snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Leker era barn bra med andra barn eller har de fortfarande "brevid lekar"? ja om de är runt tre eller hur var de runt treårs åldern?

Fick det som kommentar vid vårt föräldramöte på dagis häromdagen att det de skulle arbeta på med sonen var att han ska lära sig leka mer med andra barn...
Det gjorde mig dock lite irriterad....
Han leker med barn här hemma, eller då få vi har som han KAN leka med, en kille som är två år äldre leker han jättebra med, meddans han med sin 6 månader yngre kusin leker mest brevidlekar med.

Men nu är han inte sådan som person som gillar lite tuffare lekar som det gärna blir när det blir många barn, han gillar inte att sparka boll eller springa runt med en sparkcykel.
Han gillar att lufsa runt i skogen och leta elefanter :smirk: kolla på myror, lägga pussel, gräva lite i sandlådan, leka lite med de stora tjejjerna (som gärna tar han om honom) osv...
Är det "fel" av en 2½ årig kille att vara så? (han bli ju 3 i augusti)
Det är en tjej som är 10 dagar äldre än honom, och jag fick uppfattningen om att hon heller inte leker så mycket med de andra barnen men att hon bara "är försiktig" och att det inte verkade som att det var leken med andra barn de fokuserade på med henne.

Älskar vårat dagis, men blev lite besviken. :(
Det verkade nästan som att han inte får vara den han är, för att det sticker ut från mängden, så "ska" inte små pojkar vara.
Han lägger pussel för 5 åringar utan problem, han älskar att sjunga och leka med djur så det är framför allt det han gör hela dagarna.

Han är med och dansar och sjunger på samlingarna och är inte "utanför", när han är det väljer han det själv och har jättekul för sig själv....
MÅSTE små barn gilla att leka med andra barn hela tiden?? Speciellt om man är en liten känslig kille?
:confused:
Jag, min bror och även våra föräldrar var exakt sådana när vi var små... lekte mycket själva och jag gjorde det hela tiden, har aldrig gillat mycket folk och trivs för mig själv och vill bara ha sällskap när jag själv väljer det...
Däremot var inte min man sådan (pappan alltså). Han var ett sådant barn som alltid skulle leka i "grupp"... och är lite fachinerad av att vår son verkar tycka att det är helt ok att vara själv många gånger.
Men det är klart, har själv ofta ansetts som udda... varför skulle inte min son göra det *suckar*....

Han frågar ju efter sin kusin ofta och vill gärna leka brevid honom, och de har kul ofta ihop, men måste man vara jätteintresserad av alla barn på dagis för det och vilja leka med alla?
Nu har det ju tyvärr blivit så att hans jämnåriga killdagiskompisar har blivit lite elaka mot honom, kanske för att han är som han är, vilket gör att han ännu mer föredrar att leka själv eller då med de stora tjejjerna...
Alltså, egentligen är jag inte ett dugg orolig för honom, han verkar vara en helt normal liten kille, kanske lite ovanligt mycket intresserad av djur ;) men vad sjutton ska man bli när mamma är helknasig i de samma :angel: .
men det är trist att höra att de oroar sig för det på dagis, bör vi också oroa oss??
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Du ska absolut inte oroa dig för att han leker brevid, det gjorde Pontus också när han var i den åldern och han gör det fortfarande och på dagis så upplever dom inte det som ett problem.

Han är ett ensam barn och är van att leka själv och tycker att andra bara förstör hans lek och därför leker han väldigt gärna själv, han gör så fortfarande. Det är ytters sällan som han vill inkluder mamma eller pappa i leken ens. Är han ute så leker han gärna med dom andra barnen och han är ingen enstöring som inte funkar tillsammans med andra barn och jag ser det inte som ett problem. Alla är olika och dom utvecklas olika och man kan inte begära att alla ska leka likadant.
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Oroa er inte, det kommer, men troligen är er son en liten "funderare" som klarar sig lika bra ensam än så länge. Han är ju inte så gammal och det går fort att barnen ändras i den åldern. Kanske är det så att det är så många barn på dagis att han tycker att det är enklare att leka själv än så länge.
Att leka är ett svårt socialt samspel, bland det svåraste vi lär oss i livet faktiskt.
Efter semestern skulle jag tro att mycket ändrats.
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Jag tycker inte att ni behöver oroa er över grabben, elin blir ju tre år i juli och hon leker visserligen med bästisen Thea, men inte så mycket på dagis utan mera när vi träffas utanför dagis. På dagis pysslar hon helst för sig själv och följer med fröknarna, de mindre barnen gillar hon att "ta hand" om även om de inte uppskattar det lika mycket... :D Hon är lite "seg" att våga börja leka med nya/okända barn men när hon väl kommer igång så flyter det på väldigt bra.
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Det är väl nästan klassiskt att mindre barn leker lekar med äldre barn men inte med barn i samma ålder eller yngre. Min pojke var likadan. Han var (och är fortfarande vid 10 års ålder) rätt ointresserad av yngre barn. Han var väldigt tidig med att tala så de som inte kunde uttrycka sig lika bra som han lekte han inte alls med även om de var äldre. Barn är olika och din pojke är ju bara 2 ½ än. Det brukar kännas som stor skillnad på en tvååring och en treåring
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Allt det du skrivit här nu - SÄG DET till personalen på dagis!!! Tycker det verkar konstigt att man skall "träna" speciellt på att få barnet att leka med andra barn - den träningen får han ju på dagis, och barn måste ju också, tycker jag, tillåtas vara sig själva och leka på det sätt som passar dem!
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Ja, det här kom ju upp på ett "kvartsamtal" vi hade förra veckan och både jag och gubben blev så överrumplade av det för vi tycker ju inte att det är ett problem så vi hann inte infinna oss...
Men det är snart sommar och som sagt, mycket kommer att hända med honom fram tills treårsdagen, och säger de något på nästa möte så ska jag säga ifrån.
Vill ju bara kolla att det inte är jag som är ute och seglar i mina åsikter. :cool:
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Min 4,5-åring trivs bäst ensam. När han är hos kompisar sitter han helst själv och grejar med deras leksaker. Kompisarna kanske är ute och cyklar på gatan med grannungarna :)

Jag är inte orolig för det, det är ju bra att inte vara helt beroende av kompisar..
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Jag tycker inte att du ska bli irriterad på ditt dagis! Självklart tillåter man att din son får vara den han är. Temperament är ju trots allt till absolut största delen medfött, och inget som man varken kan eller ska ändra för mycket på! Det är säkert bara med välmening som dagispersonalen försöker få din son att passa in i gruppen. Du säger ju själv att hans jämnåriga killkompisar inte riktigt accepterar honom, och det är ju lite synd om han skulle hamna utanför kompisskaran. Var inte irriterad på personalen, försök i stället uppskatta dem för att de "ser" din son och vill hans bästa. Om du visste hur lätt det är att "missa" de barn som leker för sig själva och på olika sätt föredrar att göra saker på egen hand...
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Min dotter blir tre år i juli, och tillhör definitivt kategorin "försiktiga barn".
Hon började redan förra sommaren leka MED sin "bästis", och i dag leker dom att dom går till skolan, dom leker affär, bygger pussel tillsammans och går på "pomenejad" inomhus med sina vagnar. :love:

Däremot när hon får besök av en jämnårig kille från samma gata så sitter hon helst i min famn hela tiden. Hon vill varken leka med honom i sitt rum eller hemma hos honom förrän eventuellt ett par minuter innan vi ska hem... :confused:

På dagis däremot är hon just nu äldst eftersom hon är på en småbarnsavd, så där leker hon enligt mig ganska naturligt alltid själv. Det är ingen i personalen som påkekat nåt om det, och dom försöker efter bästa förmåga att anpassa pyssel och liknande efter hennes behov.

Du behöver absolut inte fundera på att din son gärna leker ensam. Vill barnen leka själv så ska dom få göra det utan att det ska analyseras in i det minsta hela tiden....

Jag kan nästan garantera att om din son och min dotter träffades i parken en dag så skulle dom ha hur kul som helst tillsammans - på sin nivå!
 
Sv: snart 3 åring.. leker inte med andra barn... *lång*

Nej du har ju egentligen helt rätt.
Och egentligen älskar jag dagiset, det är underbar personal som ju egentligen ser honom, som du säger är det ju lätt att missa barn som han som går undan lite, men de ser när han pinnar iväg i skogen, och låter honom göra det, de tvingar honom inte tillbaka utan har lite koll på honom istället där borta i skogsbrynet, det är ju underbart.
Det är ju bara att de tog upp det som ett problem jag reagerade på, och jag tycker inte att det borde vara ett problem än.
Men jag tar åt mig av det du säger, för du har helt rätt. :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 810
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: Mois
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp