Fodertips för att få katten att gå upp i vikt (utbruten tråd)

Mia_R

Trådstartare
Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
 
Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?

För oss har det alltid funkat att byta till något de tycker är godare. De få gånger de inte äter det som läggs upp har det helt enkelt handlat om att det inte är gott nog. Mina har tex kunnat trycka i sig hur mycket som helst av en del färskfoder, trots att de inte ens nosar på annat.

(Om det inte gäller fertila katter, då har jag ibland kastat in handsken och gett torrfoder. När Mr Fish kom hade han fri tillgång till torrfoder av högkalorityp och inte en millimeter extra på kroppen, och då var han inte någon stressad hankatt där han bodde. Tyvärr förändrades hans ämnesomsättning lite väl mycket efter kastrering...)
 
Två innekatter, halvsyskon, oriental och siames. Jag har försökt öka på maten med resultat att de lämnar massor som hundarna får diska efter dem.
Jag har tidigare gett dem Sheba och nu får de Latz, jag har testat med flera olika märken av våtfoder med generellt nedslående resultat. Har en massa foder jag borde skänka bort till något katthem då de vägrar äta det. :cautious:
 
Två innekatter, halvsyskon, oriental och siames. Jag har försökt öka på maten med resultat att de lämnar massor som hundarna får diska efter dem.
Jag har tidigare gett dem Sheba och nu får de Latz, jag har testat med flera olika märken av våtfoder med generellt nedslående resultat. Har en massa foder jag borde skänka bort till något katthem då de vägrar äta det. :cautious:
Om du är superdupernoga med hygienen, inte har barn/äldre/riskgrupp i hushållet och katterna är friska, så skulle du kanske kunna prova färskfoder (antingen ensamt eller som komplement)?
Det finns veterinärfoder som är väldigt energitäta (men dyra). Har dålig koll på kattfoder annars men det borde gå att hitta kaloriinnehåll i olika foder och jämföra. Svårt om de är lite kräsna också kanske dock...
Torrfoder är ju en ganska lätt lösning, så ibland får man kanske helt enkelt ge det om katterna har svårt att hålla vikten på enbart våtfoder.
 
Då kommer jag och undrar om de verkligen behöver gå upp i vikt? Väldigt ovanligt att friska katter är underviktiga, utan vi är vana att se katterna överviktiga.
Ja, de är lite väl tunna. Frågade veterinären för ett par veckor sedan och hon klämde igenom honom ordentligt och tyckte att det skulle inte skada om han gick upp ett par hg, så det är inte så att det behövs så jättemycket. Jag tycker snarare att det är lätt att tycka de är lagomt stora med tanke på ras, fast de kanske egentligen är åt det tunnare hållet.

Svårt, antingen ger jag dem vad de äter upp, eller så ger jag ännu mer men då blir det liggandes tills hundarna får tillåtelse och de har ju eget foder, blir för dyrt att köpa en massa mat om hälften ratas. Är raw verkligen energitätare?

När jag bytte till Latz var de som vanligt väldigt matglada, men jag kanske ska testa att gå tillbaka till Sheba några veckor och se om det duger igen. Bozita har aldrig fungerat och Mjau står inte heller så högt i kurs.
 
När Megara kräktes så köpte jag någon slags mousse som skulle vara aptitlig och energität. Vansinnigt dyr och kanske lite onödig eftersom Megara äter är en avfallskran även när hon kräks.

Men jag har för mig att jag gav den till Nikita också och hon var otroligt kräsen och hon åt den. Som helfoder kommer det ruinera dig.
 
Jag fick nyligen ta och fodra upp en av katterna i hushållet. Vetkollad åt alla håll och kanter, avmaskad, men var väldigt stressad och liksom glömde bort att äta hela tiden / matvägrade. Testade massa olika foder, ingen skillnad.

Fick tillsist igång matlusten hos henne igen med tonfisk + rapsolja, men hon lessnade på det efter 2 veckor. Så sen blev det mikrad kyckling, vilket funkade utmärkt.

Hon kom igång med att börja äta Mjau blötmat efter det men får fortfarande kyckling som stöd några gånger i veckan. Hon gillar inte rått kött, men det går ju fort att micra lite.
 
Livsfarligt kan det knappast vara, jag tog för givet att dina katter käkar nån mus eller annan kattmat också, utan som tillskott en smaklig viktuppgångshjälp.
Här dödas bara leksakerna, äts inte upp.
Tanken är ju att byta helt till något energitätare, inte pytsa med en massa olika sorter och eftersom jag inte äter kött flera dar i veckan tänkte jag inte pilla med det till katterna. Jag har testat rått kycklinghjärta/-mage men det ratas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
615
Senast: Hazel
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 857
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
34
· Visningar
2 822
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp