Foderfråga matrester

Seabaz

Trådstartare
Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?

Vi snackar tex potatis, köttfärslimpa, ärter och gräddsås,, ungnsfalukorv, ris och kyckling (benfri) i mild curry osv... husmanskost typ..

Eller bör man skippa människo-mat helt till sin hund?

Det är ju mycket olika kulturer runt om i världen när det kommer till hur man matar en hund.
Tex gatuhundar vet ju inte om att F-ben kan vara farligt ;) Å andra sidan är det ju också omöjligt att säga hur många gatuhundar som dör pga satt ett ben på tvären eller en majskolv i magen :(

Men om vi håller oss till våra svenska hundar med ägare :up:
 
Våra får matrester men vi har ju många hundar så det blir ju inte så mycket rester så det blir huvudfödan utan mer ett kompliment. Ger även rått kött när vi har lyxen att få slaktrester.

Maten idag är mer prosessad, innehåller mer tillsattser, besprutningar, antibiotika och växer i en näringsfattigare jord än förr så enbart matrester tror jag skulle bli en dålig kost. Lite som att leva på hamburgare hela livet.
 
Mina får alltid sista tuggan av det jag äter. På så sätt tigger inte mina utan dom vet dom ändå får när jag är klar :D Sen vad det är beror på - en liten köttbit oftast, men allt beror på vad jag äter och vad jag tycker dom ska få smaka på.

Leva på enbart rester från vår mat skulle nog vara rätt förödande, då vi har olika näringsbehov mm.
 
Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?

Vi snackar tex potatis, köttfärslimpa, ärter och gräddsås,, ungnsfalukorv, ris och kyckling (benfri) i mild curry osv... husmanskost typ..

Eller bör man skippa människo-mat helt till sin hund?

Det är ju mycket olika kulturer runt om i världen när det kommer till hur man matar en hund.
Tex gatuhundar vet ju inte om att F-ben kan vara farligt ;) Å andra sidan är det ju också omöjligt att säga hur många gatuhundar som dör pga satt ett ben på tvären eller en majskolv i magen :(

Men om vi håller oss till våra svenska hundar med ägare :up:

Mina får smaka av min mat när jag äter samt när jag gör ordning marsvinens grönsaker. De är mästare på att tigga :D
De får dock inte matrester som kost utan mer som smakbitar utöver. Ibland om jag har ris eller lite pasta över i kylskåpet får dom det i matskålen men det händer inte så ofta.
 
Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?

1. Nja, det är extremt sällan de får rester av vår lagade mat (om det händer så är det typ pannkakor alt köttbullar). Men små bitar med ost/korv/skinka/grönsak får de allt då och då.
2. Nej absolut inte leva på matrester, det är alldeles fel för att de ska må bra och de kommer bli överviktiga/få bristsjukdomar osv.
3. Snacks
 
Ruben får smaka det mesta som jag äter så länge det inte är giftigt.
Men det är bara som snacks. Skulle inte låta en hund leva på matrester.
Han är dessutom smal och smärt.
 
Min får rester nästan varje dag. Det är utöver hans vanliga mat. Hundar som art har funnit sin nisch som soptunnor så det skulle kännas väldigt underligt att bara ge dom en och samma färdigfoder.
 
väldigt sällan, nån gång ibland som lite "lyx" - vi har en hund som är ganska lättfödd och det känns som att ge matrester så blir det svårt att avgöra i förväg hur hennes hull kommer påverkas. sen vill vi inte att hon ska förknippa våran mat med sin egen - dvs börja tigga. så hon får hålla sig till sin mat - för det mesta.
 
Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?

Vi snackar tex potatis, köttfärslimpa, ärter och gräddsås,, ungnsfalukorv, ris och kyckling (benfri) i mild curry osv... husmanskost typ..

Eller bör man skippa människo-mat helt till sin hund?

Det är ju mycket olika kulturer runt om i världen när det kommer till hur man matar en hund.
Tex gatuhundar vet ju inte om att F-ben kan vara farligt ;) Å andra sidan är det ju också omöjligt att säga hur många gatuhundar som dör pga satt ett ben på tvären eller en majskolv i magen :(

Men om vi håller oss till våra svenska hundar med ägare :up:

Ytterst sällan.
Billy är dock TOKIG i kokt broccoli, så han får ett träd emellanåt :)

Mina föräldrar matar sin hund med alla möjliga rester, något som retar mig nåt så in i bängen...
 
Mina får inte matrester men när jag lagar/gör i ordning mat kan de få t.ex. en ostskiva, bit rå köttfärs, gurkskiva, tomatbit etc. Har även hänt att de fått smaka från tallriken medan jag ätit t.ex. en kycklingbit, något från en sallad eller liknande. Den enda gången de fått matrester är när vi varit hos min farmor, hon åt minimalt själv för att de skulle bli mycket kvar på tallriken till hundarna.... Hon matade sin egen hund endast med matrester och frolic vilket resulterade i en fet Golden retriever, men hon levde tills hon blev 14 år i alla fall.
 
Tinja kan få lite ost och gurka ibland när jag gör mackor, och får leka grovdisk ibland :D

Men skulle aldrig ge henne större mängder matrester.
 
Hundpodden Vår Bästa Vän pratade om detta i förra veckan. Väldigt intressant! Veterinären som intervjuades i programmet verkade tycka att hundar kan äta "det mesta" :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp