Bukefalos 28 år!

Foderponny

P

pooutinoouti

Hej , jag är 14 år och skall antagligen skaffa en foderponny ska prata med mamma och pappa om en vecka ungefär , kanske blir nästa helg. Dom vill gärna veta ungefär hur mycket det kommer bli jag har räknat på :
1000kr för stallhyra inkl, hö / månad
300 för kraftfoder / mån
300 för strö / mån
200 veterinär avmaskn, & vacc. om man delar det i månadskostnad
400 för skor ( 800 varannan månad = 400 / månad)

= 2200 + ev. träningar , tävlingar och utrustning.
- 700 för medryttare = 1500 . utrustning har jag allt utom en sadel och det borde man ju få med hästen :P Träningar & tävlingar blir ytterligare kostnader men som jag önskar mig i jul & födelsedags presenter av släkten :D

Tycker ni jag har räknat ALLDELES fel , har jag glömt något ?

TACKSAM FÖR SVAR !!!!! :D:D:D:D
 
Sv: Foderponny

Försäkring måste du eventuellt lägga till.:idea:

Det brukar ägaren stå för, men kolla det ordentligt innan. Annars har du ett par hundra till per månad.
 
Sv: Foderponny

har du stallplats för 1000 kr/mån inklusive hö? det låter väldigt billigt ;) (jag bor strax utanför gbg) vet. delen kan ju oxå bli mer om man har otur, och om det blir tappskor så kan den delen oxå bli dyrare. annars låter det ok.
 
Sv: Foderponny

har du stallplats för 1000 kr/mån inklusive hö? det låter väldigt billigt ;) (jag bor strax utanför gbg) vet. delen kan ju oxå bli mer om man har otur, och om det blir tappskor så kan den delen oxå bli dyrare. annars låter det ok.

ja de håller jag med om, det verkar lite billigt.
jag har hittat en stallplats med 2/3 in och utsläpp ink strö och strå för 2500 iof är de i sthlms området och här är det ju hutlösa priser. men jag räknar på 5000 i månaden utan att dra bort "intäkter" för medryttare.
 
Sv: Foderponny

Det kan stämma. Det är ju olika vart man bor och så. Och vilket strö och vilket foder man har. Men det låter ändå rimligt. Jag har en ungponny hemma som jag sedan ska sälja och jag har räknat på att hon kostar 1200/månad. Och då står hon hemma i stallet så då slipper jag ju hyran ;) Då ska allting vara inräknat. Fast hon går barfota bak så jag har lite billigare hovslagarkostnad :smirk:
 
Sv: Foderponny

har du stallplats för 1000 kr/mån inklusive hö? det låter väldigt billigt ;) .

Beror ju på vad det är för stall ;)
När jag hade min första ponny inackorderad kostade det 1000/mån. I nyrenoverat stall med fin paddock och skötsel. Dessutom var det 1 km till ett nybyggt ridhus. Skitbilligt :D Ibland hittar man såna superställen.
 
Sv: Foderponny

jo det kanske det gör :angel: här får man inte ens en box i en gammal ladugård utan varesig paddock eller skötsel eller foder under 500-800 kr :crazy:
 
Sv: Foderponny

man får ju alltid räkna med att en ev självrisk + övriga vet.kostnader tillkommer
 
Sv: Foderponny

jag räknar man med att ha hästen inackorderad i ett större stall får man nog räkna med högre hyra än 1000:-... oftast
 
Sv: Foderponny

Ska man se kritiskt på det har hon en stallplats för 1300:- eftersom hon räknar på spånet, det ingår i många stallhyror, de flrsta här uppe iallafall.

Stallhyran beror ju på vart i landet man bor samt hur stallet ser ut.
 
Sv: Foderponny

jo visst ;) och eftersom hon tydligen bor i gbg. och jag strax utanför så har jag "lite koll" på hyrorna. och ink. hö låter vääldigt billigt. oftast ingår hö och strö. eller bara strö. här ligger boxhyran i ett stall utan "någon lyx" på minst 500kr kallhyra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderponny

Men det är inte säkert att jag får en sån bra hyra men jag känner hon som hr stalet och tävlar för hennes stall :P Men jag får se först och främst om jaghittar någon bra ponny :) Tacksam för alla svar tack så hemskt mycket för hjälpen , MVH louise
 
Sv: Foderponny

För mig kostar det ca. 4600 i månaden då inräknat stallhyra 3500 (det ingår hösilage, krafft grund, spån), 600 för träning, 500 för hovslagaren, sen har jag ej räknat in vetrinärkostander, avmaskning utrustning och inte extra foder som jag köper själv. Så för mig ca 5000 i månaden.
 

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 196
Senast: lillkillen
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 555
Senast: Liten
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
IT & mobiler Ska köpa en skrivare, men vad ska man eg satsa på? Egentligen vill jag 'lägga så lite som möjligt', då jag inte skrivr ut hysteriskt...
2
Svar
26
· Visningar
2 132
Senast: nidron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp