Bukefalos 28 år!

foder igen

Tindrande

Trådstartare
Foderfråga igen...

Ras: Tibetansk terrier, snart 6 år.
Problem: Äter inte, eller äter iaf väldigt dåligt.

Ska byta foder hur som, äter nu Iams Large Adult för enkelhets skull då en av mammas äter detta. Dock ska han kastreras och går då över på RC foder. Idag har hon faktisk ätit. För första gången på ca 2 v. Visst lite godis i träningssammanhang och lite matrester ett par gånger.

Vad ska man ge?

Nutra Nuggets Performance
Orijen
Standardt
Royal Canin

Tänker att en energitätt foder borde vara bättre till T då hon är lite kräsen och sällan äter upp allt i skålen.

Fördelar/nackdelar med dessa foder?
Andra förslag? Färskfoder går bort pga utrymmesskäl.
 
Sv: foder igen

Jag rekommenderar Standardt som jag ger mina hundar. Det är enligt en kräsen kille väldigt välsmakande, innehåller bara ris som kolhydratskälla, är billigt och svensktillverkat (förutom hjorten som är från NZ) och därför klimatsmart. Gillar också att säckarna är vita och enkla och att man därför inte betalar något för snygg design.

Nackdelar kan tydligen vara att vissa hundar blir alltför hårda i magen, men jag upplever att avföringen är precis som den ska på mina - fast! Jag blandar med färskfoder från fodax (som ju bara tar ett frysfack ;) ) och de är fina i pälsen och klor, har bra andedräkt samt är pigga och glada. Jättenöjd!
 
Sv: foder igen

Jag har erfarenhet av tre av fodersorterna:

RC: Både Aussien (maxi (medium fastnade i tänderna:D) adult) och min jappe (mini light) fes lite för mycket:crazy: Dyrt

Orijen: Åt min jappe, funkade skitbra förutom den lilla detaljen att han inte tålde någonting annat än foderkulorna. Fick han något annat (korv under träning, märgben o dyl) ballade magen ur och han fick diarré.

Standardt: La över Aussien på standardt normal från RC när jag hade honom. Helnöjd!
 
Sv: foder igen

Då man har ett och ett halvt frysfack så tar det för stor plats :p Sen har hon ätit Klass och totalratat det efter ett par veckor...

Tycker det är supersvårt med foder. Hör så mycket olika. Men det är väl så eftersom alla hundar är individer.

Ska kolla upp Standardt då vi har en återförsäljare nära. Får se vad det blir, just nu är det Standardt eller Nutra som känns mest aktuellt. RC verkar vara ganska stora bitar. Iaf på Meduim. T är ju mellan två "viktklasser" Så mest ekonomiskt är ju att på RC ge medium.

Hmm, svårt detta ju
 
Sv: foder igen

Det kan jag faktiskt hålla med om. Fodax har ryktet om sig att gå hem hos de som ratat andra sorters färskfoder, men så är det såklart frysplatsen som får avgöra till sist om man inte vill hänga upp en frys i taket ;)
 
Sv: foder igen

Fördelar/nackdelar med dessa foder?
Andra förslag? Färskfoder går bort pga utrymmesskäl.

Min hund äter inte heller så bra, han får blandat Orijen och Carrier just nu. Har börjat ge Bozita blötmat till honom en gång om dagen, det slinker ner med en himla fart! Så det är mitt förslag :)
 
Sv: foder igen

Lutar åt en 3 kg påse med Nutra. Tror jag startar med detta och får i så fall prova standardt senare. Det är lättare att få tag i Nutra och de påsarna är mindre. Vill inte köpa på mig 15kg om damen vägrar äta det.

Saril: Hon är skeptisk till "blötmat", matrester går bra. Men annat klet skippar hon helst. Skönt tycker jag då det fastnar så mycket i skägget :p
 
Sv: foder igen

Fast Nutra finns i 7 kg :) Den räcker en månad.

Som sagt provat Nutra nu, om ett halvår - år kommer jag måsta byta igen och då får det väl bli Standart. Vi har hållt på så här i snart 6 år så gissar att det inte kommer försvinna.

Hon äter nu iaf. Risken finns väl att det bara är nyhetens behag. Men det är iaf mer näring per kula med detta foder.
 
Sv: foder igen

Jag hade Standart till min men så vet jag inte vad som hände för hans mage slog bakut efter ett par månader och sedan dess har det inte fungerat alls :(

Efter mycket provande blev det Purina Pro Plan till honom. Finns i flera olika storlekar på säckarna - vi kör ris & lax som ska vara snällt mot magen och det äts med god aptit, fint hull, bra och blank päls och massor av energi att jobba :laugh:
 
Sv: foder igen

Jag bytte från RC till Standardt och är hittills mycket nöjd!
Det luktar mycket godare än RC, han tycker mycket bättre om det, pälsen är fin, bajset är bra och det är lika drygt som RC- min får tre dl om dagen. Därför har jag alltså dragit ned foderkostnaden lite :)
Jag beställer mitt foder på en sida på internet där det bara kostar 20 kronor med frakten. Ett litet tips om du tycker att det är svårt att få tag på!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 394
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 351
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
7 751
Senast: sooetnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp