Bukefalos 28 år!

Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Du har ett jättebra foder! Du kan lugnt ge fri tillgång. Kvoten på ca/p ligger på 2.8 och det är helt ok! Överskott av protein från grovfoder är ingen fara alls, och skulle dom bli tjocka så får du väl dra ner något.
Jag skulle bli superglad över såna värden:)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Tjohej!

Lägger väl in vårt silage också..
allt är per kg foder:

ts 54.1 %
omsättningsbar energi: 5,8
smrp : 45
Ca: 2,0
P : 1,2

kvot ca/p : 1,6
och mj/smrp om jag räknat rätt : 7,7

Ja, jag är nöjd.
Tyvärr tycker hästarna att det är jättegott och äter i snitt ca 22 kg/dag och ser därför ut som rullande tunnor.. Så nu är det bantning som gäller (ja ok, vi tar dom från maten några timmar /dag) och efter klinikbesöket förhoppningsvis rida som galningar!

/Lavinia
 
Sv: Foderanalyser 2010

Okej, Vad bra =) Då kan dom fortsätta gå som dom gör nu, :) Men selen fattas ju, vart är det man kan köpa det nu igen?
 
Sv: Foderanalyser 2010

De flesta foderåterförsäljare har nog nån typ av Selen, Granngården tex har sitt E-Selen, VSL innehåller selen mm. Jag köpte alltid tokosel på apoteket men den har utgått och ersatts med Selevitan. Receptbelagd dock och man måste tydligen tillsätta E-vitamin då det är felaktig balans i selevitanen.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Lägger in höst istället då min tråd tydligen blev borttagen. Missade att man inte fick lägga ut foderstat för enskild häst.

Har min kille på lösdrift på annan ort & tills nu har han fått Lympos avels müsli, problemet är att en av dom andra unghingstarna kör bort honom & äter upp hans giva istället.
Dom andra får kornkross, havre, betfor & krafft miner blå mineraler.
Stallägaren fodrar när hennes 3 månaders sover & får stå & passa så min kille får äta upp sin giva ifred, tid hon kunde tillbringat med att kolla sina andra hästar.

Hon har inte haft någonting emot det, men jag tycker det känns dumt då jag vet hur dyrbar varje minut är när ens barn sover.

7 månaders halvblodshingst, går på lösdrift & dräller. Äter ca 12-14 kg hösilage per dygn.
Slutvikt runt 750kg.

Temp i Skåne ca +-0 - -15 ibland -20 i extrema fall.

Har fått foderanalysen av stallägaren så jag kan räkna ut vad min kille behöver.

Havre, korn, betfor & krafft miner blå ingår i stallhyran.

Värdena:
Ts 75%
Mj kg 7,5 KgTs 10,6
Råprotein 83 kg KgTs 118
Smältbart råprotein 56 kg KgTs 79
Kalcium 1,4kg Ts 79
Fosfor 0,9 Ts 1,3
Magnesium 0,5 Ts 0,7
Kalium 7,4 Ts 10,5
Svavel 0,4 Ts 0,6
Kalcium/fosfor 1,6 kgTs

Detta har jag kommit fram till via Hippocampus.

14kg hösilage
0,5 kg havre
0,1kg Vetekli
0,5kg Betfor
130g krafft miner blå
50g foderkalk
Fosforbalans

Energin & proteinet blir för högt, magnesiumen för hög & fosforn för låg enligt hippocampus.
Fosforn blir reglerad med fosforbalans.

*drar mig i håret*
 
Sv: Foderanalyser 2010

*KL*
Har fått analysen på stallets hösilage för ett tag sedan.. Då jag är ny inom detta med analys och foder har jag ingen aning om huruvida detta är ett bra hö eller ej.
Min häst som ska äta det är en fullblodskorsning, 8 år, sto. Hon är ganska tunn och behöver både mer muskler och hull.
Hon får fri tillgång.

Analys:
TS 53 %
Per kg foder:
Energi häst 5,1 MJ
Råprotein 46 g
Smältbart Råprotein häst 26 g
Fosfor 1,3 g
Magnesium 0,8 g
Kalcium 2,6 g
Kalium 11,1 g
Svavel 1,0 g
NDF 339 g

Är detta ett bra hö ? vilken typ av häst passar det?

Mvh
Sofia
 
Sv: Foderanalyser 2010

*KL*

Behöver lite råd och tips då jag också är rätt ny på det här med analyser.

Så här ser mitt hö ut:

Per Kg foder
TS % 79,8
MJ 7,5
Smpr 69
Ca 4,0
P 1,7
Mg 1,8
K 13,1


Jag har två islänningar. En 17 årig valack som jag tränar medelhårt några dagar i veckan och ibland blir det något skogstur med lite "spring-rucher" :)
Jag tävlar honom 4 ggr per år så träningen är inför tävling.
Den andra är en 4 årig valack som jag nyss börjat rida, har ridit honom försiktigt i 8 veckor blandat i skritt och tarv utan värre krav. Nu ska ha han vila i 2 månader ca.

De går ute i hage 12-14 timmar/dag. Får just nu 10 kg av det här hö´t/dag och lite betfor att blanda mineraler och linfröolja i.

Lillkillen blev väldigt smal när vi flyttade och han helt plötsligt fick agera hingst, men efter han blev kastrerad och jag började ge honom så mycket hö han orka äta på ett dygn och en massa lucern och extra betfor. Han tog sig bra och är nu fin i hullet fast dåligt med muskler då han inte är tränad. Jag vill inte att han faller ur något utan håller sig som han gör. Tror ni han klarar sig på det han får nu?

Den äldre har alltid varit rund, men efter att han fick fång för 1.5 år sen bantade jag ner honom rejält och nu tycker jag det är svårt att hålla honom lagom. Just nu ser han kanon ut med vinterpälsen (är spårklippt), magen är lagomt stor, men man känner revbenen lite för väl tycker jag. Han är liksom lagom nertill och för smal upptill. Tror ni jag behöver ge honom något mer förutom hö, eller borde han hålla sig fin. Vill inte att han blir tjock pga fångrisken och inte för smal då han tränas såpass mycket.

Som jag förstår innehåller hö´t rätt mycket protein, så därför har jag inte lagt till något extra. Vill inte hålla på att ge dom en massa krafftfoder om dom klarar sig bra på hö. Borde jag kanske ge dom mer hö ändå?

Tacksam för råd!
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Fått hem nya analysen... Inget vidare kul.

Värden:
ts 61
smbrp 35/kg foder el 57/kg ts
MJ 6.2 el 10.1
ca 1.4 el 2.3
p 1.1 el 1.7
mg 0.5 el 0.8


Unghästar på lösdrift samt äldre hästar på stall. För de äldre funkar det ju. Men på lösdriften!? De har fri tillgång, men jag vete katten hur mycket de egentligen äter? Räknat på 18 kg/dygn (hoppas på att de äter mer egentligen). Får ett behov av MJ på 79, men resultatet blir 650. Behov protein 515, ger 290. Har exprimenterat med lucern och även sojamjöl som jag vill undvika, men kommer ändå inte upp i de värdena. :( Då beräknat med 1 kg lucern och 1 kg kraftfoder som den står på nu.

Har ni några bra tips?

Hur viktig är ca/p-kvoten? Vad innebär den = vad fyller den för behov och vad händer om den är fel
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Ska man ge krafft muskel? Står att det är till alla hästar? Även unghästar? Erfarenheter någon?
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö Vill veta vad ni tycker om vårat hö. Vi slår två lägdor, så två olika analyssvar. Per kg/ foder: nr1 Torrsubstans (ts) 70 %...
Svar
18
· Visningar
2 527
Senast: Glimm
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 140
Senast: JessicaM
·
V
Foder & Strö Kära bukevänner! Nu har äntligen min höanalys kommit. Jag har tidigare inte haft egen häst så detta är min första analys samt...
Svar
8
· Visningar
826
Senast: Visp
·
B
Foder & Strö Har nu fått tag i ett grovfoder som verkar väldigt schysst, det är ett Hösilage med följande värden: TS = ca 62% Mj/kg foder = 7,0...
Svar
6
· Visningar
775
Senast: BJÖRKIS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp