Bukefalos 28 år!

Foderhjälp!!

alvisss

Trådstartare
Jag har en 17årig valack jag nu bestämt mig för att byta foder på då han inte lägger på sig som jag vill, han är svårfödd. I dagsläget äter han 13 kg hö/dag, 3 l Lucern/dag, E-vitamin & ca 1 liter sensitive groov. Nu ska jag lägga till Saracens Equijewel i hopp om att han ska bli rundare.

Min fråga är: Bör jag byta ut något av det foder jag använder idag mot Equijewel eller ska jag bara lägga till equijewel på den foderstat jag har idag? Hur mycket equijewel är rimligt att ge en svårfödd häst som i dagsläget är tunn över ryggen men relativt bukig?
 
Vad är det för värden på höet?
Kan tillägga att det är hösilage, skrev fel! Det är inte analyserat men används till 20-tal ridskolehästar som är i fint hull samt 10 privathästar som också är i fint "skick" ;). Dom kunniga i stallet jag pratat med säger att det är god kvalité på silaget och att det inte borde vara där problemet sitter.
 
Kan tillägga att det är hösilage, skrev fel! Det är inte analyserat men används till 20-tal ridskolehästar som är i fint hull samt 10 privathästar som också är i fint "skick" ;). Dom kunniga i stallet jag pratat med säger att det är god kvalité på silaget och att det inte borde vara där problemet sitter.

Fast det kan man omöjligt veta utan anlys. Tyvärr.

Att försöka ge specifika råd om ett fodermedel passar/hjälper när man inte vet vad grovfodret innehåller är omöjligt.

Det man möjligtvis kan säga är att bukig+smal över ryggen inte snarast är tecken på för lite energi utan i så fall för lite protein, för lite lysin, maskangrepp, för lite fibrer (alltså kilo torrsubstans), problem med tänderna, PPID och en del andra sjukdomstillstånd.
 
Fast det kan man omöjligt veta utan anlys. Tyvärr.

Att försöka ge specifika råd om ett fodermedel passar/hjälper när man inte vet vad grovfodret innehåller är omöjligt.

Det man möjligtvis kan säga är att bukig+smal över ryggen inte snarast är tecken på för lite energi utan i så fall för lite protein, för lite lysin, maskangrepp, för lite fibrer (alltså kilo torrsubstans), problem med tänderna, PPID och en del andra sjukdomstillstånd.
tänderna är kollade och bra! masken ska kollas nu så det visar sig om det skulle vara det, mycket möjligt. Ja, det här med protein, jag tycker att han får i sig mycket protein men det är möjligt att det ändå är för lite ;). Tack för svaren!
 
13 kg silage och 3 liter (aldrig ange foder i volym, alltid i vikt!) lusern är ju snudd på lite foder, om det inte rör sig om en ponny.

Är det pellets eller hack? lusernet alltså

Edit: ser nu att det även är en liter grov, men vad är det i vikt?
 
13 kg silage och 3 liter (aldrig ange foder i volym, alltid i vikt!) lusern är ju snudd på lite foder, om det inte rör sig om en ponny.

Är det pellets eller hack? lusernet alltså

Edit: ser nu att det även är en liter grov, men vad är det i vikt?
Haha, självklart i vikt! Tack för upplysningen. Lusernhack är det. Det är ca 800 g grov.
 
Väg lusernhacket. Det är typ ingenting :)
Har provat ge honom runt 1 kg men då äter han inte upp istället, det var för ungefär 3 år sen. Han är matglad i övrigt men lusernhack tillhör inte favoriterna ;) Därför funderar jag på equijewel, det kanske är ett bra komplement?
 
Haha, självklart i vikt! Tack för upplysningen. Lusernhack är det. Det är ca 800 g grov.

3 LITER hack?! Det är ju i princip ingenting!

Det kan ju vara en bra början att summera vad kraftfodret näringsmässigt kommer upp i, och se om det är rimlig att grovfodret täcker bristerna. Finns det ingen analys är det ju alltid en gissningslek. Har jag problem att få hästen i rätt vikt tycker jag det är superviktigt att verkligen ha koll på vad hästen får i sig.
 
Har provat ge honom runt 1 kg men då äter han inte upp istället, det var för ungefär 3 år sen. Han är matglad i övrigt men lusernhack tillhör inte favoriterna ;) Därför funderar jag på equijewel, det kanske är ett bra komplement?

Har du testat både hack med olja och med melass? vissa hästar föredrar det ena men vägrar det andra.

3L hack är ju typ bara 1/2 kg, vilket är väldigt lite

Vet du inte heller hur torrsubstansen är i silaget vet du ju inte heller om hästen får i sig tillräckligt med grovfoder.
 
Lusernpellets?

Linfröolja eller annan olja?

Equijewel är i mina ögon snordyrt anorexifoder för hästar som vägrar äta nåt annat som är bra råvaror att fodra med.

Har du inte koll på selengivan spelar det heller ingen roll hur mkt protein du öser på (vilket du dock inte gör i dagsläget).

Börja med att väg hästen eller uppskatta hästens vikt. Kontrollera vad den får i sig via kraftfodret du ger som @Lovisaleonora skriver. Ska du ge hösilaget länge till gör du en analys om annars försök ta reda på ungefärlig TS halt (du kan kolla själv hemma i ugnen).

Och tänk på att maskprovet ska innehålla kontroll för bandmask. Det är oftast inte standard och dessutom är den svår att upptäcka så man ska helst göra kontroll för bandmask vid några tillfällen.
 
Tycker det låter märkligt att du säger att han är svårfödd när han får i princip samma mängd mat som mitt lilla russ fick.

Hur stor häst handlar det om? TS på hösilaget?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 072
Senast: lovehorses
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 391
Senast: niardasp
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 700
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp