Bukefalos 28 år!

Fodertråden

Sv: Kraftfoder

Finns flera märken med melassfri lusern. Kvarnbyfoder tror jag (inte säker), själv fodrar jag med Spannex Komplett som är melassfri, billig och har hög halt smb rp (160 g).

Nu har jag haft Spannex lusern ett litet tag och jag är jättenöjd. Det luktar gott, faller isär bra när man blötlägger och har bra värden. Nästa steg är att hitta ngn som säljer det närmare mig, alt övertyga ngn närmare mig att sälja det, för nu får jag åka nästan 6 mil enkel resa för att köpa det :)
Jag är jättenöjd iallafall :D
 
Sv: Kraftfoder

Dalviks Kvarn är ÅF till Spannex, MJ 8,5 Smrp 160.
Men dom har Vitafors lusern hemma! ;) :D

Tänk att jag nästan trodde jag skulle träffa på dig här. ;)

Ska åka ner och köpa en säck snart nog tänkte jag... Blanda ut det sista i tunnan så kanske han tror att det är gott.... ;)
 
Sv: Kraftfoder

Det är nog ett smart drag!

Själv va jag där idag och köpte lite hack, byter ut ett kilo hö till kvällen mot det. Så får man bort lite av det "dåliga" höt....
 
Sv: Kraftfoder

Värdena på Spannex lucern är väl 10,5 Mj och 160 g smb rp?
Gör kanske inget jätteskillnad, men jag är lite utfodringsgalen (lättfödd ponny med insulinresistens som måste måste måste banta, alla små kalorier räknas!)
 
Sv: Kraftfoder

Nu skäms jag nästan lite att jag hade det i huvudet :o
Har inte gett Spannex på två år och ändå kommer jag ihåg värdena..
Men som sagt, jag är störd när det kommer till foder.
 
Sv: Kraftfoder

Vad bra! Ska prova det till lilltjejen.

Jag hittade faktiskt en återförsäljare som precis börjat med Spannex. De finns en mil från stallet :D
 
Quarter valack - Foder

Hej alla ni som har quarter el Paint valacker.
Var ger ni dom för foder.
Min äter så mycket hö det går att stoppa i honom
o han går i gräshage hela dagen, nerbetad + 1 kg hippo om dagen.

Nu till problemet, han är normal pigg, vill inte ha han piggare
men det fattas det där lilla extra när vi tränar.
Är det bara typiskt valack el har ni ngt tips på vad man kan ge
för att få honom lite mer alärt.
 
Sv: Quarter valack - Foder

Hej alla ni som har quarter el Paint valacker.
Var ger ni dom för foder.
Min äter så mycket hö det går att stoppa i honom
o han går i gräshage hela dagen, nerbetad + 1 kg hippo om dagen.

Nu till problemet, han är normal pigg, vill inte ha han piggare
men det fattas det där lilla extra när vi tränar.
Är det bara typiskt valack el har ni ngt tips på vad man kan ge
för att få honom lite mer alärt.

Jag har under många år kört med Hestekraft på samtliga mina hästar. Jag är supernöjd med detta foder. Behöver jag lite extra så använder jag Horse speed. Också detta från Dangro.
 
Sv: Quarter valack - Foder

Kör också på Hestekraft. Då min har lite problem med att tappa i vikt lätt.
Men med Hestekraft har han hållit sig rund och go :laugh:
 
Sv: Quarter valack - Foder

Ger inge kraftfoder alls jag är försiktig med det,hon är inte i någon form av träning just nu.Anser inte det behövs när hon i princip bara promenadrids. Bara mineralsaltsten.. Annars använt hestekraft el hippolyt o gillat d är säkert bra till din valack :).
 
Sv: Quarter valack - Foder

Precis som Cowgirls skriver så är det svårt att säga varken bu eller bä utan att veta vad hästen redan får eller har för behov.

Min paint försöker jag hålla på bara grovfoder. Hon är lagom pigg ändå. Så mycket hö eller hösilage som möjligt och sen kompletterar jag med lusern, soja och/eller halm eller annat foder som kompletterar bra.

Att det saknas det där lilla extra behöver ju inte vara kraftfoderbrist. Det kan faktiskt vara att hästen får för mkt kraftfoder också. Helt beroende på hur resten ser ut och vad hästen har för behov. Balansen mellan energi och protein kanske inte stämmer, som exempel. Svårt att säga bara så här.
 
Sv: Fodertråden

Kvoten blir rätt hög på dessa värden:
ts mj smbrp ca p
65 10.2 96 6.3 2.7

men det gör väl egentligen inget, el?
Äter mellan 7-9 kg

1kg hippo basic o lite betfor.
Kanske inte ska ge han ngn kraftfoder alls?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 283
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 223
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp