Foder till häst med korsförlamning

Jofta

Trådstartare
Vilken foderleverantör (krafftfoder) skulle ni välja till en häst som drabbats av korsförlamning? Är mest inne på Saracen eller St Hippolyt..
Med vänlig hälsning, Jo
 
Själv hade jag nog gjort allt vad jag kunde för att undvika kraftfoder till en häst som haft korsförlamning.
Vilket foder som blir bäst går inte att säga utan att det finns analys på grovfodret och en uträknad foderstat som passar hästen. När man vet behoven kan man välja det kraftfoder som passar bäst för den individen, om det behövs.
 
Nu är jag ingen expert på korsförlamning, men det handlar väl snarare om innehållet i fodret och vilka mängder man ger, speciellt under vila, snarare än om vilken leverantör man väljer.
 
Vilken foderleverantör (krafftfoder) skulle ni välja till en häst som drabbats av korsförlamning? Är mest inne på Saracen eller St Hippolyt..
Med vänlig hälsning, Jo
Är det mer sbrp, mj, äter hästen för lite av höt/ensilaget hästen inte äter tillräckligt av, något att blanda mineralerna med eller någon annan anledning?
 
För hästar med muskelproblem är det ofta stärkelsen man behöver hålla lite extra koll på. Har du analys på ditt grovfoder?
Annars skulle jag tipsa dig om att ta analys på ditt grovfoder och utefter analysen avgöra vad/om du behöver tillsätta något extra kraftfoder.
Skulle det visa sig att du faktiskt behöver tillsätta något utöver grovfodret bör du försöka hitta några kraftfoderalternativ som kompletterar grovfodret bra, och sen välja det som har lägst andel stärkelse.
Känner du dig osäker så tycker jag att du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig tolka din analys och ta fram bra alternativ på kompletteringsfoder till dig.
Har man en häst med muskleproblematik bör man alltid vara extra noga med vad man fodrar sin häst med, det är oftast billigare med en höanalys + hjälp med foderstat än med veterinärräkning när sjukdomen väl har brutit ut. Och självklart vill man ju undvika att hästen blir sjuk.

Kom också ihåg att många veterinärer tyvärr har bristfällig kunskap när det gäller just utfodring, men det finns däremot andra som har gedigen utbildning och kunskap när det gäller just utfodring till häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
465
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 523
Senast: bobbbo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 129
Senast: Twihard
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 290
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp