Födda 2013 del 4

Funderar mycket och tittade på gamla bilder igår.
Jag har ju alltid haft unghästar och reflekterade över en sak och tänkte höra hur ni gör.

När ni rider ut, hur jobbar ni unghästarna då?

Jag själv skrittar mycket och vill ha varierande underlag. Gärna mycket skog, på stigar med sten och stockar.
Annars galopperar jag gärna, där spelar också underlaget in. Inte hårda grusvägar utan gärna mjuka, annars nått fält där det inte är för halt.

Traven tränar jag mest i tömkörning i paddock och rider den sällan ute då jag tycker att galopp och skritt är mer förlåtande i en friare form.

Beror ju helt på hur bra trav de har, från grunden. Nu är ju Blanca den av mina hästar som har bäst trav :)
 
Funderar mycket och tittade på gamla bilder igår.
Jag har ju alltid haft unghästar och reflekterade över en sak och tänkte höra hur ni gör.

När ni rider ut, hur jobbar ni unghästarna då?

Jag själv skrittar mycket och vill ha varierande underlag. Gärna mycket skog, på stigar med sten och stockar.
Annars galopperar jag gärna, där spelar också underlaget in. Inte hårda grusvägar utan gärna mjuka, annars nått fält där det inte är för halt.

Traven tränar jag mest i tömkörning i paddock och rider den sällan ute då jag tycker att galopp och skritt är mer förlåtande i en friare form.

Beror ju helt på hur bra trav de har, från grunden. Nu är ju Blanca den av mina hästar som har bäst trav :)

Det beror såklart på hästen, men jag brukar skritta i varierad terräng som du gör och gärna klättra lite, dessutom travar jag även en god del, både på mjukare och hårdare grusvägar. Trav på volt är rätt påfrestande så jag föredrar att trava rakt fram ute i början, men rider då med kontakt på tygeln och hästen i en andamålsenlig arbetsform (försöker få den att komma upp med ryggen). T.ex. med Erna då som är en travare så blir det rätt korta sträckor med trav för att hon ska orka jobba i en bra form och bära upp sig, iom att hon inte är så mycket riden.
Skritt och trav på hårda grusvägar eller även asfalt är nyttigt för att stärka upp senorna, så det gör jag en hel del med unghästar och även de vuxna.

Galoppen på 3-4 åringar kör jag oftast fältsits, anpassar formen efter hästens styrka, vissa behöver hållas ihop lite men andra vill ha halsen fri för att balansera sig. Man får inte galoppera för långsamt, specielt inte på hästar som har en lite svag galopp från naturens sida, då blir det svårare för dom att hitta en bra rytm och balans. :)
 
Funderar mycket och tittade på gamla bilder igår.
Jag har ju alltid haft unghästar och reflekterade över en sak och tänkte höra hur ni gör.

När ni rider ut, hur jobbar ni unghästarna då?

Jag själv skrittar mycket och vill ha varierande underlag. Gärna mycket skog, på stigar med sten och stockar.
Annars galopperar jag gärna, där spelar också underlaget in. Inte hårda grusvägar utan gärna mjuka, annars nått fält där det inte är för halt.

Traven tränar jag mest i tömkörning i paddock och rider den sällan ute då jag tycker att galopp och skritt är mer förlåtande i en friare form.

Beror ju helt på hur bra trav de har, från grunden. Nu är ju Blanca den av mina hästar som har bäst trav :)
Jag rider nästan bara ut på mina unghästar, vi rider upp på ett berg där de får lära sig att lyfta på fötterna på skogsstigar med rötter överallt. Rider i alla gångarter där det passar men galopperar mycket, ofta mer än jag travar. Rider oftast inte i paddock alls förrän de är tillräckligt starka och orkar hålla sin galopp, rider då runt fyrkanten och gör 20 m volter på 4-åringar. Ingen paddockridning alls på en 3-åring.
 
Funderar mycket och tittade på gamla bilder igår.
Jag har ju alltid haft unghästar och reflekterade över en sak och tänkte höra hur ni gör.

När ni rider ut, hur jobbar ni unghästarna då?

Jag själv skrittar mycket och vill ha varierande underlag. Gärna mycket skog, på stigar med sten och stockar.
Annars galopperar jag gärna, där spelar också underlaget in. Inte hårda grusvägar utan gärna mjuka, annars nått fält där det inte är för halt.

Traven tränar jag mest i tömkörning i paddock och rider den sällan ute då jag tycker att galopp och skritt är mer förlåtande i en friare form.

Beror ju helt på hur bra trav de har, från grunden. Nu är ju Blanca den av mina hästar som har bäst trav :)

Jag har tyvärr inte så mycket ridvägar att välja på, den rundan jag oftast väljer är bara ca 5 km lång varav 1,5 km asfalt (i början och slutet, perfekt) och resten typ 50/50 lätt kuperad grusväg och markväg. Jag har absolut inga problem med att galoppera på grusvägen med en tränad häst. Hästarna ska alltid vara eftergivna och framme oavsett var vi rider.
 
Både trav och galopp tycker jag är lättare ute på rakt spår. Rider lätt och står i lätt sits. Vi har väldigt fina ridvägar men denna årstid är ju hopplös när man jobbar heltid o det fasen är mörkt hela tiden. Längtar otroligt mycket efter våren och ljuset.
 
Florence har varit i princip som vanligt sedan förra helgen så vi hopptränade igen i tisdags. Inte samma bra känsla som förra gången och för första gången kom det fram som hon visade lite i löshoppningen - att blir det för jobbigt så vill hon inte. Sedan kan jag tycka att det var lite väl svårt med kombination med maxad oxer så snabbt ur sväng. Hon har bara hoppat kombination en gång innan och då var det på typ 40cm.

 
Hon är så löjligt lik Frasse. Tycker du är skitduktig! Såg din uppdatering om er uteritt och kunde inte låta bli att fnissa, gissar att lillesyster kommer kännas plättlätt i jämförelse :)

Det blev inget med lösdriften, de stänger stallet k 21 och då hinner jag ändå inte.
Så vi stannar tills vidare. Jag känner att det största hindret är mitt tappade självförtroende, märker även av det när jag rider mamman. Jag måste finna min tro på att jag kan reda ut det och att jag kan rida. Kan man önska det i julklapp tro? :)
 
@Gabby_Ossi Tycker du ska säga att det inte är ok för dig att hoppa kombination med 1 galoppsprång överhuvudtaget??? Hur kan man som tränare bygga nåt sånt för en 4-åring? Finns ju en anledning till att det är räcke-räcke med 2 galoppsprång i på tävling i lägre klasser. Sen att ni hoppar hinder utan markbom tycker jag också är konstigt?
Kan du inte bygga små serier o hoppa själv istället? Det bygger styrka och självförtroende för små unghästar, de ska ju tycka det känns plätt lätt och det talade ju Florence om för dig att hon inte alls tyckte på den filmen. Eller leta reda på en annan hopptränare som kanske har grupper för unghästar där inte övningarna blir så svåra.
 
Hämtade hem Eskil igår på vintervila, han är bara långa ben nu! Tror verkligen det blir kanon för honom att gå på lösdriften o busa med min 4-åring hela vintern. Han ska vila helt till jul sen ska jag börja rida ut honom till och med januari, efter det börja hoppa lite smått igen.
 
@Gabby_Ossi Tycker du ska säga att det inte är ok för dig att hoppa kombination med 1 galoppsprång överhuvudtaget??? Hur kan man som tränare bygga nåt sånt för en 4-åring? Finns ju en anledning till att det är räcke-räcke med 2 galoppsprång i på tävling i lägre klasser. Sen att ni hoppar hinder utan markbom tycker jag också är konstigt?
Kan du inte bygga små serier o hoppa själv istället? Det bygger styrka och självförtroende för små unghästar, de ska ju tycka det känns plätt lätt och det talade ju Florence om för dig att hon inte alls tyckte på den filmen. Eller leta reda på en annan hopptränare som kanske har grupper för unghästar där inte övningarna blir så svåra.

Håller med dig men tillägger att här är det mer regel än undantag med räcke-oxer eller oxer-räcke i 100-klasser och två språng har jag nog aldrig sett på lokal tävling.
I semin till Breeders var det oxer-räcke med ett språng, tex.
 
Florence har varit i princip som vanligt sedan förra helgen så vi hopptränade igen i tisdags. Inte samma bra känsla som förra gången och för första gången kom det fram som hon visade lite i löshoppningen - att blir det för jobbigt så vill hon inte. Sedan kan jag tycka att det var lite väl svårt med kombination med maxad oxer så snabbt ur sväng. Hon har bara hoppat kombination en gång innan och då var det på typ 40cm.


Hoppas att du inte tar detta fel eller att jag lägger mig i saker som jag inte har med att göra nu, men jag har reagerat flera gånger på att ni gör väldigt svåra saker på träningarna och att hon inte alltid får någon riktig chans att göra rätt. Hon har en himla bra inställning till hinder och den ska du vara rädd om :) Jag förstår att hon protesterar ibland, det är svårt och jobbigt, dessutom blir det lite obehagligt för henne när det blir kråkigt och du tappar balansen (såklart!! Ingen kritik) som gör det än värre.
Min tränare skulle se till att ni höll er på en nivå där ni båda är trygga och behärskar, så att det är kul och utvecklande för alla :)
 
Hon är så löjligt lik Frasse. Tycker du är skitduktig! Såg din uppdatering om er uteritt och kunde inte låta bli att fnissa, gissar att lillesyster kommer kännas plättlätt i jämförelse :)

Det blev inget med lösdriften, de stänger stallet k 21 och då hinner jag ändå inte.
Så vi stannar tills vidare. Jag känner att det största hindret är mitt tappade självförtroende, märker även av det när jag rider mamman. Jag måste finna min tro på att jag kan reda ut det och att jag kan rida. Kan man önska det i julklapp tro? :)

Man kan ju alltid hoppas :angel:. Men mamma var nästan ännu värre hon (åkte av 3-4 ggr på en hoppträning innan vi ens börjat rida över några bommar en gång... Då var jag dock lite lättare och inte så sadelfast :p ), och Deodoro hade också en uppvisning i Falsterbo så vi får väl se :nailbiting:.

Jag trodde ju att jag var ganska sadelfast, skyllde ju på dressyrsadeln när jag åkte av första gången, men nu var det hoppsadel så får väl vara beredd att det händer igen... Denna gången hade vi i alla fall inte hunnit så långt, snällt att inte dumpa mig flera km hemifrån i alla fall :meh:.
 
@Gabby_Ossi Tycker du ska säga att det inte är ok för dig att hoppa kombination med 1 galoppsprång överhuvudtaget??? Hur kan man som tränare bygga nåt sånt för en 4-åring? Finns ju en anledning till att det är räcke-räcke med 2 galoppsprång i på tävling i lägre klasser. Sen att ni hoppar hinder utan markbom tycker jag också är konstigt?
Kan du inte bygga små serier o hoppa själv istället? Det bygger styrka och självförtroende för små unghästar, de ska ju tycka det känns plätt lätt och det talade ju Florence om för dig att hon inte alls tyckte på den filmen. Eller leta reda på en annan hopptränare som kanske har grupper för unghästar där inte övningarna blir så svåra.

Det är ju inte byggt för oss specifikt utan det är ju samma grund för alla grupper den veckan och sedan anpassas det till varje ekipage. Så vissa veckor passar det såklart bättre och andra sämre, förra veckan skrev du ju själv att det var väldigt bra övningar ;). (För övrigt samma tränare som Eskils ryttare rider för)
Åker ju mest dit för att det är min systers tid, dvs vi har redan betalt i förväg, det är nära och enklare än att bygga själv. Plus tycker ändå tränaren borde ha bättre koll på hur unghästar borde hoppas eftersom hon tar fram flera egna varje år. Vi hoppar ju mest för att få lite omväxling, satsar ju inte främst på hoppningen men självklart ska hon tycka det är roligt.

Sedan tycker jag inte heller det är så vanligt med räcke-räcke kombinationer eller två galoppsprång? Jag tror t.o.m. att SWB fick lite kritik för att de hade kombination med 2 språng på 4-årstest, då var det hoppfolk som menade att 2 språng är svårare än 1? Men är det kombination på nästa träning ska jag försöka få till så vi i alla fall kan hoppa lite lägre så det inte känns så jobbigt för henne.
 
Att stalla upp O vid ridhus är det bästa jag gjort! Det är så otroligt roligt. Jag var orolig hur han skulle ta det, van som han är med lång utevistelse med kompisar, till att vara ensam i mindre hage och färre ute timmar, men han har köpt det och verkar trivas. Först hade jag tänkt bara stanna i 2 veckor, men det är så kul och går så bra, att jag har som plan att stanna 2 veckor till. Mest hoppryttare i stallet, nästan alltid hinder framme, nästan alltid något som leder, tömkör eller rider så vi tränar på massor. Han reagerar inte när jag rider om någon kommer in eller om alla går så vi blir ensamma och det är skönt. Jag fick en stor insikt, att vi inte kunde svänga när vi kom hit. Så det tränar vi på. Sedan att galoppera framåt ordentligt. ridhuset är 40*100 så 3 varv åt varje håll så är vi trötta båda två. Jag har också varit med på "hoppkurs". Vi har travat bommar och skuttat lite hinder och tränat att landa i rätt galopp. Jag är sjukt stolt över mig själv. Vi har även skuttat lågt hinder själva. Det här var en ingivelse och icke planerat så jag hade dragit av bakskorna, vilket innebär att vi inte rider ut något alls nu. Dels pga halka, men också för att sliter ner hovarna. Å andra sidan har ju bara ridit ute hela hösten så jag ser det här som en intensivare utbildningstid. Tyvärr verkar han växa igen, men han har verkligen ett helt fantastiskt temperament. Alla borde få ha en sådan här häst.
 
Håller med dig men tillägger att här är det mer regel än undantag med räcke-oxer eller oxer-räcke i 100-klasser och två språng har jag nog aldrig sett på lokal tävling.
I semin till Breeders var det oxer-räcke med ett språng, tex.
Ok i fälttävlan är det nästan aldrig så men du har rätt i att det är 1 galoppsprång på lokala tävlingar här också. Men faktiskt oftast med räcke-räcke, är det oxer så följer de iaf TR och den är lägre och lägre i framkant.
 
Det är ju inte byggt för oss specifikt utan det är ju samma grund för alla grupper den veckan och sedan anpassas det till varje ekipage. Så vissa veckor passar det såklart bättre och andra sämre, förra veckan skrev du ju själv att det var väldigt bra övningar ;). (För övrigt samma tränare som Eskils ryttare rider för)
Åker ju mest dit för att det är min systers tid, dvs vi har redan betalt i förväg, det är nära och enklare än att bygga själv. Plus tycker ändå tränaren borde ha bättre koll på hur unghästar borde hoppas eftersom hon tar fram flera egna varje år. Vi hoppar ju mest för att få lite omväxling, satsar ju inte främst på hoppningen men självklart ska hon tycka det är roligt.

Sedan tycker jag inte heller det är så vanligt med räcke-räcke kombinationer eller två galoppsprång? Jag tror t.o.m. att SWB fick lite kritik för att de hade kombination med 2 språng på 4-årstest, då var det hoppfolk som menade att 2 språng är svårare än 1? Men är det kombination på nästa träning ska jag försöka få till så vi i alla fall kan hoppa lite lägre så det inte känns så jobbigt för henne.
Nej jag har förstått att det är samma men sett alla hans träningar och antingen har han kommit lite längre än Florence men mer troligt är att hon inte hoppar det som är svårt med honom för jag har aldrig sett honom komma ur sväng o hoppa kombination t ex. Så kanske du ska säga till att du inte vill göra såna övningar? Tror det är förödande för en unghäst att säga upp sig såsom hon gjorde sist. Jag tror inte det är kombinationen i sig utan hur den låg som gjorde att hon sa upp sig.

Ang SWB så kan jag bara tycka att de gjorde rätt för i en 90-klass t ex får man ju inte ens ha kombination enl TR och en 4-åring bör ju inte ha hoppat en hel massa 100-klasser, där då kombination är med, utan är ju tämligen gröna på det området.
Kollade på 2 av dom 100-klasser Eskil hoppat och det var faktiskt 2 galoppsprång, räcke-stigsprång.
 
Nej jag har förstått att det är samma men sett alla hans träningar och antingen har han kommit lite längre än Florence men mer troligt är att hon inte hoppar det som är svårt med honom för jag har aldrig sett honom komma ur sväng o hoppa kombination t ex. Så kanske du ska säga till att du inte vill göra såna övningar? Tror det är förödande för en unghäst att säga upp sig såsom hon gjorde sist. Jag tror inte det är kombinationen i sig utan hur den låg som gjorde att hon sa upp sig.

Ang SWB så kan jag bara tycka att de gjorde rätt för i en 90-klass t ex får man ju inte ens ha kombination enl TR och en 4-åring bör ju inte ha hoppat en hel massa 100-klasser, där då kombination är med, utan är ju tämligen gröna på det området.
Kollade på 2 av dom 100-klasser Eskil hoppat och det var faktiskt 2 galoppsprång, räcke-stigsprång.

Nej, hon har ju flera hästar så jag vet inte hur många gånger just han varit med på gruppträningar. Men vi har ju inte heller hoppat kombination de senaste 4-5 träningarna, senast var innan sommaren på den här nivån:
https://instagram.com/p/BVXxwJ4gcpC/

Tror också det var mest placeringen som blev fel, vi har haft svårt att komma från den kortsidan förut också och högergaloppen är hennes svåra.

Nu blir det ingen träning denna veckan så ska se om jag får tid att bygga upp en liten serie här hemma, är så meckigt bara när man måste hoppa av för att lägga upp bommar eller ändra avstånd (eftersom man inte kan stega så man får det rätt från början...) :cautious:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 749
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp