Bukefalos 28 år!

Fodertråden

Sv: Fodertråden

yay en fodertråd på western! :banana:

Jag fick min tragiska analys i förra veckan...
Tror att jag har löst det hela med lucern, soja och fosforbalans men vill ändå höra vad ni tror. Har jag tänkt rätt eller skulle ni välja något annat? Olja?

Hösilage, TS 70%
7,3 MJ
31 g smb rp
3,1 Ca
1,7 P
0,7 Mg
7 K

Protein/energikvot ligger alltså på ynka 4,2 :( Jag hade väntat mig fina proteinvärden då det är vad alla sagt om denne bondes hö tidigare om åren men tji fick jag. Det är dock skördat mycket sent.

Hästarna är 5, 20 och 22 år gamla. Femåringen är hingst aktiv i avel, just nu ganska tunn efter säsongen och arbetas lugnt mest i skritt för tillfället. Längre fram i höst går arbetet mer och mer mot medel/normalt. Stona är fölston men hänger med på skogsturer i skritt och lite trav då och då.

Samtliga går på lösdrift året om. Silage får de på begränsad fri tillgång, dvs i s.k. slowfeeder-nät.
 
Sv: Fodertråden

Gör även jag ett försök att skaka mer liv i denna tråden!! =)

Roligt att se att mmånga westernmänniskor har tänkt lite lika som jag själv.. Funderar vad det är för soja ni fodrar era hästar med, det låter som något som kan passa mina pensionärer som börjar se lite tunna ut i överlinjen på senare tid.. Några rekomendationer från westernbukarna?? =)
 
Sv: Fodertråden

Jag köper soja på granngården bara... dock har jag tagit bort det ur mina hästars foderstat igen då de inte alls reagerar bra på det den här gången... dassig päls och dåliga magar har resultatet blivit i år. Då är det introducerat extremt försiktigt, kom upp i 0,75 dl på fyra veckor innan jag tog bort det igen. Nu får de mer lucern istället.

Ska dock tillägga att jag inte har haft såna här problem med soja innan, så det kanske är nåt annat som spökar. Om nån har några ideér mottages de tacksamt!
 
Sv: Fodertråden

Mina har än så länge oanalyserat grovfoder och en del gräs kvar i hagen, så de får foder för att täcka ät-tiden nattetid. Ger några 100 gram lusern hack (Greenpower Alfalfa) som krubbskrammel tills jag vet mer om vad de behöver. Förra året gav jag soja och lusern och linfröpellets. Länge sen jag behövde ge annat än lite protein och selen utöver grovfodret.
 
Sv: Fodertråden

Såg nu ditt inlägg från september. Ska kika på det när jag har tid och fundera på om jag har några tips. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 283
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 223
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp