Flytta upp alla barn utom min son?!

ujent96

Trådstartare
Grrr är just nu lite irriterad på vårt dagis. Har fungerat verkligen kanonbra under det ett och ett halvt året vi varit där. Nu efter jul kommer jag som vanligt och ska lämna sonen som fyllde 3 i dec. Av någon anledning tittar jag på klädfacket i kapprummet bredvid sonens och ser att det är ett annat namn än tidigare. Tittar då runt och märker att flera av de som han gått ihop med tidigare också är borta.

Funderar på detta under dagen och frågar då personalen på em. Då får jag veta att ja vi har flyttat upp en del av de som är födda 05 till de stora barnen. (däribland två av de som min son lekt allra mest med..)

Funderar vidare under natten och känner att jag måste få mer information om detta. Frågar en annan i personalen dagen efter. Får då reda på att jo 6 av 8 2005:or har flyttat. Det är min son och en kille till, som inte är så mycket på dagis, lägger personalen till. Varför inte informera alla berörda dvs alla föräldrar till barn födda 2005?

Grunnar vidare på detta under dagen på jobbet, och överlägger lite med maken. Känner mig mer uppretad nu än tidigare när jag vet exakt hur många som flyttat och hur många som är kvar. Min (läs vår) oro är att vår son kommer att bli avhakad från övriga 2005or då de hittat sin plats i den nya gruppen när vår Hugo kommer dit (är sagt till sommaren..) Dessutom tycker jag det är oroande att han är äldst och ensam dvs ingen jämnårig ( jo de tidiga 2006orna så klart..) att se, lära och utvecklas av och tillsammans med. Är alltså orolig att han ska tappa i sin utveckling jämfört med sina jämnåriga.

Till saken hör att under det här ett och ett halvt året har man hela tiden försökt hålla alla 05 or i samma grupp tex när de går till skogen, men nu då??
En fundering till som jag har är vilken trygghet har Hugo i förhållande till de andra som har varandra 6st som de känner sedan tidigare, när han ska upp till de större barnen?

Har ringt föreståndaren i tisdags i förra veckan och hon lovade att återkomma- men har ännu inte gjort det, vilket irriterar mig också...tror de att de ska tiga ihjäl det här eller vad är det frågan om...:crazy:

Hur hade du reagerat? Är jag en hönsmamma som förstorar upp saker och ting eller?
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Jag hade varit pragmatisk. Men jag hade kollat av..

Det kanske finns skäl till varför de valt att inte flytta med din son, att personalen anser att han passar bättre i den andra gruppen ? Att han är närmare i utveckling med 06-orna ...

Jag tror inte att du behöver oroa dig för hans utveckling överhuvudtaget.
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Var faktiskt på BVC för treårskontroll i veckan och tog upp det här i o med att jag hade samma fundering. Men på kontrollen så säger hon att han är väldigt tidig både med tal och motorik så de på bvc tyckte att jag verkligen skulle få en bra motivering. Hon menade också på att eftersom han är så pass tidig och ändå sent född på året så ska man ju försöka ta tillvara på det....
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Hos oss delade de på -03orna för ett par år sedan. De delade efter sommaren för 1 1/2 år sedan, alla var informerade och gjorde helt enkelt delningen efter vilken månad de var födda. (Vår son är född i mars och fick alltså gå till storbarnen). Det har verkligen funkat bra, och vad jag vet tycker även de som var kvar ett extra år på avdelningen för de yngre så. De som var kvar flyttades upp i höstas.

Det var en tjej dock som blev kvar en extra termin, hon kom nu efter jul. Jag har inte frågat varför, men hon är klart barnsligare än övriga, pratar otydligt (bebisspråk, även om det inte varit så små barn på avd där hon var kvar), jag vet inte om detta hade varit annorlunda om hon fått flytta med de övriga redan i höstas???

Erat dagis har säkert en plan, men jag tycker att de gjort helt fel genom att inte informera er INNAN flytten av de övriga. Jag tror absolut inte att ditt barn kommer att bli understimulerad, eller riskera att förlora kontaktern med de äldre barnen, de tar igen det snabbt efter sommaren, men jag förstår din oro.

Skulle jag däremot märka efter ett KORT tag att barnet inte trivs utan sina gamla kompisar och kanske verka understimulerad, skulle jag ställa till ett väldigt liv...
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Jag har själv tagit det obekväma beslutet att lämna kvar ett barn på en avdelning. Helt enkelt för att de inte funnits plats för ett till barn. Det finns en gräns för hur stora grupper som fungerar. Det handlar inte bara om plats vid matbordet och klädhängare osv.

Ibland blir det så.
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

det är knepigt det där med ålder och grupper. Jag tycker att antingen kör man på rättvisemetoden, att alla som är födda ett visst år flyttas upp, eller så kör man på den känsligare mognadsmetoden, att de som är mer mogna flyttas upp i första hand. På min dotters avdelning finns det bara två 06.or och den andra tjejen är född sent på året och är lite sen i utvecklingen medan min dotter är tidig vilket gör att hon har mer gemensamt med 05.orna.

I vilket fall tycker jag att de borde pratat med dig om saken. Kommunikation löser många missförstånd mellan dagispersonal och föräldrar som vi har kunnat konstatera i ett antal trådar. :)
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Jag har själv tagit det obekväma beslutet att lämna kvar ett barn på en avdelning. Helt enkelt för att de inte funnits plats för ett till barn. Det finns en gräns för hur stora grupper som fungerar. Det handlar inte bara om plats vid matbordet och klädhängare osv.

Ibland blir det så.

Ja så är det... ibland finns det inga bra lösningar att tillgå.
MEN information och kommunikation är de två ord som jag värdesätter riktigt högt när det gäller beslut som gäller mig och se mina :devil:
Jag tycker att TS har rätt till en bra förklaring, det borde ha samtalats om det innan faktum äger rum = dåligt av dagis tycker jag:mad:
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Äsch är min reaktion. Din son har kvar en jämngammal kompis.

Sonen på 4år flyttade till dom stora barnen nu i januari och fick lämna 2 av sina "bästa" kompisar på den gamla avdelningen. Det tog någon vecka på den nya avdelningen tills han hittade nya barn att leka så nära med. Han leker med sina "bästis-tjejer" på gemensamma lekar på utegården men han har börjat få andra kompisar på sin avdelning. Jag tror att det är bra för deras utveckling att inte låsa sig vid bara några få kompisar utan kan tekniken att leka med fler barn.

Hoppas allt går bra med din son.
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Ojdå!! det lät ju väldans konstigt!! Dom borde ju kunna ge dig en förklaring, den enda jag kan förstå är om det är slut på klädhängare, och dom flyttade barnen som var födda tidigare på året först... för Hugo är ju verkligen tidig för sin ålder!! Alltså kan dom inte "skylla på" att han är sent utvecklad eller nåt sånt... men det viktigaste av allt, dom borde ju pratat med er INNAN!! Usch vad tråkigt, så onödig sak att behöva lägga energi på... men lillemannen Hugo kommer nog att klara sig alldeles utmärkt, han hittar nog nya kompisar rätt fort, och utvecklas gör han ju redan i en rasande fart!! hihi=)

förstår dock din frustration...
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Lite dåligt att inte meddela förändringen, men jag tror att du kan vara lugn vi som dagligen ser barn i grupp brukar veta var gränsen ska dras. Det är ju tyvärr så att platstillgången styr övergångarna.
Även om barnet i tester gör bra ifrån sig är det inte säkert att det fungerar lika bra i en grupp, det krävs mognad för det också.
Det finns alltid en anledning till valet, fråga!
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Min oro ligger ju delvis att han ska tappa jämfört med sina jämnåriga eftersom han är född sent på året......saken är också den att tidigare är det sagt från personalens sida att man försökte hålla alla 05:or tillsammans, t ex i motoriken och besök till skogen, eftersom de så småningom blir en klass....

Men det som stör mig allra mest är nog att man bara ställs inför fullbordat faktum utan någon som helst information!! Jobbar själv som pedagog med äldre barn och jag lovar att vi aldrig skulle kunna dela en grupp utan att informera ALLA!!!
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Min oro ligger ju delvis att han ska tappa jämfört med sina jämnåriga eftersom han är född sent på året ...

Men utvecklingen vid 3 säger ingenting om hur det är vid 5 eller 6.

Min mellanson började både gå och prata oerhört sent.
Men lärde sig läsa och räkna på egen hand redan vid 5 och först då så kom talet riktigt på rätt köl.
I 3an så fick han flytta upp i 4an för att ligga rätt till bland kamraterna i klassen.

Så det där behöver du definitivt inte oroa dig över.
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Min oro ligger ju delvis att han ska tappa jämfört med sina jämnåriga eftersom han är född sent på året......
Man kan inte forcera ett litet barns utveckling i någon nämnvärd grad, det kommer när barnet är moget.
En väldigt "fattig" miljö kan givetvis försena men då ska det vara riktigt fattigt.
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Att forcera ngn utveckling är absolut inte något mål...det är det sista jag vill. Det jag däremot vill undvika är att han inte utvecklas i samma takt som de övriga som nu har äldre barn att se och lära av (arbetar själv åldersintegrerat), vilket inte Hugo har just nu. Faktum är att mina föräldrar passade honom häromdagen och frågade mig sen, men varför har han börjat prata bäbisspråk, alltså hoppar över stavelser samt vänder på ordföljden, vilket han inte gjort på länge nu...

Till alla som svarat: Tack alla för era synpunkter, är alltid bra att få veta hur andra ser på saker och ting... får väl acceptera min roll som "hönsmamma" i denna histora:D
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Faktum är att mina föräldrar passade honom häromdagen och frågade mig sen, men varför har han börjat prata bäbisspråk, alltså hoppar över stavelser samt vänder på ordföljden, vilket han inte gjort på länge nu...

Men det är också en del av utvecklingen.
Att undersöka språket genom att backa och ta om.
Vända och vrida för att hitta sammanhanget.

Jag tycker inte att du skall oroa dig.
Men om du ändå gör det läs en saga med bra språk för din son varje kväll så har du mer än nog kompencerat för vad du tror fattas.

Ibland så måste alla barn vara det äldsta i sin grupp.
Nu så är det din sons tur att ta den rollen.
Och det ger också utveckling.
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Lite uppdatering...har imorgon sökt föreståndaren för dagiset i två veckor, hon har lovat att återkomma två ggr under denna period men inte gjort det. Är riktigt irriterad nu.De har själva sagt att de missat i informationen- FINE men att sedan försöka tiga ihjäl saker och ting gör mig bara mer irriterad.Har dessutom fått reda på att 6 barn flyttat från Hugos avd till den andra + att två nya börjat på andra avd. Varför inte låta Hugo och hans (frånvarande) kompis följa med de andra då????
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

I såfall skulle jag kontakta rektorn (eller om föreståndaren har någon annan överordnad) och be denne se till att föreståndaren kontaktar dig. Säg att du sökt föreståndaren för att prata om detta men att hon inte återkommer. Jobbigt när de vägrar prata om det. :(
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Lite uppdatering!
När jag hämtade sonen i måndags berättade han glatt att han varit på A där de stora barnen är, och t o m ätit....på tisdagen var det bestämt möte där vi skulle få möjlighet att framföra våra åsikter. Blev inställt. På onsdagmorgonen när jag lämnar får jag beskedet att sonen nu ska flytta över till A. Så nu är flytten genomförd och sonen verkar supernöjd...:)

Lite pinsamt, när jag hämtar Hugo i fredags berättar han glatt att han och en tjej fått tag i en tuschpenna och ritat och skrivit på en bokhylla....hmm bra början på nya avdelningen...:)
 
Sv: Flytta upp alla barn utom min son?!

Grattis!!

Lite uppdatering!
Lite pinsamt, när jag hämtar Hugo i fredags berättar han glatt att han och en tjej fått tag i en tuschpenna och ritat och skrivit på en bokhylla....hmm bra början på nya avdelningen...:)

men det är ju häftigt att han skriver redan!! ;) hihi
:banana::bump::banana::bump:
 

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn Leker era barn bra med andra barn eller har de fortfarande "brevid lekar"? ja om de är runt tre eller hur var de runt treårs åldern...
Svar
10
· Visningar
6 653
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp