göra, om ni inte avtalat om en specifik plats. Vad stallägaren inte kan göra är att neka dig en annan plats under uppsägningstiden, om det sker pga platsbrist har du rätt att hävda att någon övertagit ditt kontrakt och behöver då inte betala för kvarstående tid alternativt få pengar tillbaka.
 
Jag är stallägare och här betalas kallhyran den sista vardagen i månaden. Även om man flyttar innan uppsägningstiden gått ut. Ibland händer det att boxen är uthyrd igen så den utflyttade hyresgästen kan slippa sin kallhyra. I ett fall fick kronofogden hjälpa mig att få in de sista kallhyrorna från en utflyttad, men det är enda gången någon bråkat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 679
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 922
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp