Födda 2013 del 4

Frasse vilade i fyra dagar över helgen. Igår fick han då spunk när jag skulle tränsa, började kasta sig i uppbindningen. Sen nästan svimmade han av småfåglar i busken när vi promenerade upp till ridhuset, när vi korsade terrängbanan var han tvungen att kaninskutta förbi farliga hinder. När ryttaren satt upp och en annan häst kom nära skrek han till och måtte en spark. Det är som att hjärncellerna tappar kontakten när han blir understimulerad.

Sen var han fin, han älskar att jobba. Men jag har helt klart att göra de närmsta 20 åren.
En Eskil låter väldigt bekvämt ibland. :)
 
Ridit Ricky idag igen. :love: Den hästen alltså! Provade på lilla rundan, som tar 20 min om man är en unghäst som är nyfiken på allt (normalt tar den 15 min).

Det är en kort sträcka längs trafikerad väg, typ 40 meter. Vi mötte tre bilar under den tiden, som alla körde 100 km/h (det är en 90-väg utan någon vägren). Jag signalerade sakta ned, vilket endast resulterade i att förarna glodde på oss. :rage: Då är det förbaskat skönt att sitta på en helt trafiksäker häst, som inte brydde sig öht. :love:

Vi travade en del, men mest blev det trav när jag ansåg att vi skulle skritta. :p Enligt mig är signalen för trav S-ljudet och/eller skänkeln. Enligt Ricky är signalen för trav att matte berömmer, att han tappar balansen lite, att han får långa tyglar, att han börjar känna sig trött eller att han blir nyfiken på något lite längre bort. :rofl:

Sista biten hem var han sååå trött, så även om han känns väldigt "inriden" så är han ju trots allt bara bebis. :heart
 
Frasse vilade i fyra dagar över helgen. Igår fick han då spunk när jag skulle tränsa, började kasta sig i uppbindningen. Sen nästan svimmade han av småfåglar i busken när vi promenerade upp till ridhuset, när vi korsade terrängbanan var han tvungen att kaninskutta förbi farliga hinder. När ryttaren satt upp och en annan häst kom nära skrek han till och måtte en spark. Det är som att hjärncellerna tappar kontakten när han blir understimulerad.

Sen var han fin, han älskar att jobba. Men jag har helt klart att göra de närmsta 20 åren.
En Eskil låter väldigt bekvämt ibland. :)

Känner igen det där :angel:

Vi var hos veterinären idag, dök upp en galla på vänster bak för ett par veckor sedan och nu är Florence behandlad i kotan. Så ingen visning för oss i helgen, får se om hon hinner bli bra till 1 Juli.
 
Känner igen det där :angel:

Vi var hos veterinären idag, dök upp en galla på vänster bak för ett par veckor sedan och nu är Florence behandlad i kotan. Så ingen visning för oss i helgen, får se om hon hinner bli bra till 1 Juli.

Åh tråkigt, hoppas det är nåt snabbt övergående. Nu förstår jag vad folk menar med att det var vågat att lägga F på XXblod :D Men han är snäll, aldrig en tillstymmelse till att hoppa på mig, tränga sig eller liknande. Och det är inga direkta avkastningsförsök heller, mer yra runt som en pellejöns.
 
Frasse vilade i fyra dagar över helgen. Igår fick han då spunk när jag skulle tränsa, började kasta sig i uppbindningen. Sen nästan svimmade han av småfåglar i busken när vi promenerade upp till ridhuset, när vi korsade terrängbanan var han tvungen att kaninskutta förbi farliga hinder. När ryttaren satt upp och en annan häst kom nära skrek han till och måtte en spark. Det är som att hjärncellerna tappar kontakten när han blir understimulerad.

Sen var han fin, han älskar att jobba. Men jag har helt klart att göra de närmsta 20 åren.
En Eskil låter väldigt bekvämt ibland. :)

Hahahaha herregud! Ja, jag är verkligen glad över min lille Nordsvenskuppfostrade snälla 170 häst!:love: men du har ju läget under kontroll så det kommer säkert gå bra med Frasse även i fortsättningen, känner dock inte att jag vill byta just nu....:devil:
 
@Gabby_Ossi Tråkigt att läsa, vad trodde veterinären det kom sig av?

Vi pratade inte så mycket om det, vi var ganska inne på lös benbit först båda två men röntgen var helt ren. Vet sa att hon kunde ju ha vrickat till sig i hagen men klart man funderar på om det kan vara överbelastning också. Vi ska tillbaka om två veckor så får kanske höra lite mer vad hon tror då.
 
Vi pratade inte så mycket om det, vi var ganska inne på lös benbit först båda två men röntgen var helt ren. Vet sa att hon kunde ju ha vrickat till sig i hagen men klart man funderar på om det kan vara överbelastning också. Vi ska tillbaka om två veckor så får kanske höra lite mer vad hon tror då.

Är hon vek bak? Frans är lite vek bak så jag är lite orolig för belastningen men samtidigt jämför jag med hans mamma med raka kotor gjorda av järn (uppenbarligen).
 
Är hon vek bak? Frans är lite vek bak så jag är lite orolig för belastningen men samtidigt jämför jag med hans mamma med raka kotor gjorda av järn (uppenbarligen).

Nej hon är inte vek, snarare åt det raka hållet (som sin mamma), men fick kryss i mitten på linjära protokollet. Dock så tror jag rakare kotor är sämre för lederna eftersom det blir mindre fjädring. Veka kotor ger nog snarare belastning på senor och ligament?

Däremot så belastar hon inte riktigt jämnt på sina bakben, man ser att hovarna slits ojämnt och inre hovväggen blir lite konkav när hon går barfota.
 
Blanca brunstar och har varit lite seg, lite grinig så vi har masserat och skrittat ut mest.
Idag blev det tömkörning, lite stel på små volter först men sen fick hon fart! :laugh: och då tog hon även galopp i båda varven igen! Vilket känns väldigt bra, försöker lära henne att det är ok och berömmer mycket.
före

efter
 
Enligt Ricky är signalen för trav att matte berömmer..

...det är Iskas signal för att tvärnita och begrunda hur duktig hon är en stund... :laugh: (förutsatt att det hon fick beröm för var lite jobbigt :p )

@Gabby_Ossi tråkigt med Florence! Hoppas hon blir bra snart!

Iska har varit lite tjafsig i munnen och inte velat komma till ro med bettet, provat lite olika och novabettet har väl varit bäst hittills men ändå verkar hon inte helt bekväm. Tandläkaren kunde komma först i mitten av juni (kollad senast 6 månader sen) så nu provar vi ett sidepull som verkar vara mindre irriterande för henne tills hon är kollad i mun. Är tänderna ok så får jag väl fortsätta testa mig fram efter ett bett som passar damen.
Aldrig ridit bettlöst innan, och det blir en omställning för oss båda två men efter första "riktiga" turen idag tror jag det blir bra det med med lite träning. Tur att hon är så snäll. :p
 
Iska har varit lite tjafsig i munnen och inte velat komma till ro med bettet, provat lite olika och novabettet har väl varit bäst hittills men ändå verkar hon inte helt bekväm. Tandläkaren kunde komma först i mitten av juni (kollad senast 6 månader sen) så nu provar vi ett sidepull som verkar vara mindre irriterande för henne tills hon är kollad i mun. Är tänderna ok så får jag väl fortsätta testa mig fram efter ett bett som passar damen.
Aldrig ridit bettlöst innan, och det blir en omställning för oss båda två men efter första "riktiga" turen idag tror jag det blir bra det med med lite träning. Tur att hon är så snäll. :p

Prova tjockare bett annars, typ tjockt tvådelat. "Alla" förespråkar ju smala 3-delade men min erfarenhet är att många unghästar funkar mycket bättre på tjocka tvådelade under en period. Ett annat bett jag brukar köra med är ett 3-delat, tjockt, sprengerbett med en svart gummikula i mitten. Brukar också funka super.
 
...det är Iskas signal för att tvärnita och begrunda hur duktig hon är en stund... :laugh: (förutsatt att det hon fick beröm för var lite jobbigt :p )

@Gabby_Ossi tråkigt med Florence! Hoppas hon blir bra snart!

Iska har varit lite tjafsig i munnen och inte velat komma till ro med bettet, provat lite olika och novabettet har väl varit bäst hittills men ändå verkar hon inte helt bekväm. Tandläkaren kunde komma först i mitten av juni (kollad senast 6 månader sen) så nu provar vi ett sidepull som verkar vara mindre irriterande för henne tills hon är kollad i mun. Är tänderna ok så får jag väl fortsätta testa mig fram efter ett bett som passar damen.
Aldrig ridit bettlöst innan, och det blir en omställning för oss båda två men efter första "riktiga" turen idag tror jag det blir bra det med med lite träning. Tur att hon är så snäll. :p

Ricky hade ju en lång period av tjafsighet, först berodde det på att roten till en vargtand var kvar, sedan var mina delade bett för långa för honom (raka var ok). Just nu går han med ett rakt travbett. :rofl: Men så länge han är nöjd är jag nöjd.
 
Det har du helt rätt i ang kotorna. Oj nu hamnar mina svar helt knasigt.
men det var iaf till @Gabby_Ossi. Håller tummarna frö att det är en lättare vrickning.


Prova tjockare bett annars, typ tjockt tvådelat. "Alla" förespråkar ju smala 3-delade men min erfarenhet är att många unghästar funkar mycket bättre på tjocka tvådelade under en period. Ett annat bett jag brukar köra med är ett 3-delat, tjockt, sprengerbett med en svart gummikula i mitten. Brukar också funka super.

Frasse kunde inte stänga munnen när jag försökte med tjockare bett :D På honom kör jag ett tvådelat med fasta ringar, det gillar han. Även bettskivor hade en positiv effekt, kan vara värt att prova på iska?
 
Prova tjockare bett annars, typ tjockt tvådelat. "Alla" förespråkar ju smala 3-delade men min erfarenhet är att många unghästar funkar mycket bättre på tjocka tvådelade under en period. Ett annat bett jag brukar köra med är ett 3-delat, tjockt, sprengerbett med en svart gummikula i mitten. Brukar också funka super.

Jag har haft ett tjockare bett förr, men då upplevde jag som @Pontevecchio att hon inte riktigt ville stänga munnen. Det var visserligen rätt länge sen, det kanske fungerar bättre nu. Tack för tipsen!
Har provat ett tvådelat men ska nog göra det tillsammans med bettskivor som Ponte nämnde. Annars även tredelat med kula i mitten. Hittills ridit på rakt bett med fasta ringar, tvådelat eller novabettet.

Ricky hade ju en lång period av tjafsighet, först berodde det på att roten till en vargtand var kvar, sedan var mina delade bett för långa för honom (raka var ok). Just nu går han med ett rakt travbett. :rofl: Men så länge han är nöjd är jag nöjd.

Jag upplever att mitt raka är längre än de delade trots att de har samma längd... :cautious: Jag får prova mig fram, men tandläkare först! :)

Jag har velat lite om jag ska lägga upp denna, men sååå hemskt ser det väl inte ut så fine, nu när @Pontevecchio lade upp en så fin video på Frans byte ( :D ):

Piloten har bara skogsmulleridit sen mammahäst pensionerades och betäcktes, Iska är inte mycket riden och det är första gången vi testar bettlöst "på riktigt". :o
Jag har en del att jobba på, Iska tycker jag däremot sköter sig bra :love: Lite vingligt ibland, lite bockande ibland, lite "men jag vet ju att utgången är här! :mad: " ibland, men annars så!
 
Du rider hennejättebra! Friskt framåt och hon vidarebefordrat framåtbjudning , då har hon utbildats rätt. Mjukt och fint följer du med i bock och bus.
Du skulle hamna lite rakare i sadeln för att få bättre balans och lägre händer men hallå! Vad duktiga ni är!

Frasse var jättetrevlig igår så fick hoppa lite med beridaren. Matte fick beröm för att hästen går för lätta hjälper med sytrådar i bettet. :o:heart
 
Det blev löshoppning ikväll. I ordets rätta bemärkelse. ;)

Ricky lös på "ridbanan" som är 20x60 m. Jag bygger upp ett koppelräck på ena långsidan, inga infångare eller liknande. Sedan fick han leka över det några gånger och känna sig duktig. :heart

Han kommer alltid på inkallning, tom när han står vid grinden och jag står 30 m bort. :love:
 
Har glömt hur man länkar från insta.. funkar det?

https://instagram.com/p/BT5ycBVDObT/

Så himla typiskt, kommit igång efter vila och börjat åka på utflykt, vändan efter den på filmen vänder han plötsligt höger efter räcket, jag var helt oförberedd och tappade balansen, sen kom staketet och då vände han så tvärt att jag åkte av. Slog antagligen armen mot en staketribba för jag bröt handleden :( Sjukt ovärt får en sådan grej, inget bus och en väldigt odramatisk avsittning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 352
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp