Födda 2013 del 4

Är det nån som har sin unghäst på lösdrift?
Jag hälsade på Frasse idag och började fundera på om det inte vore nåt för honom för jämnan. Han blir lätt rastlös och en del stök känns som överskottsenergi.
En hage ute i skogen hade jag inte orkat med men är det på en gård med faciliteter känns det enklare. Och ett sätt för mig att slippa stressen över "frasse måste motioneras".

Iska går på lösdrift, hon stod på box 2 nätter inför treårs och var inte ett dugg kul att ha och göra med då.
Jag har tänkt när du berättat om Frans att jag skulle tipsa om lösdrift (jag tror jag får mycket gratis i lugn och enkel därifrån vad gäller Iska), men hade för mig att du någon gång skrivit något om att du inte har möjligheten så har låtit bli. :p Måste ha blandat ihop dig med någon annan, jag tycker absolut du ska ha honom på lösdrift om du har möjligheten!

kl
Jag fick mig en redig smäll när Iska försökte rädda sig från den lömska, hästätande jordhögen häromdagen. :meh: Vi skrittade (barbacka) på långa tyglar, var kanske 100m kvar hem men kvällen innan hade de grävt upp dikena och bakom lite långt gräs dök det plötsligt upp lite jord där. Hon brukar vanligen inte reagera så starkt, men vi var väldigt nära och hon kastar sig åt sidan.
Jag slår hårt i den halvfrusna landsvägen, landar helt på sidan av ländryggen och är nästan helt paralyserad av smärta i en minut innan jag kan stödja på benet (som jag inte ens slog i) igen. Gjorde så fruktansvärt jävla ont.
Borstar av mig, promenerar hem med Iska, hoppar upp och skrittar runt lite till innan vi avslutar. Gjorde då mest ont just där jag fick en smäll, men sen dagen därpå får jag ont i benet (på ställen jag alltså inte slagit i) när jag går på det. Utom nerför trappor, som går helt smärtfritt. Eller när jag rider, som också går helt smärtfritt. :cautious: O_o

Vi har för övrigt införskaffat en sadel nu, även om det inte har med den specifika händelsen att göra utan har stått på listan länge. :rofl:
 
Vi var på hoppträning ikväll, tycker hon är väldigt duktig utefter hur lite hoppad hon är! Jag har inte bästa känslan eller timingen fram till hinder heller men får hon något framför näsan så tar hon sig över även om jag inte riktigt hänger med :o.

Vilka bra övningar för en unghäst! Tycker egentligen inte det är du som inte har timing utan du gör vad du kan medan hon: Trallalallla laaaa kolla jag kan byyyyyyta galopp! Trallallallalaaaaa jag klarade det hindret! OJ! Hoppsan då! Kom det ett till hinder......:rofl::rofl::rofl:
Sån var ju Misty i somras när jag red för Chris Burton...hon fick raskt lära sig att man inte uppför sig på det viset. Vi fick träna på att göra halt efter varenda skutt. Halt såfort hon inte gjorde det hon skulle. Och då menar jag halt på sekunden. Från början tänkte jag, detta kommer ta bort hennes framåtbjudning totalt...för jag skulle verkligen sätta henne på haserna de första gångerna, men icke sa nicke. När vi sen kunde göra halt fick vi fortsätta mellan bommar, dvs hoppa en bom, göra halt, hoppa en bom osv. Det renderade i en lydig uppmärksam liten fux som höll ihop galoppen och hoppade snyggt o prydligt, landade o lyssnade fram till nästa hinder o det har suttit i sen dess.
Misty var riden ungefär lika länge som din är nu, så det inte blir några missförstånd om hur grön hon var i ridningen.

Men sen måste jag säga, gaaaah för dessa mjuka bommar??? Dels flyttar dom ju sig, viker sig på mitten o sen trampar hon ju flera ggr på dom, dvs hon har upptäckt att det inte gör ont? Kan aldrig vara bra tänker jag.

Florence skulle säkert bli en bra hopphäst med den inställningen, eller tänker du testa lite fälttävlan med henne?
 
@Pontevecchio De proffs som frågat på Eskil vill passa på att köpa en 4-åring innan den blir dyrare till våren...det är uppfattningen jag fått iaf.

Ang lösdrift så är det ju perfekt! Vi har snart byggt klart vår nu där min 3-åring och Misty ska gå över vintern, är så nöjd med den!
 
Vilka bra övningar för en unghäst! Tycker egentligen inte det är du som inte har timing utan du gör vad du kan medan hon: Trallalallla laaaa kolla jag kan byyyyyyta galopp! Trallallallalaaaaa jag klarade det hindret! OJ! Hoppsan då! Kom det ett till hinder......:rofl::rofl::rofl:
Sån var ju Misty i somras när jag red för Chris Burton...hon fick raskt lära sig att man inte uppför sig på det viset. Vi fick träna på att göra halt efter varenda skutt. Halt såfort hon inte gjorde det hon skulle. Och då menar jag halt på sekunden. Från början tänkte jag, detta kommer ta bort hennes framåtbjudning totalt...för jag skulle verkligen sätta henne på haserna de första gångerna, men icke sa nicke. När vi sen kunde göra halt fick vi fortsätta mellan bommar, dvs hoppa en bom, göra halt, hoppa en bom osv. Det renderade i en lydig uppmärksam liten fux som höll ihop galoppen och hoppade snyggt o prydligt, landade o lyssnade fram till nästa hinder o det har suttit i sen dess.
Misty var riden ungefär lika länge som din är nu, så det inte blir några missförstånd om hur grön hon var i ridningen.

Men sen måste jag säga, gaaaah för dessa mjuka bommar??? Dels flyttar dom ju sig, viker sig på mitten o sen trampar hon ju flera ggr på dom, dvs hon har upptäckt att det inte gör ont? Kan aldrig vara bra tänker jag.

Florence skulle säkert bli en bra hopphäst med den inställningen, eller tänker du testa lite fälttävlan med henne?

Vi fick göra en lightvariant i början, men då hade mamma inte börjat filma än. Vi skulle trava över de gula mjukisbommarna (med galoppavstånd) och sedan fatta galopp och hoppa blå hindret. Florence tyckte vi kunde ta galopp över bommarna också men då fick vi göra halt tills hon lyssnade och väntade på galoppfattningen. Däremot tycker den här tränaren att det är bättre att bara rida på trots att hon håller på med en massa annat, någon gång när hon börjat skutta och vimsa omkring i svängen ha jag gjort halt istället men har då fått tillsägelse att bara fortsätta rida emot.

Jag hoppas febern går ner snart så att vi kan vara med och hoppa nu på tisdag också, och se om hon är mer fokuserad när det inte går 3 veckor mellan varje gång vi hoppar :p.

Jag vet inte vad det är med våra uppfödningar, de som är tänkta som dressyrhästar blir hoppare och tvärt om :rofl:. Men ja, tanken är att prova på terrängbanan till våren om inte annat :).
 
Är det nån som har sin unghäst på lösdrift?
Jag hälsade på Frasse idag och började fundera på om det inte vore nåt för honom för jämnan. Han blir lätt rastlös och en del stök känns som överskottsenergi.
En hage ute i skogen hade jag inte orkat med men är det på en gård med faciliteter känns det enklare. Och ett sätt för mig att slippa stressen över "frasse måste motioneras".
Jag skulle helst ha båda mina på lösdrift men med tillgång till stall med alla faciliteter. De mår klart bäst av att få gå ute så mycket som möjligt, även min äldsta. Men det finns ingen lämplig häromkring där vi bor.
 
@Pontevecchio Jag tycker i sig att lösdrift är bra om det är som du säger, något vettigt och inte en hage i skogen. Några av mina hästar kanske skulle gilla det, några inte. Jag själv är nog ingen lösdrifts människa. Jag klarar ju inte ens av att ha mina ute på sommaren när insektsplågan träder in.:angel:

Jag har ändrar mina planer. Lilla O går så pass bra och känns fräsch och motiverad, att jag tyckte det var synd att lägga av för lång vila, så jag hyrde in mig på grannanläggningen och körde över honom dit idag. Att få möjlighet att rida i ridhus känns enormt lyxigt och vi ska försöka jobba lite över bommar mm. Har lite dåligt samvete att han kommer gå ensam i liten hage men det är kort tid och jag får se allt som en miljöträning.
 
Är det nån som har sin unghäst på lösdrift?
Jag hälsade på Frasse idag och började fundera på om det inte vore nåt för honom för jämnan. Han blir lätt rastlös och en del stök känns som överskottsenergi.
En hage ute i skogen hade jag inte orkat med men är det på en gård med faciliteter känns det enklare. Och ett sätt för mig att slippa stressen över "frasse måste motioneras".

Jag har Blanca på lösdrift och det är perfekt för henne! De har fri tillgång till mat, massa vattenkar (thermobar) och ett hus att gå in i med halm :)

Nu har hon stått på box länge pga benet och vi längtar nog båda tills hon får gå ut i stor hagen igen :heart
 
Däremot tycker den här tränaren att det är bättre att bara rida på trots att hon håller på med en massa annat,

Nej precis det har alla mina tränare sagt här uppe också men han sa precis tvärtom och på henne funkade det. Det tog ju nästan en hel lektion men det har suttit i sen dess kan jag säga, hon gjorde precis som Florence, stack ned huvudet o drog i bettet så jag ramlade framåt som du gör, men det har helt upphört sen dess. Jag är helt förundrad för jag tänkte att det skulle tagit bort hennes framåtanda och trodde också hon skulle lägga av nr hon blev starkare men måste säga att detta är ett sätt jag tänker praktisera mera i framtiden!:)
 
Ang lösdrift så har vi ju precis byggt en sådan här hemma. Tanken är att mina egna hästar, inte försäljningshästarna, ska gå där året runt, jag har uppvärmd vattenkopp i hagen och fri tillgång på hösilage sen tidigare så det var bara ligghallen som fattades. Hagen är ca 2,8 hektar. På sommaren blir det för mycket gräs så jag får ofta spärra av en del av hagen för att de ska hålla sig någorlunda slimmade. Jag tycker dom blir väldigt lugna o fina när de går på lösdrift, leker med varandra och äter ofta men lite när de har fri tillgång ute.
 
Nej precis det har alla mina tränare sagt här uppe också men han sa precis tvärtom och på henne funkade det. Det tog ju nästan en hel lektion men det har suttit i sen dess kan jag säga, hon gjorde precis som Florence, stack ned huvudet o drog i bettet så jag ramlade framåt som du gör, men det har helt upphört sen dess. Jag är helt förundrad för jag tänkte att det skulle tagit bort hennes framåtanda och trodde också hon skulle lägga av nr hon blev starkare men måste säga att detta är ett sätt jag tänker praktisera mera i framtiden!:)

Just det där när hon rycker i bettet skulle jag kunna tänka mig att det hjälper att ta tag i och stanna henne. Trodde du menade när hon vimsar runt allmänt och byter galopp hit och dit.

kl
Nu är febern nere men halsen är styv som en pinne på hästen... Hon kommer knappt runt när man ska vända i boxen/stallgången. Försökte stretcha med en godis-slickburk men hon når den knappt när jag står vid bogen och håller fram den med ytterhanden... I vanliga fall plockar hon godisar vid virveln i flanken ungefär :meh:. Hon fick stå med BoT-plattan över halsen i en halvtimme och sedan masserade jag litegrann. Blir ingen hoppträning nu på imorgon iaf, får se hur hon verkar de närmsta dagarna och om det kanske blir någon lucka vi kan hoppa in i på torsdag.
 
@Pontevecchio Jag tycker i sig att lösdrift är bra om det är som du säger, något vettigt och inte en hage i skogen. Några av mina hästar kanske skulle gilla det, några inte. Jag själv är nog ingen lösdrifts människa. Jag klarar ju inte ens av att ha mina ute på sommaren när insektsplågan träder in.:angel:

Jag har ändrar mina planer. Lilla O går så pass bra och känns fräsch och motiverad, att jag tyckte det var synd att lägga av för lång vila, så jag hyrde in mig på grannanläggningen och körde över honom dit idag. Att få möjlighet att rida i ridhus känns enormt lyxigt och vi ska försöka jobba lite över bommar mm. Har lite dåligt samvete att han kommer gå ensam i liten hage men det är kort tid och jag får se allt som en miljöträning.

Nej mammahäst skulle hata livet på lösdrift. Hon älskar sin hage och sommarbete men lösdrift skulle hon kräva +20 och konstant sol för att vilja.

Frasse däremot är inte lika svårfödd längre och rätt tålig. Verkar behålla skor och inte trampa på sig själv heller. Han rullar inte heller i lera så känns görbart.

Red förbi lösdriften i helgen och den såg torr och fin ut. Ang faciliteter är de bättre än idag men "stora anläggningen" där allt finns ingår inte men ligger på samma avstånd (ca 1 km). Vill dock ha båda i samma stall för att få ihop det.

Kul med Lilla O! det är skönt med anläggning på vintern.
 
Just det där när hon rycker i bettet skulle jag kunna tänka mig att det hjälper att ta tag i och stanna henne. Trodde du menade när hon vimsar runt allmänt och byter galopp hit och dit.

kl
Nu är febern nere men halsen är styv som en pinne på hästen... Hon kommer knappt runt när man ska vända i boxen/stallgången. Försökte stretcha med en godis-slickburk men hon når den knappt när jag står vid bogen och håller fram den med ytterhanden... I vanliga fall plockar hon godisar vid virveln i flanken ungefär :meh:. Hon fick stå med BoT-plattan över halsen i en halvtimme och sedan masserade jag litegrann. Blir ingen hoppträning nu på imorgon iaf, får se hur hon verkar de närmsta dagarna och om det kanske blir någon lucka vi kan hoppa in i på torsdag.

När Frasses mamma fick liknande av pencillinspruta rekommenderade veterinären att smörja med Voltaren gel. Det hjälpte.

Tack för alla svar! Jag gillar lösdrift som tanke men tycker få håller måttet. Hade jag egen gård hade jag nog haft en men som inackorderad har det känts omöjligt att få alla bitar. Att hitta en olerig hage där vatten, foder och flocken funkar är svårt.
 
Just det där när hon rycker i bettet skulle jag kunna tänka mig att det hjälper att ta tag i och stanna henne. Trodde du menade när hon vimsar runt allmänt och byter galopp hit och dit.

kl
Nu är febern nere men halsen är styv som en pinne på hästen... Hon kommer knappt runt när man ska vända i boxen/stallgången. Försökte stretcha med en godis-slickburk men hon når den knappt när jag står vid bogen och håller fram den med ytterhanden... I vanliga fall plockar hon godisar vid virveln i flanken ungefär :meh:. Hon fick stå med BoT-plattan över halsen i en halvtimme och sedan masserade jag litegrann. Blir ingen hoppträning nu på imorgon iaf, får se hur hon verkar de närmsta dagarna och om det kanske blir någon lucka vi kan hoppa in i på torsdag.

Ja precis, det var det jag menade, inte det allmänna vimsandet! hahhaa

Stackars liten, det måste vara ytterst obehagligt att halsen är så stel.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 349
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp