Fodertips för att få katten att gå upp i vikt (utbruten tråd)

Menar du att det inte finns Taurin i rent kött?
Nej, det finns i hjärta och lever. Funkar bra när de äter smådjur, men att bara ge dem rent kött som förutom blir för magert, så finns det inget taurin.

Jag har tidigare under många år barfat de hundar jag och exet hade, men jag hade aldrig vågat försöka barfa en katt på hemmagjort foder just pga taurinet.
 
De flesta av mina har gillat gourmet gold och sheba tillräckligt för att äta det, latz är sådär (vissa smaker är mer populära), mjau och bozita äter de bara ett fåtal smaker. RC är alltid poppis. :meh: Mush har några inhalerat och några vägrat befatta sig med...

Min veterinär rekommenderar gastro eller recovery-foder hellre än att ge kattungemat.

Just nu gör jag så att Sigrid (som blivit lite kräsen efter ett år som bortskämd innekatt) får lite kryddning i form av smulat Thrives på toppen. Som väl är föredrar hon ändå blötmat, hon får ett par korn torrfoder om dagen mest för at komma ihåg att det är ätbart.
Sillen (som haft fri tillgång tills han flyttade hit och blev kastrerad) är ett matvrak som glatt glufsar i sig vad han kan få tag på får inga kryddor, men däremot lite torrisar i sina aktivitetsleksaker. I övrigt slukar han de påsar med blötmat som Sigrid inte vill ha i mixlådorna. :D
 
En annan sak som jag upptäckt när jag haft katter som av olika skäl inte äter tillräckligt är att det ofta funkat bättre om de får anstränga sig lite för det. Kycklingvingar, aktivitetsleksaker (fast det kanske går bort om man inte vill ge torrfoder), uppletande, lek innan matservering, osv. Ibland är det som att ätbeteendet helt enkelt inte triggas tillräckligt.

Sigrid äter bättre om jag sitter bredvid, hon kan komma och hämta mig när hon ska äta bara för att jag ska stå bredvid i köket. Maja var likadan när hon var ung.
 
Min ena oriental som har ulcerös kolit, som går i skov, ger jag Royal Canins Recovery mousse i de perioder när hon har dålig aptit. Den är väldigt energität och smaklig. Dock rysligt dyr så den får hon bara när inget annat går ner.
 
Här dödas bara leksakerna, äts inte upp.
Tanken är ju att byta helt till något energitätare, inte pytsa med en massa olika sorter och eftersom jag inte äter kött flera dar i veckan tänkte jag inte pilla med det till katterna. Jag har testat rått kycklinghjärta/-mage men det ratas.

Jag trodde inte de dödades utan togs med levande till mattes säng för att dela med sig ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 850
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 762
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp