Födda 2013 del 4

Nej, hon har ju flera hästar så jag vet inte hur många gånger just han varit med på gruppträningar. Men vi har ju inte heller hoppat kombination de senaste 4-5 träningarna, senast var innan sommaren på den här nivån:
https://instagram.com/p/BVXxwJ4gcpC/

Tror också det var mest placeringen som blev fel, vi har haft svårt att komma från den kortsidan förut också och högergaloppen är hennes svåra.

Nu blir det ingen träning denna veckan så ska se om jag får tid att bygga upp en liten serie här hemma, är så meckigt bara när man måste hoppa av för att lägga upp bommar eller ändra avstånd (eftersom man inte kan stega så man får det rätt från början...) :cautious:
Åh jag veeet! Tröttnade så på mig själv att jag tog en kurs i stegande....arrangören tyckte jag var sämsta ever men jag LÄRDE mig! Hurra!! Har kontrollmätt och kontrollmätt men jag KAN stega nu! hahahahhahaha
Vem som var arrangör? Me, myself and I heter företaget....:angel:. Jag la ut bommar i paddocken, bestämde hur långt det skulle vara mellan o stegade....kontrollmätte...fel såklart. Ändrade till ett annat avstånd, stegade, kontrollmätte...fel såklart. Osv osv till plötsligt en dag första avståndet var rätt???? Jag mätte om 3 ggr...ändrade till annat och det var rätt också! Och nu har jag fått in känslan. Jag är ju rätt kort så jag måste ta ordentliga kliv, kan inte göra som andra jag ser, de tar 1 stort steg o sen normala kliv, då stämmer det aldrig för mig, utan jag måste sträcka på benen ordentligt o DÅ simsalabim stämmer det!:rofl:
 
Jag underhåller mig själv lite genom att rida andras hästar. Hjälper till med en 4åring som är helt underbar att hålla på med och rida.
De hyr hästen och hon är typisk "billig" import. Skäck, 155 i manke och storlek xfull i träns :D
De har bara ridit henne i paddocken eftersom hon inte velat gå fram ute så tänkte att jag skulle hjälpa till där lite. Började med att rida ut ihop med några fler och låta henne gå först ett par gånger och hästen bara suger i sig beröm! Hon ökar takten lite, slappnar av och frustar. För det är ju jobbigt men kul!
Tog en tur ensamma med så nu kan de som har henne rida ut henne ensam också. Och det värmer när man ser deras glädje :)

Imorgon får jag låna kompisens kallblodstravare
 
Igår "hoppade" vi igen. :) Jag känner mig som stålmannen som klarar allt. Nu har han stenkoll på cavaletti och vi skulle travhoppa med bom och sedan ett kryss. Efter det på böjt spår travhoppa, 5 galoppsprång och ett litet hinder på ca 40 cm. Det är väldigt avslöjande om man har sin häst mellan hand och skänkel, eller inte. Han är försiktig, är inte helt säker på sin koordination, jag har inte "hoppat" över något på 4 år, men vi gjorde det riktigt bra. Han behöver stanna upp och titta, men tar sig över bara man håller om. Men mest tränar vi på att galoppera ordentligt framåt med långa språng. Vi har väldans kul just nu.
 
Eskil har nu varit hemma en dryg vecka o det känns som han aldrig varit borta! Han går på lösdriften med min 3-åring och dagtid även min 6-åring. De har fri tillgång på mat och det syns redan att han lagt på sig. Han är rätt mycket överbyggd i bak så vilan kom nog helt rätt i tid för honom. Han är som en gose-nalle, när jag än visar mig så kommer han knatande o vill kela! :love:
 
Snällt att du hjälper de, att hyra en 4åring känns tufft. Betala för att utbilda någons häst.

Hur mår din häst?

Ja det är skevt. Jag hoppas ägaren sagt ett pris hon håller fast vid även nu efter de hyrt henne. Annars får ju hon tillbaka en utbildad häst.
De är ett företag ska påpekas som köper in hästar från andra länder och hyr ut/säljer.

Tack hon mår bra :) det läker men hon står på box/sjukhage till vi ska till kliniken igen den 15de december.
Men jag har tyvärr börjat bli rädd att gå med henne då hon exploderar. Försöker hitta en lösning.
 
Just nu hoppar/kastar hon sig ändå och vi riskerar då båda att skada oss tyvärr.
Har provat olika doser men även om hon är lullig och går sakta finner hon ändå spöken att hoppa omkring
Ingen rolig sits. Du kan inte få gå efter nån som rider? Så hon har nåt annat att koncentrera sig på.
 
Efter en månads vila är Ricky snyggare än nånsin i kroppen (äntligen normalhull!) och så less på att vara ledig.

Men idag fick han iaf busa lite på ridbanan. Eg ska de bara äta gräs där, men det är klart att han måste passa på när det är plant underlag. ;)


En månad till ska han få vila, sen ska vi börja med både skolning på ridbana och inhoppning. :)
 
Hejsan! Jag är ny här på forumet, har hängt ett tag och "läst upp mig" och speciellt denna tråd är jättekul att följa då min lilla häst också är av årgång 2013. Roligt att läsa om hur ni gör och tänker runt era 4-åringar och deras utveckling! Jag ska försöka vara någorlunda aktiv för att bidra med vår egen utveckling, tankar och funderingar, upp- or nedgångar och så vidare. :) Liten introduktion: Vi bor i Finland (fast jag är svensk själv) och min häst Max är född och registrerad här vilket betyder att han är "Finskt halvblod" - det är typ som i Sverige: det kan betyda nästan vad som helst i halvblodsstam egentligen. Just Max är typ 75% hannover, 25% holstein så särskilt finsk är han väl kanske inte.. han är runt 165, brun, har myror i benen och vill vara med överallt där det händer nått. Nu har han lärt sig alla röstkommandon på en hiskelig finsk/svensk/engelsk blanding och har precis lärt sig att han ska stå still när man sitter upp :) Jag har haft honom i ca 3 månader nu, det går stadigt framåt. Mitt stora mål är att Max ska bli (förbli) en glad, hållbar, ridbar häst livet ut. Jag själv gillar mest dressyr/ skolning och är inte så intresserad av tävling. Men eftersom Max har en fallenhet för hoppning tränar vi även det. Jag har en tjej här i stallet som är intresserad av att kanske tävla i framtiden, så nu har hon just börjat hoppträna lite mer med honom och har siktet på att kanske t.o.m ta ut honom till våren till nått litet - vi får se hur det går.
Ser fram emot att lära känna er alla!
 
Hejsan! Jag är ny här på forumet, har hängt ett tag och "läst upp mig" och speciellt denna tråd är jättekul att följa då min lilla häst också är av årgång 2013. Roligt att läsa om hur ni gör och tänker runt era 4-åringar och deras utveckling! Jag ska försöka vara någorlunda aktiv för att bidra med vår egen utveckling, tankar och funderingar, upp- or nedgångar och så vidare. :) Liten introduktion: Vi bor i Finland (fast jag är svensk själv) och min häst Max är född och registrerad här vilket betyder att han är "Finskt halvblod" - det är typ som i Sverige: det kan betyda nästan vad som helst i halvblodsstam egentligen. Just Max är typ 75% hannover, 25% holstein så särskilt finsk är han väl kanske inte.. han är runt 165, brun, har myror i benen och vill vara med överallt där det händer nått. Nu har han lärt sig alla röstkommandon på en hiskelig finsk/svensk/engelsk blanding och har precis lärt sig att han ska stå still när man sitter upp :) Jag har haft honom i ca 3 månader nu, det går stadigt framåt. Mitt stora mål är att Max ska bli (förbli) en glad, hållbar, ridbar häst livet ut. Jag själv gillar mest dressyr/ skolning och är inte så intresserad av tävling. Men eftersom Max har en fallenhet för hoppning tränar vi även det. Jag har en tjej här i stallet som är intresserad av att kanske tävla i framtiden, så nu har hon just börjat hoppträna lite mer med honom och har siktet på att kanske t.o.m ta ut honom till våren till nått litet - vi får se hur det går.
Ser fram emot att lära känna er alla!

Kul, välkommen! Vad är det för stam?
 
Jag har funderat lite på upplägg av träning för att göra det hela lite mer varierat och är nyfiken på vilka erfarenheter/ tips ni har? Max blir riden fyra dar i veckan som det är nu - vilka fyra dagar det blir är det lite si och så med pga mitt jobb, så ibland blir det två dagar på rad med vila eller ridning. De resterande 3 dagarna tar vi det lugnt men gör för det mesta fortfarande något, tex öva på att stå still på spolplattan eller i gången, enklare markövningar, lätt tömkörning, osv. Tack och lov har jag tillgång till (litet) ridhus, så vädret är sällan nått förhinder.

Min rid-plan, som jag nu testat i två veckor har teman: 1 dag styrka, 1 dag kondition, 1 dag flexibilitiet, 1 dag disciplin. Gränsen för vad som är vad är luddig (många övningar tränar ju mer än en aspekt) men det är mer menat som var fokus ligger just den dan och vad som blir kriteriet för en "lyckad" vs. "mindre lyckad" tränings-omgång.

Hur gör/ tänker ni? Har ni nåt liknande upplägg?

Jag inser när jag skriver detta att jag kanske nu framstår som ultra-tråk-strukturerad och målorienterad, och det är väl kanske så - men jag har inga problem med att ändra om i vårt schema om nått kul händer spontant, tex nån vill rida ut i skogen med oss, testa att löshoppa eller vad det nu kan vara :)
 
@Mad Max Jag har mest fokuserat på uteritter med Blanca och då blev det utefter vädret :) Sen tar jag tömkörning på banan minst varannan vecka för att hålla koll på hur hon utvecklas!
 
Jag tar mest in och ut Blanca nu för att borsta, massera och se till så hon mår bra. Igår när jag släppte tillbaka henne i hagen stod hon dock kvar :love: även om hon har fri tillgång till mat och kompisen stod längre bort stod hon där och tittade efter mig :heart Tror hon vill hitta på nått snart mitt hjärta!

Imorgon är det återbesök på kliniken
 
Lycka till idag @Nepenthe!

Frans kommer hem imorgon och jag känner mig peppad! vilan var precis vad vi behövde för att finna lite motivation igen. Vi har även funnit ett nytt stall, trolig flytt 1 feb och det känns om än lite läskigt, väldigt rätt. Van unghästtränare på gården, stor hage med 5 polare och ridhus på gården. Tror det kan vara det vi behöver för att komma igång. Nu i december får han hänga på som handhäst och tömköras/longeras.
 
Jag är så avis på er som har stallplats med ridhus på vintern! Skulle lätt kunna stalla upp vid nåt sånt om det bara fanns...eller man kan nog stå på ridskolan här men jag kan ju inte både ha häst där, är kollektiv skötsel, och hemma, det funkar ju inte med heltidsjobb.

Eskil har fått mugg i karleden på ena framfoten, är bara ett sår men ganska stort så jag har inlett en intensiv nujävlarskamugghelvetetbort jakt....
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 330
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 376
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp