Lämna ut på foder - vågar man det?

Jodå, det finns. I min kommun finns det tex en ridskola som främst inriktat sig på barn och deras vh (oftast mammor som gjort ett uppehåll i ridningen och nu vill tillbaka) fokus är lättare dressyr men främst uteritt i fantastiska omgivningar. Hästarna har det jättebra och omsättningen bland hästarna är låg. Eftersom priserna på trygga hästar har stigit så är ägarna till ridskolan ibland intresserade av att låna bra individer som kan tillföra lite nya möjligheter för eleverna.
Haken här är att hästen är 4 år och inte utbildad. En seriös ridskola låter endast duktiga elever rida 4-åringar och då några få timmar i veckan. TS vill dessutom ha en duktig ryttare på hästen som kan utbilda den vidare.

Hade hästen varit äldre och inte behövt vidareutbildning hade det inte varit något problem.
 
Jag hade lagt ut en annons. Skriv att du gärna vill att det är någon tävlingsintresserad och att du kan stå för viss kostnad tex försäkring och hovslagare ? Eller att du betalar boxhyran ? så det blir lite win win.
Försäkringen brukar väl ägaren ofta stå för ändå, men om man är beredd att hjälpa till med lite övriga kostnader så kanske det är lättare att hitta rätt person.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag hade lagt ut en annons. Skriv att du gärna vill att det är någon tävlingsintresserad och att du kan stå för viss kostnad tex försäkring och hovslagare ? Eller att du betalar boxhyran ? så det blir lite win win.
Försäkringen brukar väl ägaren ofta stå för ändå, men om man är beredd att hjälpa till med lite övriga kostnader så kanske det är lättare att hitta rätt person.
Jag tror inte en tävlingsintresserad nappar på att ta en knappt 4-årig häst ett år, det krävs längre tid för att komma ut på tävlingsbanorna på riktigt.

Det kan säkert finnas någon som vill ha en trevlig häst att rida och kanske tom utbilda, men så, mycket tävling hinns inte med med en så pass ung häst.
 
Jag tror inte en tävlingsintresserad nappar på att ta en knappt 4-årig häst ett år, det krävs längre tid för att komma ut på tävlingsbanorna på riktigt.

Det kan säkert finnas någon som vill ha en trevlig häst att rida och kanske tom utbilda, men så, mycket tävling hinns inte med med en så pass ung häst.
Inga problem att tävla en 4 åring, kan vara ett långsiktigt mål, att kanske starta ett par LD till sommaren/ hösten ?
Det spelar ju inte så stor roll vad vi tror eller inte tror, om rätt person svarar på annonsen så är det ju bra. Annonserar man inte så vet man inte 😊

Kan ju dra det exemplet med min väninna som annonserade ut att hon ville ha fodervärd till sin icke inridna 3-åring. Hon fick tag i en ung, ambitiös tjej som både red in och visade på 3-års med bra resultat.
 
Jag har lämnat ut en nyss inriden ponny då jag blev gravid. Det var hon som ridit in ponnyn åt mig som tipsade om en elev som gärna tog emot honom mot att jag stod för stallhyran.
Alla blev nöjda och glada och jag fick tillbaka ponnyn i utmärkt skick. Så med goda referenser och i närområdet skulle jag göra det igen.
 
Inga problem att tävla en 4 åring, kan vara ett långsiktigt mål, att kanske starta ett par LD till sommaren/ hösten ?
Det spelar ju inte så stor roll vad vi tror eller inte tror, om rätt person svarar på annonsen så är det ju bra. Annonserar man inte så vet man inte 😊

Kan ju dra det exemplet med min väninna som annonserade ut att hon ville ha fodervärd till sin icke inridna 3-åring. Hon fick tag i en ung, ambitiös tjej som både red in och visade på 3-års med bra resultat.
Det är just det där med långsiktiga mål och tävlingsinriktad. Då brukar man inte ha som mål att få starta max en hand full låga klasser och lämna tillbaks hästen.

Hittar man någon som är ambitiös och vill utveckla hästen och kanske visa den eller tävla några gånger är det en annan sak. Det jag hakade upp mig på var just tävlingsinriktad när man erbjuder en häst man knappt hinner komma igång och tävla med.
 
Det är just det där med långsiktiga mål och tävlingsinriktad. Då brukar man inte ha som mål att få starta max en hand full låga klasser och lämna tillbaks hästen.

Hittar man någon som är ambitiös och vill utveckla hästen och kanske visa den eller tävla några gånger är det en annan sak. Det jag hakade upp mig på var just tävlingsinriktad när man erbjuder en häst man knappt hinner komma igång och tävla med.
Jag tror tävlingsintresserad kan betyda lite olika för olika personer. Vissa har långsiktiga mål och tycker att några starter är målet med en 4 åring, medan andra kanske har högre ambitioner.
Alla är vi ju olika och hittar man rätt person så 😊😇


Hittar man inte rätt person så lånar man inte ut.
Men givetvis så skriver man ju vad som känns rätt i annonsen, tycker man att tävlingsintresserad är fel- ja då skriver man inte det helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Ja, man vågar nog att lämna på foder, jag har ju varit fodervärd och tyckte jag skötte hästen exemplariskt ;) Men det är klart att det är viktigt att fodervärden är seriös osv.
 
Jag har själv varit heltidsmedryttare på en unghäst som ägaren själv inte kunde rida pga kronisk sjukdom. Jag betalade ingenting förutom träningar och ev starter och red hästen så ofta jag ville och kunde, ägaren hade endast liten gräsbana att rida på hemma men det var inga problem för mig. Hon körde mig till ridhus när hon kunde så då kunde hon se hur hästen utvecklades också :) Nu när jag slutat och hon lade upp annons om ny ryttare var där ett stort intresse för arrangemanget så jag tror definitivt du kan hitta någon som passar för det.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men kanske det finns något naturbruksgymnasium/anńan skola som kunde tänka sig att ta emot hästen på foder och använda i sin utbildning? Vi hade 2 unghästar i vår skola som jag gick på, dom var hos oss i 2-3 år tror jag och blev mestadels hanterad av skolpersonal medans vi elever hade någon lektion ibland med de två, men då var det typ hantering etc för att få unghästvana, inga "stora" moment.
 
Klart man kan hitta fodervärd, men ju mer krav desto svårare så klart. Vi har både lånat och lånat ut ponny på foder och när vi lånat ut har vi varit väldigt noga med vem då ponnyn behövde utbildas. Även nu har vi en ponny som ska lånas ut på foder och utbildas, hon har startat LC och vi har höga krav på en fodervärd att de faktiskt har tävlingsmeriter och som ryttare är klara för att gå ut och rida LC på lokal tävling, detta för att ponnyn behöver mer skolrundor. Det har kommit mängder av svar så att hitta fodervärd som vill utbilda har i den bemärkelsen inte varit några problem, däremot, ju mer rutinerad ryttare, ju mer krav man har, ju kortare tid det handlar om, desto svårare att hitta naturligtvis.
 
Finns det nån bra tränare du litar på? Då kunde du låta någon ta hästen på foder och så hade du stått för lite regelbunden träning för den tränaren. Då har du hela tiden hästen och dess utveckling under uppsikt.
 
Is i magen, De far inte illa av att gå och skrota och ska man inte ha dem till tävlingsredskap så får det ta av den tid som finns. Blir inte sämre för det, tar bara längre tid.
 
TS vill dessutom ha en duktig ryttare på hästen som kan utbilda den vidare.
Nä, det är inget krav. Men jag vill att hon ska ridas. Och jag vill att hon ska ridas av någon som är förstående och mjuk. Och som har samma tänk som jag själv. Denna behöver man tex aldrig betsla upp för hon tänker så lite framåt än så länge, men tyvärr ser jag det bland tonårstjejerna i närheten. De betslar upp för att se tuffa ut eller vad det nu är. Jag bor ju i en mycket ponnytät kommun.

Jag hade varit skitnöjd med någon som bara ville rida ut. Det gör mig ingenting. Men bara hon inte bara står och dräller, för just nu blir jag stressad och får dåligt samvete för att jag inget gör med henne.
 
Jag har lämnat ut en nyss inriden ponny då jag blev gravid. Det var hon som ridit in ponnyn åt mig som tipsade om en elev som gärna tog emot honom mot att jag stod för stallhyran.
Alla blev nöjda och glada och jag fick tillbaka ponnyn i utmärkt skick. Så med goda referenser och i närområdet skulle jag göra det igen.
Jag hade också haft ett gäng sådana ryttare ifall min faktiskt var en ponny. Nu är hon ju inte det utan 150 cm. Det är klart att det går att mäta ner henne 2022, men sen är det nog kört ifall hon växer ett par cm till.
 
Jag har själv varit heltidsmedryttare på en unghäst som ägaren själv inte kunde rida pga kronisk sjukdom. Jag betalade ingenting förutom träningar och ev starter och red hästen så ofta jag ville och kunde, ägaren hade endast liten gräsbana att rida på hemma men det var inga problem för mig. Hon körde mig till ridhus när hon kunde så då kunde hon se hur hästen utvecklades också :) Nu när jag slutat och hon lade upp annons om ny ryttare var där ett stort intresse för arrangemanget så jag tror definitivt du kan hitta någon som passar för det.
Där hade jag absolut kunnat ställa upp att köra och fixa. Inga problem. Och som sagt, har de egen bil får de gärna ta kärran och köra själva. Hon lastar bra mm så det är inga problem.
 
Kan du tänka dig att låna ut till en ridskola? Det finns ju ridskolor som nischat sig mot en mindre målgrupp, och satsar på kvalitet och färre elever i grupperna. Fördelen med en ridskola är att du har större insyn och det är lättare att kolla upp referenser.

En seriös ridskola vill nog knappast ha en 4-åring under ett år. Den är färdig för att på allvar att gå i verksamheten när det är dags att skicka hem den.

Men kanske man kan hitta någon som ska gå en utbildning med unghästinriktning.

Jodå, det finns. I min kommun finns det tex en ridskola som främst inriktat sig på barn och deras vh (oftast mammor som gjort ett uppehåll i ridningen och nu vill tillbaka) fokus är lättare dressyr men främst uteritt i fantastiska omgivningar. Hästarna har det jättebra och omsättningen bland hästarna är låg. Eftersom priserna på trygga hästar har stigit så är ägarna till ridskolan ibland intresserade av att låna bra individer som kan tillföra lite nya möjligheter för eleverna.

Haken här är att hästen är 4 år och inte utbildad. En seriös ridskola låter endast duktiga elever rida 4-åringar och då några få timmar i veckan. TS vill dessutom ha en duktig ryttare på hästen som kan utbilda den vidare.

Hade hästen varit äldre och inte behövt vidareutbildning hade det inte varit något problem.
Jag har förstått på ridskolan i min närhet att godkända ridskolor inte får ha hästar under fem år i ridskoleverksamheten. De kan äga och utbilda yngre hästar, men de får inte gå på lektion. Men jag reserverar mig för att jag missuppfattat. Men det kändes ganska vettigt.
 
Personligen skulle jag inte våga. Det låter som om du har en speciell vision med din häst och har en stark vilja att forma hästen själv. Om du lånar ut hästen förlorar du den möjligheten. Den kommer då fortsätta formas av den som tar hand om den. Den personens hantering och ridning kommer ”sätta avtryck” i hästen, oavsett om personen är duktig eller inte.

En fyraåring behöver bara ridas fyra dagar i veckan och kanske 40 minuter per gång. Det är också ok att ställa av dem i omgångar. Om du inte har någon ambition att sälja utan behålla länge så kanske det inte gör något om ni tar utbildningen långsamt. Kanske kan du hitta någon som kan rida en eller två gånger i veckan och göra saker som du lärt in. Att du leder hästen in i nya saker och en annan person tar vid när det är inlärt. Kanske kan du hitta någon för ett långvarigt samarbete, även om du rider mer 2023 och 2024 kanske det ändå är helt ok med en medhjälpare en eller två dagar i veckan.

Kanske kan du skicka iväg hästen några månader fördelat över året, om det finns någon du tror gör ett bra jobb med hästen.

Kanske kan du stalla upp på t ex lösdrift för att minimera tiden du behöver lägga på vardagarna. Eller om fullservice passar bättre.

Det här är bara tankar. Du vet bäst vad som är det jobbiga och hur du löser det. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 879
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 272
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 914
Senast: Dopy
·
Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Waikiki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp