Bukefalos 28 år!

Foderanalyser 2010

SWB

Trådstartare
Fick idag hem analysrapporten på ett mindre parti hösilage.
Har dräktiga halvblod samt en åring och föl som skall äta detta foder i vinter. (Fodrar med hö resten av året och den analysen lär komma nästa vecka).

Vad tycker ni "foderexperter" om detta resultat? Har inte själv ännu satt mig ner och studerat om ev. tillägg eller sådant. Vad skulle man önska högre/lägre värde av för att vara perfekt till mina avelsston?

TS 51,9/kg foder
MJ 5,6/kg foder - 10,8/kg ts
Smbrp 43,1/kg foder - 83/kg ts
Ca 4,1/kg foder - 8,0/kg ts
P 2,0/kg foder - 3,8/kg ts
Mg 0,6/kg foder - 1,2/kg ts
K 16,0/kg foder - 30,9/kg ts
Ca/P 2,1/kg ts

Är det några fler som hunnit få sina resultat ännu?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Får mitt provresultat nästa vecka så jag väntar med spänning, då det är en ny vall, välgödslad och vädret har varit kanon under skörden! Såg jättefint ut för blotta ögat med mkt blad och inte överblommat. Så jag hoppas på supervärden:D

/LL
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det var inga jättebra värden men inte katastrof heller. Du lär ju behöva ge kraftfoder iallafall framförallt protein.
Själv har vi inte fått in höet för detta året än så vi ger fortfarande av förra årets.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det var inga jättebra värden men inte katastrof heller. Du lär ju behöva ge kraftfoder iallafall framförallt protein.
Själv har vi inte fått in höet för detta året än så vi ger fortfarande av förra årets.

Ehhhh hur tittar du ? Kolla per kg/ts så är det bra värden, naturligtvis blir de till synes "låga" pga att ts är runt 50 men det gör ju knappast det till ett sämre foder.

Till SWB jag skulle säga tvärtom att det är ett bra foder. Kvot på 7,7 gör att det enkelt funkar som ett bra "stuterihö".
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ehhhh hur tittar du ? Kolla per kg/ts så är det bra värden, naturligtvis blir de till synes "låga" pga att ts är runt 50 men det gör ju knappast det till ett sämre foder.

Till SWB jag skulle säga tvärtom att det är ett bra foder. Kvot på 7,7 gör att det enkelt funkar som ett bra "stuterihö".

men ursäkta mig såg inte att det var hösilage:(
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jo, jag tolkar det också som ett bra foder. Skall slå mig ner och knappa in värdena i något beräkningsprogram för att se hur det ser ut där.
Tycker att Kalium-siffran ser hög ut, får se vad programmet säger om det.

Höet är slaget dagen efter detta foder och förväntar mig ett bra värde där.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jo, jag tolkar det också som ett bra foder. Skall slå mig ner och knappa in värdena i något beräkningsprogram för att se hur det ser ut där.
Tycker att Kalium-siffran ser hög ut, får se vad programmet säger om det.

Höet är slaget dagen efter detta foder och förväntar mig ett bra värde där.

Kaliumsiffran behöver du inte bry dig om alls inget man räknar på till häst, dock en bra värdemätare på att man fått på tillräckligt med gödning :D över 20 visar på att vallen är bra gödad.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Kaliumsiffran behöver du inte bry dig om alls inget man räknar på till häst, dock en bra värdemätare på att man fått på tillräckligt med gödning :D över 20 visar på att vallen är bra gödad.
Hur har det gått med hästen :)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag har nu lagt in värdena i ett foderstatsprogram på nätet och då till 600kg dräktig häst i 10 månaden och som svårgödd då ena stoet kan ha lite svårt att hålla hullet.
På en giva av 14 kg hösilage (ts 51,9) + K.... Miner grön får jag:

En rimlig grovfodergiva med onödigt mkt kalcium (behov 35,8 och tilldelat 63= 75,8% för mkt) men det står att det inte är skadligt.
För lite selen (behov 1,2 och tilldelat 1,1)

Har provat att ta bort 1 kg hö och lägga till 1,5 kg havre med resultat att kalciumnivån sänks lite och fosfor höjs lite.

Känns som om kalciumnivån gör att detta foder inte är lämpligt att ge fri tillgång av eller har jag fel?

Idag går höanalysen iväg med posten och det skall bli spännande att se vad det ger. Inte samma sorts vallar som denna med hösilaget.

Läste förresten någonstans att Kalium-nivån ej bör överstiga 20/kg ts...
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag har nu lagt in värdena i ett foderstatsprogram på nätet och då till 600kg dräktig häst i 10 månaden och som svårgödd då ena stoet kan ha lite svårt att hålla hullet.
På en giva av 14 kg hösilage (ts 51,9) + K.... Miner grön får jag:

En rimlig grovfodergiva med onödigt mkt kalcium (behov 35,8 och tilldelat 63= 75,8% för mkt) men det står att det inte är skadligt.
För lite selen (behov 1,2 och tilldelat 1,1)

Har provat att ta bort 1 kg hö och lägga till 1,5 kg havre med resultat att kalciumnivån sänks lite och fosfor höjs lite.

Känns som om kalciumnivån gör att detta foder inte är lämpligt att ge fri tillgång av eller har jag fel?

Idag går höanalysen iväg med posten och det skall bli spännande att se vad det ger. Inte samma sorts vallar som denna med hösilaget.

Läste förresten någonstans att Kalium-nivån ej bör överstiga 20/kg ts...

Kalcium från grovfoder är ingen fara se bara hur de sticker iväg så fort du fodrar med lusern som innehåller massor av kalcium. På vuxna individer behöver man inte göra någonting vill man kan man balansera upp kvoten kalcium/fosfor med ren fosforbalans till de växande individerna har dock fått höra flera gånger att man inte behöver göra det när det kommer från grovfoder så länge fosforbehovet är täckt men känslan är ju att man vill ha balans när man har en växande unghäst som bildar skelett.

Betr Kalium så är det tvärtom men inte för hästens del utan för att se som sagt konditionen på vallen den skall aldrig understiga 20 då måste man ta tag i och ändra gödningen då vallen blir urlakad. Så allt under 20 skall man reagera på för annars går det utför med vallen.

Har faktiskt för mig att jag läst att Kalium inte alls påverkar hästen så det är ett värde man inte alls behöver bry sig om när man räknar till häst.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Här kom analyssvaren idag och jag sliter mitt hår som vanligt (förutom en svacka ifjor med låga värden) så har vi återigen lyckats få in alldeles för bra foder, dock väldigt fundersam om den ena analysen verkligen är rätt då den vallen inte alls talade för sådan värde utan jag var tvärtom rädd för låga men höll tummarna för normalvärden och fick höga :confused:

Kör per kg/ts då jag inte vet TS säkert ännu då jag var tvungen att skicka analysen kvällen för pressning pga att vi tog in på fredagen. Gissar dock att vi ligger på ca 65-70% på båda vallarna.

Vall 1
Energi 11,1 MJ
Smrp 103
Kalcium 6,1 (förbryllande brukar alltid ligga runt 4,5 på den vallen med samma gödning)
Fosfor 2,2
Mg 1,8

Kvot 9,3 (INTE kul med tävlingshästar)
Kalcium/Fosfor balansen helt åt helsike med 2,8
Detta är dock den analys jag är förbryllad över så jag tror jag kommer att ta en ny så snart vi börjar använda det för att se om något blivit tokigt.

Vall 2
Energi 10,8 MJ
Smrp 96
Kalcium 4,7
Fosfor 3,2
Mg 1,2

Kvot 8,9 (Inte heller kul med tävlingshästar)
Kalcium/Fosfor balans 1,5

Vall 2 är precis som jag gissade att den skulle vara jag skulle velat låta den stå en vecka till innan skörd då den klart var sen men vågade inte pga det ostadiga vädret. Hellre lite för bra än skit och med facit i hand så hade en vecka till nog gjort att den blivit perfekt i värden.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Hej!

Det är synd att du inte har ditt hö där jag bor- jag hade jättegärna tagit hand om det!

/Lavinia, som inte får analys förrän i höst nångång
 
Sv: Foderanalyser 2010

Den som du skrev om så mycket förr och som det trasslade lite för. Du visade massor av bilder. Är det inte den som du har som avatar?

Jasså var det grabben du menade jodå det är finfint med honom, nu har det varit jag som varit skadad så det har varit dött på tävlingsfronten men vi är alla på g igen nu så snart förhoppningsvis så skall allt vara igång igen och det kommer färska tävlingsbilder igen nu både på honom och på hans äldsta avkommer som nu är 4 och kommer göra tävlingsdebut under året (de har halkat efter lite iom min skada men kommer förhoppningsvis ut även de framåt hösten)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jasså var det grabben du menade jodå det är finfint med honom, nu har det varit jag som varit skadad så det har varit dött på tävlingsfronten men vi är alla på g igen nu så snart förhoppningsvis så skall allt vara igång igen och det kommer färska tävlingsbilder igen nu både på honom och på hans äldsta avkommer som nu är 4 och kommer göra tävlingsdebut under året (de har halkat efter lite iom min skada men kommer förhoppningsvis ut även de framåt hösten)
Då är det bara att ta nya tag och ställa dom iordning :D
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Jag fick vårt analysresultat idag. Plockat från balarna, eftersom vi inte skördar själv och kan ta från fält.

Alla värden är per kg foder och det är hö det gäller:

Energi: 8,6 MJ
Smältbart protein: 41,0 g

Kalcium: 8,1 g
Fosfor: 1,6 g
Magnesium: 1,1 g


Inte direkt nöjd, men får göra det bästa av situationen då stallägaren redan har köpt hem hö för nästan hela vintern. Min häst brukar behöva drygt 70 Mj och en kvot närmare 7, så det blir enbart lusern som komplement i år. (Hästen äter halm också, men det brukar jag inte räkna in, det är inga större mängder han sätter i sig.) Sen återstår det att fixa ihop mineralerna. Kalcium blir nästan 4 ggr högre än behovet...
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ja, det var ett högt kalciumvärde du hade i ditt foder.

Fick min höanalys här idag (per kg foder):

TS: 83,3
MJ: 8,2
Smbrp: 58
Ca: 3,3
P: 1,1
Mg: 0,8
K: 16,6

Skiljer sig mkt från hösilaget i första inlägget. Måste komplettera till mina avelsston med vetekli och soja förutom Miner Vit. Måste justera Ca/P-kvoten med extra Fosfor.
Dock BETYDLIGT bättre värden från denna vall än förra året, tack vare gödning och tidig skörd. Meeeen kunde gärna ha fått varit liiiiite bättre ändå ;).
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vad säger man om detta då?
jag vet inte vad jag ska skriva ut för siffror.. men det är hösilage det gäller. och g/kg foder


TS: 74
MJ: 8,0
Smbrp: 55
Ca: 2,6
P: 1,5
Mg: 1,0
K: 12,2
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö Vill veta vad ni tycker om vårat hö. Vi slår två lägdor, så två olika analyssvar. Per kg/ foder: nr1 Torrsubstans (ts) 70 %...
Svar
18
· Visningar
2 525
Senast: Glimm
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 118
Senast: JessicaM
·
V
Foder & Strö Kära bukevänner! Nu har äntligen min höanalys kommit. Jag har tidigare inte haft egen häst så detta är min första analys samt...
Svar
8
· Visningar
826
Senast: Visp
·
B
Foder & Strö Har nu fått tag i ett grovfoder som verkar väldigt schysst, det är ett Hösilage med följande värden: TS = ca 62% Mj/kg foder = 7,0...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: BJÖRKIS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp