Födda 2013 del 4

Legolas blev pappa för första gången igår Ett silverbrunt sto föl! Så roligt!
Nu väntar vi på spänning på de andra två som är beräknade i juni.

I sommar kommer han bara betäcka mitt ena sto som varit svår att få dräktig de senaste åren.. Hoppas på att dem ska passa ihop.
 
Jag gjorde ett försök att filma när hon fick jogga lite på longeringesvolten, det gick väl sådär.. :p :

Bild på åsnan:
20170429_124212_zps8aaliv2m.jpg


Och en väldigt suddig första öronbild (tagen för ett par dagar sen):

20170426_153554_zpsowhagc5x.jpg


:love:
 
blogger-image-551061470.jpg

Min snygging har vuxit en del o kommer nog hamna på ca 170 skulle jag tro. Hon ska iväg på inridning om drygt en vecka. Jag har longerat med sadel, stigbyglar o träns (grimma över), promenerat mycket i skogen och en del på mindre bilväg där vi mött lastbil o vanlig bil utan problem, lasttränat samt jobbat henne på banan där hon fått kliva över bommar o titta på andra hästar o ryttare (spännande!) Hon sköter sig toppen med allt hittills.:)
 
blogger-image-551061470.jpg

Min snygging har vuxit en del o kommer nog hamna på ca 170 skulle jag tro. Hon ska iväg på inridning om drygt en vecka. Jag har longerat med sadel, stigbyglar o träns (grimma över), promenerat mycket i skogen och en del på mindre bilväg där vi mött lastbil o vanlig bil utan problem, lasttränat samt jobbat henne på banan där hon fått kliva över bommar o titta på andra hästar o ryttare (spännande!) Hon sköter sig toppen med allt hittills.:)

Hon ser mycket mer vuxen ut nu sen du visade bild förra gången :D :heart
 
Frasse blev aldrig särskilt långhårig i vintras och har nästa fällt klart. Märks tydligast på att hans svarta framben framträder mer med sommarpäls.

Frasse och jag har denna vecka skrittat ut själva och han har varit med som handhäst när jag red mamman. Det gick bra förutom de gånger han bara inte kunde låta bli utan skulle nypa mamma i halsen.

Han är anmäld till 1 juli också. Det lär inte gå sämre än 3 års ;)
 
@Mistimed Eskil o Iska är lika i mycket! T ex "longering? Why???" :D:D

Hahaha, ja det är inte direkt hennes favoritövning. :D
Lägger jag fram någon bom så hon får tänka och har lite mer fokus själv brukar hon ta sig samman... en stund i alla fall. :p

@_Peplis_ Gud vad fint det ser ut! Vad jag längtar tills jag och Iska kan göra såntdär. :love:

Jag och Iska har varit ute lite mer, häromdagen fick vi inte tag på något sällskap, jag ville inte longera och så många promenadvänliga vägar fanns inte. Bestämde mig för att prova skritta ut själv på henne en liten runda i skogen som jag promenerat med henne innan. Hon behövde stanna och fundera ett par gånger men annars så trampade hon bara på som den stjärna hon är. :love:
Sen har vi ridit ut en längre sväng med sällskap också, hon är så himla enkel och trevlig - bara hakar på de andra oavsett vart de går (skog, täckt, bostadsområde...) eller i vilken fart. Vet inte riktigt vad jag gjort för att förtjäna en så fin häst... :cautious: :love:
 
@_Peplis_ Va härligt! Ett vårtecken helt klart :love:

Jag och Blanca var ute och red med sällskap i 1,5 timma igår! Härligt väder, sällskap och fina ridvägar. Blanca var väldigt positiv. Blev rädd för några kossor bara
Har klippt manen nu :nailbiting:
 
Jag har inte longerat Ricky sedan han drog omkull mig ifjol. :cool:

Idag lasttränade vi. Fick lite panik när jag insåg att vi ska på veterinärbesiktning om fyra dagar och han är inte körd sedan i september. Men jag hade inte behövt vara bekymrad, han knatade glatt in i transporten (skickade in honom) och stod lugnt där tills jag bad honom rygga ut igen. :love:

Om vädret är ok (just nu blåser det för mkt) åker vi nog till ridbana i helgen för lite longering. För jag antar att vi måste visa det på besiktningen. :nailbiting: Har en tanke om att det kanske kan fungera om jag longerar i träns...
 
Igår blev det premiärridning för året. Sist jag red var i början på september. Vi inledde med att Ricky gjorde ett av sina berömda sidohopp (har ju sett dem från marken) och jag fattar fortfarande inte hur jag satt kvar. Både jag och sadeln gled i sidled, så jag hade vänsterknäet uppe på manken. :nailbiting:

På nåt vis kravlade jag mig tillbaka, trampade till sadeln igen (bomlös) och tog ett par djupa andetag. Ricky stod snällt stilla, lite förvånad över att hans hopp fått ett sånt resultat.

Sedan skrittade vi iväg längs grusvägen som planerat. Satt med lite kortare tyglar iom att han fortfarande kändes ganska spänd. Fast han hade mer bjudning i skritten än i fjol. Testade att trava (första gången!) och det gick hur bra som helst. Så travade några kortare sträckor där det fungerade. Däremot har han inte fattat att man kan bryta av från trav och gå ned i skritt, han tvärstannar istället. :p

Mycket nöjd med min kille, nu ska det bli skoj att komma igång med lite uteritter i år. Han känns positiv och glad, gillar ju när han får vara med och göra saker, så i hans perspektiv är det säkert roligare att få trava med matte på ryggen, än behöva skritta långsamt med matte på marken. ;)
 
Kul att du börjar komma igång med Ricky @Habina :). Det där med att det blir stopp efter trav är jättevanligt, när jag jobbade med inridningar var det snarare ovanligt att de kunde gå ner i skritt efter traven :p
 
Kul att du börjar komma igång med Ricky @Habina :). Det där med att det blir stopp efter trav är jättevanligt, när jag jobbade med inridningar var det snarare ovanligt att de kunde gå ner i skritt efter traven :p

Ja, det känns lite som en styrkegrej. Alternativt att han missförstår mig, jag ber ju honom sakta ned, att han då stannar istället för skrittar är ju inte hans fel. ;) Men vi har gott om tid på oss att få ordning på det, inga championat eller liknande att vara med på. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 799
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp