Bukefalos 28 år!

Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du tror då alltså på fullt allvar att ett snitt är bättre? Ett snitt är också förlossningsvård och förlossningsvården har aldrig varit så bra att inte kvinnor och barn har riskerat att få men av den. Skillnaden är att det nu har kommit fram i dagsljuset hur dålig den är. Förr teg och led kvinnor men tack och lov gör vi inte det längre.

Och just därför väljer jag själv vad jag vill. Det är ingen hemlighet att snitt är bättre! Anledningen till att det är svårare att få är att det är dyrt, föda vaginalt kostar ingenting. Och varför ska jag inte få välja det som är bäst för mig? Kvinnor måste sluta gnälla med vad som är rätt överlag, var kvinna ska stå upp för att man har rätt till sin egen kropp. Allt annat är bara skitsnack. Är så jävla trött på att alla med misslyckade förlossningar tycker att man ”gott kan föda” för det gjorde jag. Snitt eller vaginalt spelar ingen roll, det är båda ett sätt att förlösa ett barn och jag tycker att det är skamligt att det 2018 finns kvinnor som forfarande tycker att vaginal födsel är bäst och det enda rätta. ”Naturligast” ja, men till vilket pris av barn och kvinna?

Finns inget som kan få mig att ändra mig i den här frågan, allt annat går framåt, varför då inte förlossningen? :)

Tycker att många berättar om hemska upplevelser och känner tacksamhet till att dom ens lever men är förövrigt förstörda både psykiskt och fysiskt, det tänker jag då aldrig utsätta mig för.
 
:rofl:
Jag utgår nu från att du jämför snitt med att föda hemma i badrummet? Det är faktiskt inte så många som gör det. Finns ett ställe som heter bb, där brukar de allra flesta i Sverige föda sina barn. Även de som föder vaginalt, faktiskt! :up:

Jag jämför att om du föder vaginalt har du i bästa fall barnmorskan hos dig, om hon hinner! Behöver jag räkna upp alla som är med vid ett snitt? ;)
 
Jag inser att jag nu säger emot mig själv men...

föda vaginalt kostar ingenting.
Jo men alltså hej verklighetsförankring

Och varför ska jag inte få välja det som är bäst för mig?
IMG_3129.JPG
 
Och just därför väljer jag själv vad jag vill. Det är ingen hemlighet att snitt är bättre! Anledningen till att det är svårare att få är att det är dyrt, föda vaginalt kostar ingenting. Och varför ska jag inte få välja det som är bäst för mig? Kvinnor måste sluta gnälla med vad som är rätt överlag, var kvinna ska stå upp för att man har rätt till sin egen kropp. Allt annat är bara skitsnack. Är så jävla trött på att alla med misslyckade förlossningar tycker att man ”gott kan föda” för det gjorde jag. Snitt eller vaginalt spelar ingen roll, det är båda ett sätt att förlösa ett barn och jag tycker att det är skamligt att det 2018 finns kvinnor som forfarande tycker att vaginal födsel är bäst och det enda rätta. ”Naturligast” ja, men till vilket pris av barn och kvinna?

Finns inget som kan få mig att ändra mig i den här frågan, allt annat går framåt, varför då inte förlossningen? :)

Tycker att många berättar om hemska upplevelser och känner tacksamhet till att dom ens lever men är förövrigt förstörda både psykiskt och fysiskt, det tänker jag då aldrig utsätta mig för.
Som sagt. Du behöver läsa på. Vaginalförlossning är det bästa för både kvinna och barn om inga hinder för det finns.
 
Och just därför väljer jag själv vad jag vill. Det är ingen hemlighet att snitt är bättre! Anledningen till att det är svårare att få är att det är dyrt, föda vaginalt kostar ingenting. Och varför ska jag inte få välja det som är bäst för mig? Kvinnor måste sluta gnälla med vad som är rätt överlag, var kvinna ska stå upp för att man har rätt till sin egen kropp. Allt annat är bara skitsnack. Är så jävla trött på att alla med misslyckade förlossningar tycker att man ”gott kan föda” för det gjorde jag. Snitt eller vaginalt spelar ingen roll, det är båda ett sätt att förlösa ett barn och jag tycker att det är skamligt att det 2018 finns kvinnor som forfarande tycker att vaginal födsel är bäst och det enda rätta. ”Naturligast” ja, men till vilket pris av barn och kvinna?

Finns inget som kan få mig att ändra mig i den här frågan, allt annat går framåt, varför då inte förlossningen? :)

Tycker att många berättar om hemska upplevelser och känner tacksamhet till att dom ens lever men är förövrigt förstörda både psykiskt och fysiskt, det tänker jag då aldrig utsätta mig för.

Nej, det stämmer faktiskt inte att kostnaden är det främsta skälet till varför det är svårare att få kejsarsnitt. Utan det främsta skälet är att det är en högre risk att föda med planerat kejsarsnitt jämfört med planerad vaginal födsel - och den högre risken kan bara vägas upp av godtagbara skäl som förlossningsrädsla, relevant psykisk sjukdom, tidigare förlossningskomplikationer, osv.

Det finns ett flertal studier som styrker de högre riskerna med kejsarsnitt, bland annat denna: http://www.cmaj.ca/content/176/4/455.short
Socialstyrelsen har också gjort en litteratursammanställning i samband med att de motiverar vilka skäl som kan motivera kejsarsnitt: https://www.socialstyrelsen.se/Site...a-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf

För närvarande finns det inga (och det har heller aldrig funnits) privata förlossningskliniker som erbjuder kejsarsnitt utan att det är motiverat av så kallade "goda skäl".
 
Jag jämför att om du föder vaginalt har du i bästa fall barnmorskan hos dig, om hon hinner! Behöver jag räkna upp alla som är med vid ett snitt? ;)

Jösses, jag hade någon sorts folkvandring inne hos mig under krystvärkarna. Har ingen koll på exakt hur många de var, pga var lite upptagen med annat just för stunden, men det var minst två barnmorskor, två undersköterskor och en läkare bara under de sista 40 minuterna (hann med att avverka totalt tre barnmorskor och fyra undersköterskor under öppningsskedet också) Narkosläkaren var inne och vände också men honom behövde jag inte, så han fick gå igen. Sen var två läkare inne och kontrollerade medan jag blev sydd av en barnmorska och omhändertagen av en undersköterska. Blev nog en rätt schysst kostnad för landstinget bara för sista timmen av min förlossning.
 
Jag jämför att om du föder vaginalt har du i bästa fall barnmorskan hos dig, om hon hinner! Behöver jag räkna upp alla som är med vid ett snitt? ;)
Alltså.. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser den här tråden.
Först o främst så går de flesta förlossningar inte så pass fort att barnmorskan inte hinner vara med. De har väldigt bra koll på när det är dags, annars finns det en fin liten knapp man kan trycka på när man känner att det är dags att krysta.
Och även när det är dags att krysta så tar det ofta en stund innan barnet är ute.
Ofta är det två barnmorskor, någon undersköterska och ibland någon läkare med.
På mina två senaste förlossningar har det tagit 4 resp 5 min från att krystvärkarna började tills att barnen föddes och barnmorskan/orna har inte haft några problem att hinna vara där.

Ang snitt så är det inget som görs bara för att man själv anser att det ska bli så. Det krävs goda skäl för att det ska beviljas.
 
Den här tråden är ganska tveksam. Inläggen tenderar att vara rasistiska och tonen ganska vass. Jag gör ett försök till inlägg.

Jag har ett par i min närhet som har ett barn. Barnet har en mycket allvarlig sjukdom som är ärvd av mamman och pappan. En fruktansvärd sjukdom som innebär betydligt försämrad livskvalité, organtransplantation och för tidig död.

Ingen av föräldrarna är sjuka men de bär på en varsin sjuk gen (lite på djupt vatten nu men det är så jag förstått det). Tillsammans kan dessa två föräldrar få antingen ett barn som får båda de sjuka uppsättningarna gener och då blir sjukt. Eller så kan de få ett barn som får en eller två av de friska generna och barnet blir då friskt. Detta par vill nu ha ett litet syskon. De har valt att göra ivf och screena embryon för just denna sjukdom. Hittills har de gjort flera försök och fått ut ett tjugotal överlevande små embryon. Alla konstaterade sjuka. De har inte fått en chans att bli bebisar utan destruerats. Nästa steg blir ett försök till med egna könsceller. Efter det funderar de på att ta könsceller från tredje part.

Rätt? Fel? Sjuuuukt svårt. Sjukt svårt.

Man kan inte veta innan om bebisar är friska eller lite varierade. Man kan heller inte veta hur man reagerar i situationer där man får, kan eller tvingas välja. Jag tror det gäller att vara lite ödmjuk över att det är svårt att sätta sig in i andras situationer och att det är lätt att inte förstå och samtidigt döma utifrån sina egna erfarenheter.

Mvh Miks
 
Alltså.. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser den här tråden.
Först o främst så går de flesta förlossningar inte så pass fort att barnmorskan inte hinner vara med. De har väldigt bra koll på när det är dags, annars finns det en fin liten knapp man kan trycka på när man känner att det är dags att krysta.
Och även när det är dags att krysta så tar det ofta en stund innan barnet är ute.
Ofta är det två barnmorskor, någon undersköterska och ibland någon läkare med.
På mina två senaste förlossningar har det tagit 4 resp 5 min från att krystvärkarna började tills att barnen föddes och barnmorskan/orna har inte haft några problem att hinna vara där.

Ang snitt så är det inget som görs bara för att man själv anser att det ska bli så. Det krävs goda skäl för att det ska beviljas.

Eller så betalar man det själv :)
 
Nu är det ju bara människan som överhuvudtaget sysslar med avel. Det är en rätt människan tagit sig, med blandat resultat.

Funderingar kring mänsklig avel är ingen tankeställare på det sättet du verkar tro. Det har människan redan funderat kring och testat på. I Sverige var man rätt ledande på den punkten i slutet av 1800-talet. Läs på om rashygien/eugenik, efterhand så kommer detta leda dig till nazismen. Därefter kanske du själv fått dig en tankeställare.

Vad har rashygiensidiotin med allvarliga sjukdomar att göra? :confused: Är det riskerna kring ett elitistiskt samhälle du menar? Att inte själv vilja få eller att andra ska få sjuka barn som riskerar att lida eller dö innan sina föräldrar är sjukvårdsetiskt rätt långt ifrån att folk ska få välja vilken hår eller hudfärg deras barn ska få.
Att man som förälder vill få ett barn som kan växa upp och bli en förhoppningsvis frisk och självständig människa som man som förälder kan se bli vuxen istället för att få ett sjukt barn som lider, dör i förtid eller som man måste ge upp hela sitt eget liv för att vårda 24 timmar om dygnet under hela barnets livstid kan knappast jämställas med att välja vilken hudfärg barnet har.O_o
 
Vad har rashygiensidiotin med allvarliga sjukdomar att göra? :confused: Är det riskerna kring ett elitistiskt samhälle du menar? Att inte själv vilja få eller att andra ska få sjuka barn som riskerar att lida eller dö innan sina föräldrar är sjukvårdsetiskt rätt långt ifrån att folk ska få välja vilken hår eller hudfärg deras barn ska få.
Att man som förälder vill få ett barn som kan växa upp och bli en förhoppningsvis frisk och självständig människa som man som förälder kan se bli vuxen istället för att få ett sjukt barn som lider, dör i förtid eller som man måste ge upp hela sitt eget liv för att vårda 24 timmar om dygnet under hela barnets livstid kan knappast jämställas med att välja vilken hudfärg barnet har.O_o

Men alltså, i den här tråden har det ju inte bara tagits upp dödliga sjukdomar utan allt möjligt som kan resultera i någon grad av svårigheter eller någon sorts upplevt utanförskap...
 
Men alltså, i den här tråden har det ju inte bara tagits upp dödliga sjukdomar utan allt möjligt som kan resultera i någon grad av svårigheter eller någon sorts upplevt utanförskap...
Det som har tagits upp mest som jag har sett är allvarliga sjukdomar, inte "svårigheter". Vad är en svårighet? Mild dyslexi?
 
Vad har rashygiensidiotin med allvarliga sjukdomar att göra? :confused: Är det riskerna kring ett elitistiskt samhälle du menar? Att inte själv vilja få eller att andra ska få sjuka barn som riskerar att lida eller dö innan sina föräldrar är sjukvårdsetiskt rätt långt ifrån att folk ska få välja vilken hår eller hudfärg deras barn ska få.
Att man som förälder vill få ett barn som kan växa upp och bli en förhoppningsvis frisk och självständig människa som man som förälder kan se bli vuxen istället för att få ett sjukt barn som lider, dör i förtid eller som man måste ge upp hela sitt eget liv för att vårda 24 timmar om dygnet under hela barnets livstid kan knappast jämställas med att välja vilken hudfärg barnet har.O_o

Nu är det ju inte bara allvarliga sjukdomar, oförenliga med liv, som diskutereras. Sådant som nämns i tråden är downs syndrom, adhd, autism, Aspergers och ja mycket mer som speglar en elitistisk människosyn. Jag svarade @Sofie.S som nämnde glutenintolerans och synnedsättning som sämre genetiska arv.

Ser du verkligen inte hur tankesättet är snubblande nära rashygienen och tvångssteriliseringen av ”svaga” individer?

Vill någon inte att ha barn pga sina gener så är det upp till den personen. Men att moralisera över andras barnafödande utifrån vad man själv uppfattar som ”dåliga” gener är verkligen något helt annat.
 
Nu är det ju inte bara allvarliga sjukdomar, oförenliga med liv, som diskutereras. Sådant som nämns i tråden är downs syndrom, adhd, autism, Aspergers och ja mycket mer som speglar en elitistisk människosyn. Jag svarade @Sofie.S som nämnde glutenintolerans och synnedsättning som sämre genetiska arv.

Ser du verkligen inte hur tankesättet är snubblande nära rashygienen och tvångssteriliseringen av ”svaga” individer?

Vill någon inte att ha barn pga sina gener så är det upp till den personen. Men att moralisera över andras barnafödande utifrån vad man själv uppfattar som ”dåliga” gener är verkligen något helt annat.

Verkligen. P3 dokumentär har en jättebra (eller ja fruktansvärd...) podd om Tvångssteriliseringarna. Det går onekligen fort att glömma sin historia...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 561
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 343
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 356
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 100
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp