Bukefalos 28 år!

Flyttfunderingar igen...

Enya

Trådstartare
Några här läste kanske min tråd om att jag och barnen ska flytta så fort vi får lägenhet på närliggande orten. Jag har 7 år efter min mans bortgång nu tröttnat på att vara beroende av andra, på snö, på ved, på kallt hus, på trädgård, på att inte klara mig utan andras välvilja och hjälp, på att betala hutlösa elräkningar så jag knappt har råd att leva (ingen överdrift...) och så tycker jag att barnen börjar bli så pass stora nu att de vill kunna röra sig mer fritt mellan kompisarna än förut.

Detta är ett stort steg för oss då två av barnen är födda när vi bodde i det här huset och med andra ord aldrig bott i en lägenhet samt den äldsta bara var 1,5 år när vi flyttade hit.

Ett av stegen var att barnen skulle byta skola (och yngsta börja i förskoleklass). Valde att sätta dem i en skola i det bostadsområdet jag vill flytta till och jag valde också att låta dem börja redan vid skolstarten nu i augusti för att det är bättre för dem än att flytta dem mitt i.

Jag hade dock förhoppningar att få lägenhet fortare än vad det visat sig vara. Först sökte jag bara på området jag vill bo på, har egentligen ingen brådska att flytta. Sedan började jag söka lägenhet på hela orten inklusive i det sämsta/värsta bostadsområdet på orten. Riktigt dåligt är det. Det här med att vänta och att inte veta när vi ska flytta har stressat oss alla så nu känner vi att vad som helst är bättre, bara vi liksom flyttar.

Just i skrivande stund står jag som sökande på en lägenhet i ett hus som knappt är byggt ännu, en trea på 75 kvm, ganska dyr, men nybyggt och mitt i stan liksom. De har inte fattat beslut ännu om vem som får den....

Nu till min egentliga fundering.

Treorna jag söker ligger på mellan 75 kvm och 80kvm. Nu är det en tvåa på 98 kvm ledig i centrum. Jag funderar på att söka den, inte som "fast" bostad för alltid utan för att komma härifrån, om man kan säga så. Får jag lägenhet på andra områden där jag inte vill bo (inklusive det sämsta området), så kommer jag stå kvar som sökande på lägenhet på området jag vill bo på och flytta så fort det går. Så vad jag än får nu (om det inte är rätt från början) så kommer vi flytta.

Frågan är om jag kan stoppa in tre barn i ett rum, som visserligen är typ 50 kvm stort eller om det är helt tokigt även om det rör sig om en liten period i deras liv? Som det är nu är vårt hus 100 kvm stort, 80 kvm nere och 20 kvm uppe fördelat på rum. I det ena rummet sover ena sonen och han sover i stort sett bara där egentligen. I ett rum nere sover två barn eftersom den ena är mörkrädd och den andra inte vill sova ensam just nu. Vi har ett litet lekrum som de håller till i och jag sover i bäddsoffa och kommer fortsätta med det även om vi tex får en fyra. I en trea så kommer två barn ändå att få dela rum.

Är det helt fel att ha dem i ett rum i en lägenhet som är stort som vårt hus och som är större än en lägenhet som de kommer flytta till så snart det går?

Jag känner verkligen att vi måste flytta nu, det här tär på oss alla och börjar bli "deprimerande" för mig. På riktigt!!
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Är det helt fel att ha dem i ett rum i en lägenhet som är stort som vårt hus och som är större än en lägenhet som de kommer flytta till så snart det går?

Jag känner verkligen att vi måste flytta nu, det här tär på oss alla och börjar bli "deprimerande" för mig. På riktigt!!

Näe. Det är inte fel.
Det finns människor som alltid har det så för de har helt enkelt inget val och det blir folk av deras ungar också, och de kan till och med vara lyckliga. :)

En sak har jag lärt mig: mår föräldrar bra så mår barnen bra.
Vi har gjort en jättestor livsstilsförändring, flyttat från stort hus ute på landet med djur och hela paketet till en liten, smidig villa mitt i stan.
Jag mår så bra och har fått världens energikick och det är inte bara jag.

Jag säger: Gört!
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Jag hade avvaktat tills jag hittat en lägenhet som känns som ett mer långsiktigt boende.

Även om barnen får plants ie tt rum hade jag nog inte valt det. Då hade jag hellre valt en lägenhet på samma antal kvadrat men uppdelad på fler mindre rum.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Jag hade avvaktat tills jag hittat en lägenhet som känns som ett mer långsiktigt boende.

Även om barnen får plants ie tt rum hade jag nog inte valt det. Då hade jag hellre valt en lägenhet på samma antal kvadrat men uppdelad på fler mindre rum.

Varför hade du valt så?
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Näe. Det är inte fel.
Det finns människor som alltid har det så för de har helt enkelt inget val och det blir folk av deras ungar också, och de kan till och med vara lyckliga. :)

En sak har jag lärt mig: mår föräldrar bra så mår barnen bra.
Vi har gjort en jättestor livsstilsförändring, flyttat från stort hus ute på landet med djur och hela paketet till en liten, smidig villa mitt i stan.
Jag mår så bra och har fått världens energikick och det är inte bara jag.

Jag säger: Gört!

Jag känner lite grann att det ju är ett i-landsproblem givetvis. Det finns ju de som inte har någon annan möjlighet som du säger.

Åh energikick! Jag förstår absolut den känslan!:laugh:
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Tänk bara på att bostadsbolagets regler är att du måste bo i lägenheten i ett år innan du byter till en annan.

Tycker ändå att du ska fundera på bostadsrätt :)
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

*kl*

Involvera ungarna i det, så kan ni ta beslutet tillsammans?

Jag var i en liknande situation som barn, jag, min mamma och min bror bodde i en tvåa. Det gick hur bra som helst. Mamma var smart, hon involverade oss i tapetval, golvval, skåpluckor... Sedan delade jag och mamma rum, och brorsan fick bo i tv-rummet typ.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Går rummet till barnen att dela av med bokhyllor eller liknande? Så att de får varsett eget krypin?
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Är det i Höör du söker? Finns det verkligen dåliga områden där..? Eller det är den större universitets-staden..?
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Är det i Höör du söker? Finns det verkligen dåliga områden där..? Eller det är den större universitets-staden..?

Det är inte Höör, jag vet inte mycket om hur det ser ut med bostäder i Höör faktiskt. Något jättestad är det inte men inga universitet i alla fall ;)
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Ingen aning faktiskt. Jag har inte sett den, utan man söker via nätet och där får man veta om man blivit erbjuden visning.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Jag hade avvaktat tills jag hittat en lägenhet som känns som ett mer långsiktigt boende.

Även om barnen får plants ie tt rum hade jag nog inte valt det. Då hade jag hellre valt en lägenhet på samma antal kvadrat men uppdelad på fler mindre rum.
jag hade nog gjort tvärt om, för att komma från huset på landet så snart som möjligt och för att underlätta transport av barn tll skola.
OM jag inte minns galet så har Enya inget körkort, vilket krånglar till det en aning när man bor på landet.
Tänk bara på att bostadsbolagets regler är att du måste bo i lägenheten i ett år innan du byter till en annan.

Tycker ändå att du ska fundera på bostadsrätt :)
Man kan kanske ha en öppen dialog med bostadsbolaget ifråga, det är sällan något är hugget i sten...

Bostadsrätt kräver att man har möjlighet att lägga en insats, att låna pengar. Även om det är det bästa alternativet ibland, så är det faktiskt inte alla som har möjlighet att köpa sin lägenhet.
Fördelen med hyresrätt är väl dessutom att man bara kontaktar hyrevärden när något behöver lagas....
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

*kl*

Involvera ungarna i det, så kan ni ta beslutet tillsammans?

Jag var i en liknande situation som barn, jag, min mamma och min bror bodde i en tvåa. Det gick hur bra som helst. Mamma var smart, hon involverade oss i tapetval, golvval, skåpluckor... Sedan delade jag och mamma rum, och brorsan fick bo i tv-rummet typ.

Hade jag bara haft två barn så hade jag inte haft funderingen eftersom det inte är ovanligt att två barn delar rum :) Men nu är de ju tre barn ju, därför funderade jag.

Jag vet inte om jag vill involvera ungarna hur mycket som helst i det här, det här gör jag eftersom jag är den som fattar beslut. De får givetvis vara med i mycket, men samtidigt så klarar den ena tex inte av att vi ska flytta alls. Det är först NÄR vi har flyttat som han i så fall skulle tina, för då har jag tagit det viktigaste och avgörande beslutet och han får fatta andra beslut om hur han vill ha det på sin del och lite sånna saker.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Jag tänkte också på det där med att dela rummet med bokhyllor. 50 kvm är STORT - vi har ett vardagsrum som är 40 kvm och det skulle man lätt kunna dela av till två stora rum.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Tänk bara på att bostadsbolagets regler är att du måste bo i lägenheten i ett år innan du byter till en annan.

Tycker ändå att du ska fundera på bostadsrätt :)

Ja jag tänkte att när jag väl flyttat så lämnar jag in önskemål om vart jag vill bo så får jag helt enkelt stå på den kön då istället, men då blir det säkert bara det här året innan jag får annan lägenhet. :)

Nej, inte bostadsrätt. Jag har inte tillräckligt hög inkomst för att kunna dra runt en sådan grej samt vill inte binda mig på sådant, vill inte äga! Eftersom jag hyr så känns det inte hemskt för min egen del när vissa saker går sönder.

Ring ring
-Hallå?
-Hej hej, min spis är sönder, skickar du reparatör?
-Ja, kommer i morgon

Ja du förstår :D Jag vill inte ha bekymmer och besvär som man kan få om man äger sitt boende. ;)
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Jag tänkte också på det där med att dela rummet med bokhyllor. 50 kvm är STORT - vi har ett vardagsrum som är 40 kvm och det skulle man lätt kunna dela av till två stora rum.

Ja treorna ligger ju på mellan 75 och 80 kvm totalt så 50 kvm är jättestort, tycker jag. Jag vet inte alls om man kan avdela rummet, vet inte hur det ser ut eller liknande, utan detta är mest på funderingstadiet.


Helt rätt, jag har inget körkort. Mamma bor 1 mil ifrån mig och kör varje morgon och hämtar mig och barnen och kör sedan till skolan som ligger ytterliggare 15 km bort från henne. Sedan lämnas jag vid tåget och hon kör hem 1 mil. Varje morgon blir det alltså 3,5 mil hon kör. Hon börjar tidigare på sitt jobb för att ha jobbat klart till kvart över 7 så att hon då kan köra till mig för att hämta oss. Hon börjar jobba kvart i 5 på morgonen. Detta för att kunna köra barnen.

Hon kör även när barnen ska hem, och ibland när jag är hemma under dagen kör hon ytterligare en runda och hämtar mig..... Hon vill inte köra i vinter, avskyr det och vill helst se att vi flyttar innan dess. Så lär det inte bli nu, vilket vi båda tycker är väldigt tråkigt. Den här lägenheten ligger i centrum, nära till allt utom just skolan, men det går stadsbuss och orten är ju inte precis så stor så det tar bara några minuter med buss.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Jag talar bara utifrån mitt perspektiv och mina tankar.
Men jag känner en stark önskan att mina barn inte ska behöva flytta runt under sin barndom.
Såklart att man ska kunna flytta, men jag vill endå se de boplatser vi väljer att dom ska ses som långsiktiga. Inte att "vi flyttar dit och bor där 6 mån tills vi hittar något annat för att sen se vart vi vill bo i framtiden osv".

Och med att dela rum så är väl det lite i samma bana som ovan. Barnen växer och blir större. När man kommer i pubertetsålder kanske det inte är jätteroligt att dela rum med 2 till. Jag ser inget fel alls i att syskon delar rum. Men jag tycker det är en fördel om barnen är någorlunda likagamla.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

flytta så fort du kan. Jag begriper inte hur du stått ut hittills.
50kvm är dubbelt så stort som min lägenhet! Du borde kunna dela av rummet med bokhyllor, skärmar efter tillochmed en vägg.
 
Sv: Flyttfunderingar igen...

Man kan alltid ha en målsättning att ha det som du önskar, men livet blir inte alltid som man har tänkt sig. Ibland kanske ett avsteg från idealet gör att livet i övrigt blir oerhört mycket enklare av en provisorisk lösning. Läs ovan hur Enyas mamma får skjutsa runt dem på morgnarna....
 
Senast ändrad:
Sv: Flyttfunderingar igen...

Jag talar bara utifrån mitt perspektiv och mina tankar.
Men jag känner en stark önskan att mina barn inte ska behöva flytta runt under sin barndom.
Såklart att man ska kunna flytta, men jag vill endå se de boplatser vi väljer att dom ska ses som långsiktiga. Inte att "vi flyttar dit och bor där 6 mån tills vi hittar något annat för att sen se vart vi vill bo i framtiden osv".

Och med att dela rum så är väl det lite i samma bana som ovan. Barnen växer och blir större. När man kommer i pubertetsålder kanske det inte är jätteroligt att dela rum med 2 till. Jag ser inget fel alls i att syskon delar rum. Men jag tycker det är en fördel om barnen är någorlunda likagamla.

Det är ju inte precis så att mina barn får "flytta runt" bara för att de hamnar i en lägenhet som bara är tillfällig innan de landar i en vi tänkt bo länge i.

Sedan funderar jag på om det verkligen påverkar barnen, överlag, negativt att ha flyttat några gånger under sina ca 20 år de bor hemma? Jag vet inte riktigt egentligen hur jag själv ställer mig i den frågan. :)

Oavsett om vi tar (får) den här tvåan så kommer vi att flytta till första bästa, bara för att komma bort härifrån, så frågan var ju ifall en tvåa i den storleken är något att tänka på.

Att dela rum är samma sak. Det är ju så att två barn ev kommer dela rum även när vi flyttat till trea just eftersom jag kanske inte har råd med en fyra i det området jag vill bo i.
Så frågan är inte OM barnen ska dela rum utan OM man kan stoppa in 3 barn i ett rum. Egentligen.

Om jag förstår dig rätt så tycker du att en lägenhet så barnen får ett rum var i ett område där jag har råd med hyran är bättre än en trea till samma hyra där de får dela rum två av dem, detta TROTS att det billigare området är mycket sämre än det andra?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 000
Senast: Queen
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 609
Senast: sthu
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 256
Senast: Ramona
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 286
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp