Foderhäst som haft fång?

AntiPrimax

Trådstartare
Jag och min man kommer snart att flytta ut på landet. Bredvid huset finns ett stall där jag planerar att stalla upp en foderhäst (inte börjat leta än).

När jag var där och fick rundtur berättade ägarna att de har en islandshäst som söker fodervärd, då de inte vill sälja henne, då hon för något år sedan haft fång. Hon är fullt ridbar, och har inga problem efter sitt fång förutom att hovarna fixas mer regelbundet än en vanlig ridhäst. De undrar om jag kan tänka mig att bli fodervärd på henne då hon just nu inte har en ryttare då dottern gått över till stor häst. (Jag är liten vuxen)

Hästen ska stå kvar hos dem, de kommer utföra all fodring och in och uttagning från hagen. Om jag blir fodervärd står jag för hovslagare, uppstallning, ev. ny utrustning och veterinärbesök/massörer om jag anser det behövs. Om hästen skulle få fång ( :S ) står de för den kostnaden, men att jag är med och behandlar.

Hästen är underbar på alla sätt, och bara 13 år. Trafiksäker, mysig och lätthanterlig. Precis det jag behöver.

Frågan är; är det värt det?
 
Varför inte? Är dte en trevlig häst som du trivs med så:) Det är ju "bara" foder, men jag skulle vara noga med kontraktet så det verkligen kommer med att dom vet riskerna och att ägarna står för all behandling som innefattar fång och dess förebyggande
 
Jag och min man kommer snart att flytta ut på landet. Bredvid huset finns ett stall där jag planerar att stalla upp en foderhäst (inte börjat leta än).

När jag var där och fick rundtur berättade ägarna att de har en islandshäst som söker fodervärd, då de inte vill sälja henne, då hon för något år sedan haft fång. Hon är fullt ridbar, och har inga problem efter sitt fång förutom att hovarna fixas mer regelbundet än en vanlig ridhäst. De undrar om jag kan tänka mig att bli fodervärd på henne då hon just nu inte har en ryttare då dottern gått över till stor häst. (Jag är liten vuxen)

Hästen ska stå kvar hos dem, de kommer utföra all fodring och in och uttagning från hagen. Om jag blir fodervärd står jag för hovslagare, uppstallning, ev. ny utrustning och veterinärbesök/massörer om jag anser det behövs. Om hästen skulle få fång ( :S ) står de för den kostnaden, men att jag är med och behandlar.

Hästen är underbar på alla sätt, och bara 13 år. Trafiksäker, mysig och lätthanterlig. Precis det jag behöver.

Frågan är; är det värt det?
Ja, varför inte? Många hästar blir ok efter fång. Se bara till att ni gör ett SUPERtydligt avtal där ni verkligen tänker ut alla möjliga saker som kan inträffa och hur det ska hanteras.
 
Jag håller med ovanstående att avtal är det allra viktigaste, kanske till och med ta hjälp av hästjurist. Den extra kostnaden kanske kan vara värt det i slutendan!
 
Att inte ha miljöbyte och flytt är en enorm fördel. Hästen står kvar och behandlas som parterna vet fungerar.

Jag hade absolut provat, med ett bra avtal. Och tänk på att du står utan häst om den återfår aktiv fång.
 
Om jag blir fodervärd står jag för hovslagare, uppstallning, ev. ny utrustning och veterinärbesök/massörer om jag anser det behövs. Om hästen skulle få fång ( :S ) står de för den kostnaden, men att jag är med och behandlar.

Utifrån denna paragraf hade jag varit noga med att avtala exakt vad det innebär .
Vad innebär att du står för uppstallning när hästen står på ägarnas gård? Ang att du står för veterinär/massör osv - är det enligt ägarnas direktiv när de vill ha sådana koller/behandlingar på en frisk häst , men du betalar?

Och om hästen skulle få fång- vad innebär det ”att du är med och behandlar” ? Är du fast i kontraktet då oavsett graden på fångproblemet att vårda hästen ? Vad innebär den vården? Vad händer om ägarna vill ha kvar hästen trots grav fång och du enligt avtal ska vara med och behandla den ?

Dessa frågor hade jag varit noga att utreda utifrån avtal och hur ni formulerar avtal.
 
Senast ändrad:
@AntiPrimax

Edit: jag hade problem när jag skulle citera ditt inlägg och klippte i citatet, med att rader hoppade osv. Såg sedan att du skrivit ”när DU bedömer det behövs veterinär/massör, vilket inte kom med när jag klippte ut det citat jag avsåg. Tiden att redigera gick ut under tiden. Jag ber om ursäkt för det felcitatet!

Summa summarum dock, så var noga oavsett just ang dessa punkter vad som egentligen avtalas er emellan :)
 
Jag och min man kommer snart att flytta ut på landet. Bredvid huset finns ett stall där jag planerar att stalla upp en foderhäst (inte börjat leta än).

När jag var där och fick rundtur berättade ägarna att de har en islandshäst som söker fodervärd, då de inte vill sälja henne, då hon för något år sedan haft fång. Hon är fullt ridbar, och har inga problem efter sitt fång förutom att hovarna fixas mer regelbundet än en vanlig ridhäst. De undrar om jag kan tänka mig att bli fodervärd på henne då hon just nu inte har en ryttare då dottern gått över till stor häst. (Jag är liten vuxen)

Hästen ska stå kvar hos dem, de kommer utföra all fodring och in och uttagning från hagen. Om jag blir fodervärd står jag för hovslagare, uppstallning, ev. ny utrustning och veterinärbesök/massörer om jag anser det behövs. Om hästen skulle få fång ( :S ) står de för den kostnaden, men att jag är med och behandlar.

Hästen är underbar på alla sätt, och bara 13 år. Trafiksäker, mysig och lätthanterlig. Precis det jag behöver.

Frågan är; är det värt det?

Ja, det tycker jag! Hade kanske inte köpt den men fodervärd på de villkoren du beskriver och ett bra avtal/kontrakt - absolut!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 129
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 612
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 127
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp