Födda 2013 del 4

:):)
Så roligt beskrivet. Hon tyckte väl du förvägrade henne naturlig betäckning så då fick du ingen naturlig moder ;)

Frans knatar på, samarbetet med beridaren funkar fint. Han är rätt lik Gabbys i protesterna, vi skyller på farsan ;) Just högergaloppfattning är lite jobbig men han gillar att jobba. I måndags knatade vi kvarten upp till ridhuset, sen red hon 25 min ca, sen kvart hem. Sen kom hovis. Sen var faktiskt Frasse lite trött och stod lugnt i hagen. Det är rätt mycket energi i den där helt klart..

Vi satsar nu på att visa honom 1 juli, blir dock löshoppning. Så nu ska han hålla sig frisk och allt gå vägen.
Jag anmälde mig idag till 1 juli med löshoppning, spännande:)
 
Och igår fick Frasse testa stora ridbanan och helt plötsligt skuttade de över små hinder. Han var uppspelt när vi kom dit och lät som en vrålande surmärr (aldrig hört innan!) men när spänningen släppte efter nån minut så pinnade han på fint utan några protester eller skutt.

Märks att han gillar våra nya utflykter och att få jobba!
 
Jag har inte lyckats få något sällskap för ridning då jag oftast är i stallet andra tider än övriga, så vi har tagit promenader och tömkört och longerat och ridit lite på longeringsvolten etc. Men idag tyckte jag vi promenerat längs med vägen så pass många gånger att jag nog kunde rida ner till ett fält man kan rida på. Och vilken stjärna jag har. :love: Var inga problem att knata ner dit (nåja, soptunnorna halvvägs dit hade blåst omkull och de kunde man minsann absolut inte gå förbi då. Fick hoppa av och leda förbi henne, och sen sitta upp från marken. Vilket det ju var bra att veta att det går bra att göra till framtida ridturer. :p )
Väl nere på fältet hade jag en pigg häst som gärna tog stöd i handen och bjöd på framåt. Har till och med galopperat med god framåtbjudning och hoppat över en liten stock. :love:
Det var först när jag skrittade av som hon efter ett varv blev ofokuserad och uttråkad och började tjafsa lite och gnägga och bara ville gå mot utgången. Men inga större bekymmer. Knatade sen hem igen, och hon är ju väldigt trevlig på det sättet att när flocken med grabbar kom galopperandes genom hagen och nästan kommer upp i röven på henne (vägen går precis jämte deras hage), inte bryr sig alls utan bara knatar på. :p
 
Hon låter supercool mistimed!

Frans viftade inte på öronen när vi korsade terrängbanan och det kom hämtar galopperandes bakifrån förbi men strax eftrr rörde sig en liten gran och då var han nära att svimma!

Haha, ja de är ju för roliga de små liven. Att gå bredvid en stor väg där det dundrar förbi långtradare både framifrån och bakifrån är lugnt. Men GUD FÖRBJUDE om soptunnorna blåst omkull. :laugh:
 
Och idag fick vi sällskap! :bump: Vilken häst jag har. :love:
Vi har traskat genom en vattenfylld viadukt (nåja, det fanns en liten remsa till höger utan vatten där vi gick... men ändå, hon har aldrig sett en viadukt förr och bra med trafik var det ovanför också), galopperat i skogen, hoppat över ett träd, gått förbi en massa läskiga saker (som soptunnor och sånt), klättrat upp och ner för backar, haft en skjutbana nära inpå så man hörde det smälla en hel del... Hon bara hakade på. :love: det värsta i hennes värld var fyrhjulingen, den var superläskig (den stora skåpbilen vi mötte var inget problem dock). Pigg och glad, men inte stressad. Bemödade sig inte att skynda på, kompisen gick gärna ifrån oss i skritt på hemvägen medan hon skrittade på i sitt eget tempo. :p
 
Och nu händer det lite på Eskil-fronten också! Igår fick han skor för första gången för han ska ut på äventyr... ;) Vi provade även vattenspiltan för svanstvätt och det gick bra det med! Sen att han gick rakt ut i hagen o letade upp den största lerhögen han kunde hitta o sen rullade in ordentligt med lera i sin f.d vita svans är en annan story....:banghead:

DSC_0063_zpsjm8mddhe.jpg
 
Nu har jag anmält till Strömsholm 1 juli, blir löshoppning. Vi har ju tagit det väldigt långsamt så vi får se om jag känner att han kan visa upp sig fint och väl förberedd. Annars hoppar vi över.
 
Rider 2-3 dagar varav en ute antingen på ridbanan, galoppbanan eller grusvägen och de andra i ridhuset, ibland en gång hoppning men inte varje vecka.
Tömkörning eller longering 2-3 gånger alltid på utebanan.
Vila 2-3 dagar.
 
Florence har fått sommarpäls på halsen där hon var klippt men har lite vinterpäls kvar. Man ser fortfarande strecket på magen :cautious:.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 856
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 370
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 401
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp