Bukefalos 28 år!

Foder till svårfödd fånghäst

sadelgjord

Trådstartare
Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i vinterhagen och sova inne på nätterna :(.

Nu är det bara det, vad kan man fodra med?
I hagen äter hon knappt något hö, hon går och pillar med de få grässtråna som finns lägger ut 2 kg/fodring och det mesta ligger kvar :(, på natten äter hon iallafall 8-9 kg hö. Hon behöver äta MASSOR för att hålla hullet.
Normalt på vinter halvåret äter hon 18 kg hö med riktigt bra värden och 2 kg greenpower lucern (har inte använt alfaalfan utan den vanliga.) + mineraler och salt. På det har hon hållt sig bra, dock fortfarande mer åt det tunna än överviktiga hållet men helt okej för att vara hon!

Men nu då under sommaren? Det är ju helt enkelt omöjligt att få i henne den mängden hö som hon behöver och lucern har jag också hört att inte ska vara bra för fånghästar stämmer det?
Finns det något kraftfoder som är "extra bra" för fånghästar? Eller kan man prova alfaalfan som inte innehåller något melass?

Dela gärna med er med era erfarenheter av hur man kan fodra dom här svårfödda fånghästarna :)
Det hade ju vart lättare om hon var en fet shettis som behövde banta om man säger så :angel:
 
Sv: Foder till svårfödd fånghäst

Börja med att läsa alla fångtrådar som finns. Där finns massor med tips.
 
Sv: Foder till svårfödd fånghäst

När fick hästen fång?
Hur allvarligt var det?
Vet du varför den fick fång?

Dina frågor är inte lätta att svara på.
 
Sv: Foder till svårfödd fånghäst

Nej jag förstår också att det inte är frågor som det finns ett enkelt svar på.

Kan ju berätta lite bakgrund så kanske det blir aningen lättare iaf.
Det här är fjärde sommaren som jag har hästen, under alla sommrarna har hon gått på rejält bete och jag har aldrig märkt av några fångsymptom alls utan hon har vart frisk och fräsch.
I höstas var vi iallafall in och röntgade benen av andra anledningar, det upptäcktes då att hon hade en rotation på båda fram. Vet sa att det berodde på att hon haft fång, när eller hur har jag ingen aning om. Förra ägaren vet inte heller att hon haft fång.

Iallafall nu till sommaren tänkte jag självklart på det här när det var dags för bete. Eftersom det har gått bra för henne att gå på bete dom åren jag haft henne så var självklart tanken att hon skulle få gå på bete nu också. Men var mer försiktig med invänjningen, börjde med en halv timme om dagen, sen en timme, några timmar osv det här har jag hållt på med den senaste månaden ca.

NU var det iaf i onsdags, när hon gått lite mer än en halvdag på gräs som hon kom in och hade puls i alla fyra benen, inte halt eller någonting men pulsen fanns där. Ringde distriktsveterinären som tyckte att jag skulle ställa henne på mjukbädd för symptomen lät som fångkänningar även om det var svårt att säga över telefonen men hon tyckte inte att det lät så allvarligt att hon behövde åka ut. Jag skulle ringa igen dagen efter och uppdatera läget.
Dagen efter på morgonen så var hon lite svullen precis ovanför kotan på baksidan om man kände ner längs senan liksom, men pulsen var borta nu. Ringde distriktarn igen som fortfarande sa att låt hästen stå inne på bädd över helgen så hon får avlasta och kyl från kotan och nedåt. Blir det sämre så skulle hon komma.
Fredag så var hon jätte fin i benen. Svullnaden helt borta och pulsen fortfarande borta i frambenen, väldigt svag i bakbenen.

Såå... Det är ju ingen fång som slagit ut och blivit ett rejält fånganfall tack och lov! Men jag väljer att se på det här som fång och ta det säkra före det osäkra. Vet inte om ni blir nå klokare av det här, det är bara att fråga om det är några funderingar så ska jag försöka svara så gott jag kan!
 
Sv: Foder till svårfödd fånghäst

Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i vinterhagen och sova inne på nätterna :(.

Nu är det bara det, vad kan man fodra med?

Den absolut vanligaste orsaken till laminitis är att hästen är insulinresistent (IR). Fullblod tillhör dock inte de hästraser som är predisponerade för IR. Detta betyder dock inte att fullblod inte kan bli insulinresistenta. Bara att det inte är så vanligt. Är hon dessutom inte överviktig så är risken ännu mindre. Ston drabbas dock oftare än hingstar och valacker. Hur gammal är hon? Finns det någon risk för att hon kan ha Cushings syndrom eller Borrelia? Har hon varit utsatt för någon stressartad situation nyligen, t.ex. vaccination?

Jag skulle rekommendera dig att be din veterinär att ta ett blodprov och bestämma insulin- och glukosvärden eftersom det är viktigt att veta orsaken till laminitisanfallet.

Tills vidare, innan du vet om din häst är IR, så skulle jag rekommendera att du sätter henne på en foderstat anpassad för en IR-häst. Du kan läsa om lämplig foderstat här:

http://www.myhorse.com/manage-your-insulin-resistant-horse.html-0

Problemet är att hö kan innehålla stora mängder socker så har man ingen sockeranalys så är det säkrast att blötlägga höet ca. 1 tim. före utfodring.

Har hon tillgång till gräs så är det inte så konstigt att hon hellre äter detta än höet. Ge henne fri tillgång till hö om du inte redan gör detta. Äter hon inte tillräckligt med hö så kan du ge henne melassfri betfiber. Betfibrer är det säkraste du kan ge en IR-häst. Riskli är också bra “IR-mat” men svårare att få tag på. Melassfri lusern kan vara OK men problemet är att den KAN innehålla både socker och stärkelse. En del hästar tål dessutom inte lusern, se länken ovan.

Andra saker som du kan göra är att ge ett selen+vitamin E tillskott, linfröolja och mineraler. Du måste dock ha en foderanalys av ditt grovfoder för att veta vilka mineraler du behöver ge. Magnesium är en viktig mineral, särskilt för IR-hästar. Ge minst 50% över rekommenderade minimimängder och se till så att kvoten Ca : Mg är ca. 1,5.
 
Sv: Foder till svårfödd fånghäst

Hur gammal är hon? Finns det någon risk för att hon kan ha Cushings syndrom eller Borrelia? Har hon varit utsatt för någon stressartad situation nyligen, t.ex. vaccination?.

Tack så jätte mycket för ett väldigt intressant svar! :bow::bow:
Man vet ju alldeles för lite om det här känner jag, är helt lost :( tänkte jag skulle ringa atg kliniken imorrn och prata med veterinären som har behandlat alla andra skador hos klantfia och sett plåtarna på rotationen och rådfråga om vad jag ska göra. För det känns som jag behöver hjälp med det här.

Hon är åtta år.
Vad är Cushings syndrom? Borrelia ska det inte vara nån risk att hon har vad jag vet, men man kan ju aldrig vara helt säker.
Nej allt har vart som vanligt, ingen vaccination eller någonting hon skulle ha kunnat bli stressad av.

Betfiber är det någonting liknande betfor?

Jag får sätta mig och googla lite mer nu :)
 
Sv: Foder till svårfödd fånghäst

Ursäkta om jag lånar tråden delvis....
Jag diskuterade borelia med en veterinär som behandlade min häst för fång för 5 år sedan. Då sa jag att jag hade läst om riskerna med borrelia och fång. Hon sa då att det inte är samma borreliainfektioner i USA som i Sverige och att sambandet inte fanns här.
Hur hittar man mer om detta och vilka olika det finns i så fall?
Min häst är en smal IR som haft borrelia även om en veterinär inte erkände det som sjukdom men gav antibiotika för hela sjukdomsbilden ändå. Höga titer, hög feber, ingen matlust.
(Fångkänslig och tunn häst som inte visar PPID men något höga insulinvärden.)

Jag ger min svårfödda fånghäst lusern och linfrökaka och lite linfröolja + uträknade mineraler + hösilage givetvis.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till svårfödd fånghäst

Man vet ju alldeles för lite om det här känner jag, är helt lost :( tänkte jag skulle ringa atg kliniken imorrn och prata med veterinären som har behandlat alla andra skador hos klantfia och sett plåtarna på rotationen och rådfråga om vad jag ska göra. För det känns som jag behöver hjälp med det här.

Jag tycker att du har agerat exemplarisk hittills; upptäckt problemet tidigt, tagit in hästen i box med mjuk bädd och kylt benen.

Det här med att ”vänja in” hästen på bete är för att inte förorsaka störningar i tarmfloran. En IR-häst får inte laminitis p.g.a. störd tarmflora utan p.g.a. en hög insulinhalt i blodet.

Med den väderlek som har varit i vår och försommar med soliga dagar, kalla nätter och långa perioder utan regn så accumulerar gräset socker och fruktan. Har du dessutom hästen på ogödslad mark så kan brist på näring göra att gräset växer dåligt och därmed förbrukar växten mindre socker.

Det finns en liten möjlighet att en hög fruktanhalt i gräset kan orsaka laminitis. Denna typ av laminitis har samma orsaksbakgrund som en överdos av stärkelse kan ha (exempelvis en häst som har tagit sig in i foderkammaren och ätit upp en halv säck havre). I dessa fall är orsaken att gifter (endotoxiner) kommer in i blodet genom tarmväggen. Det krävs dock ett mycket lågt pH-värde i grovtarmen för att detta ska ske. I de försök man har gjort så har man använt inulin som är en annan slags fruktan än den som finns i gräs. Man har slangat in stora mängder ren inulin momentant i princip på fastande mage vilket är en helt annan situation än den då en häst går på bete och tar in samma mängd fruktan tillsammans med andra näringsämnen under 24 timmar.

Hästar som får laminitis p.g.a. en tarmstörning, dvs. från en överdos av fruktan eller stärkelse, får diarré och feber. Har din häst haft diarré och/eller feber?

En annan viktig sak som man måste beakta hos en häst med laminitis är hur hovarna är verkade. Lamellranden försvagas vid laminitis vilket betyder att den inte tål hög belastning. Eftersom din häst fortfarande har rotation i hovarna p.g.a. tidigare fånganfall så har hovarna inte verkats korrekt. Verkning av en fånghäst är inget som jag vill gå in på här bara nämna att det är mycket viktigt att din häst blir korrekt verkad.


Hon är åtta år.
Vad är Cushings syndrom? Borrelia ska det inte vara nån risk att hon har vad jag vet, men man kan ju aldrig vara helt säker.
Nej allt har vart som vanligt, ingen vaccination eller någonting hon skulle ha kunnat bli stressad av.


Cushings är vanligast hos äldre hästar. Är hon bara åtta år är detta inte så troligt heller. Det finns mycket information som du kan hitta på nätet om du gogglar.

Betfiber är det någonting liknande betfor?

Betfor är i princip betfibrer med melass. Det finns betfibrer utan melass men det går rätt bra att få bort melassen om man sköljer, blötlägger och häller bort vattnet och sen sköljer igen tills vattnet blir klart.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 290
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 046
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp