Bukefalos 28 år!

Flyttstädning

Stinaelin

Trådstartare
Jag har en fråga;
Min syster har fått klagomål på flyttstädningen, en vecka efter hon flyttat ut och den nya familjen flyttat in.

Mannen i familjen vill att hon ska komma och städa igen (damm på elskåpet och katthår på golvet, oklart antal katthår).
Hon hävdar att det var kliniskt rent överallt, men hon glömde dammtorka elskåpet.

Vet ni vad som gäller? Kan han dra dit en städfirma, och hon tvingas betala?
Tacksam om någon vet hur man hittar "lagtexter" om detta.
 
Sv: Flyttstädning

Flyttade familjen in för en vecka sedan eller nu? Ev klagomål på städningen ska tas direkt, inte efter en veckas boende.
 
Sv: Flyttstädning

Förlåt, jag var otydlig.

Den nya familjen har bott i lägenheten en vecka, SEN klagade de på städningen.

Jag misstänker att klagomålet kommer sent, men det vore bra att ha något att referera till. Var hittar mån sådant?
 
Sv: Flyttstädning

Alltså. hur kan man orka klaga på damm på elskåpet ? det är väl bara att ta en trasa och torka av.
Katthåren kan gömma sig under lister och komma fram lite pö om pö
 
Sv: Flyttstädning


Hittade också den, men den är lite otydlig;
"Om köparen anser att städningen inte är ordentligt utförd ska han/hon
genast påtala bristerna i städningen för säljaren, så att denne genom egna åtgärder eller anlitande av en städfirma kan rätta till de påtalade bristerna. Kan inte köparen och säljaren komma överens återstår det för köparen att anlita en städfirma att utföra en avflyttningsstädning, och senare kräva säljaren på ersättning för de kostnader som uppkommit för säljarens ofullständiga städarbete".

Vad innebär "genast"?
OM köparen anlitar städfirma, måste säljaren betala oavsett? Om säljaren vägrar, vad händer?
 
Sv: Flyttstädning

Hittade också den, men den är lite otydlig;
"Om köparen anser att städningen inte är ordentligt utförd ska han/hon
genast påtala bristerna i städningen för säljaren, så att denne genom egna åtgärder eller anlitande av en städfirma kan rätta till de påtalade bristerna. Kan inte köparen och säljaren komma överens återstår det för köparen att anlita en städfirma att utföra en avflyttningsstädning, och senare kräva säljaren på ersättning för de kostnader som uppkommit för säljarens ofullständiga städarbete".

Vad innebär "genast"?
OM köparen anlitar städfirma, måste säljaren betala oavsett? Om säljaren vägrar, vad händer?

Smidigt att klaga efter en vecka :D
Så får de städat igen. Om det kommer en firma kanske de kan klaga en vecka efter den varit där. :p
 
Sv: Flyttstädning

Jag skulle ignorera det hela och skulle de skicka någon form av faktura skulle jag bestrida den,
vilket trams, tänk att folk orkar!!
 
Sv: Flyttstädning

Jag hade liknande problem för flera år sen.

I det fallet var det en vanlig hyreslägenhet och företaget hade städ besiktat och godkänt den utan anmärkning, nya hyresgästerna klagade på allt och inget, ringde och skrek och sa dumma saker och även en förälder till den ena(vissa t.om hot :wtf:)
I mitt fall kontaktade jag min fd. hyresvärd som sa:
"Vi har besiktat och skrivit att allt är okej. Dem har tagit emot nycklarna och gått över tröskeln, vilket gör att ny hyresgäst flyttat in och godkänt lägenheten"
Hyresvärden tyckte jag skulle strunta i att svara och det var deras ansvar att dem flyttat in och alla samtal skulle till företaget.

Jag vet inte hur det funkar regelmässigt men tillslut fick jag lugnt, led lite med företaget som fick dessa hyresgäster.

Hoppas det ordnar sig för din syster, det finns folk till allt tyvärr
 
Sv: Flyttstädning

Ev klagomål på städningen skall ske när de får nycklarna. Dvs INNAN de flyttat in med möbler.
Detta då i samband med de godkänner lägenheten, flyttbesiktning mm gjorts osv.

De kan inte komma efter en vecka för de hittat något då ;)
Därför man kollar bakom spis, badkar osv INNAN man flyttar in
 
Sv: Flyttstädning

Hade det varit en städfirma som utfört städningen så hade de fått klagomålen rättade dvs dammet på skåpet. Men nu när det är en privatperson som städat så har de nog inte så mycket att komma med.

Gällande katthåret så kommer det dyka upp mer. Katthår (hundhår och julgransbarr) har en fantastisk förmåga att krypa ner i skarvar och lister och är skvatt omöjligt att få bort helt.

Har de nu bott där en vecka så är det lite i senaste laget tycker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 008
Senast: pimy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 181
Senast: Magiana
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 497
Senast: cirkus
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp