fodervärdsavtal hjälp

kol

Trådstartare
Har en hanhund tvåår+ på ett standards skk fodervärdsavtal med några tillägg. När han har vuxit upp har jag ibland sett en rörelsestörning bak, så lite att jag trott jag inbillade mig. i somras röngade uppfödaren höfterna och han fick c på dom, då undrade jag om jag inte såg fel, fanns rörelseatörningen där iallafall? för ca 4v sen var det dags för vaccination, då tyckte jag att min veterinär skulle kolla höfterna för säkerhets skull. han manipulerade och på reaktionen fastställdes att han har ont i vä knä. jag var hos upp födaren och berätta detta och att vi(vet o jag) kommit fram till att han skulle gå på glucosamin i 4v och sen ge lugnande, manipulera då och röntga honom. Igår var jag hos vet igen, röntgen var fin men han har ont i sitt knä, så vi började behandla med cartoghen då vet tror att hans ledbrosk inte är ok. nu till min fasa fick uppfödare fulständigt raseriutbrott för jag röntgat hennes hund utan hennes medgivande,att hon inte var med, men jag berättade ju vad jag skulle göra och hon sade inget om att följa med. jag fick inte behandla utan henne m.m. sen blev det liv för försäkringen(hon och jag betalar hälften var) nu blir försäk. dyrare för alla hundarna. det kan jag förstå men den finns ju där av en anledning.Vet någon vad som gäller vid vård av foderhund? jag trodde jag skulle vårda hunden som min och att hon inte kan lägga sig i behandlingar och vilken vet. jag använder m.m. Jag kommer att återvända med jämna mellanrum till tråden och kan inte sitta hela tiden.snälla tips från er som vet.
 
Sv: fodervärdsavtal hjälp

Självklart ska du kunna gå till veterinären med en helfoderhund om den har en skada/har ont. Uppfödaren har enbart med allt som är kring uppfödningsbiten att göra (parning, valpning mm samt följa det hälsoprogram som medföljer en viss ras som t ex höftröntgen mm).
Delar ni på försäkringen och hunden har en egen försäkring, så kan knappast de övriga hundarna hon har få en dyrare avgift. Kan vara skillnad om hon har flockförsäkring, men en flockförsäkring är helt galet ha på en foderhund - den ska ha en egen försäkring.

Självklart har du gjort rätt som gått med din hund till veterinären och gjort ditt för att lindra smärta och det ska en uppfödare inte gå i taket för - tvärtom.
 
Sv: fodervärdsavtal hjälp

tack för svaret men jag har nog varit otydlig, jag undrar om hom måste följa med och kan bestämma behandlingen, eller om jag som vårdaren skall bestämma det inom djuretniska gränser naturligtvis. hon vill ju inte att jag skall medicinera nu utan vänta tills han blir äldre eller om hon fått bestämma och inte jag gjort det hade det kanske gått bra:cool:
 
Sv: fodervärdsavtal hjälp

lånar min egen knapp.
har fått svar på mail från skk, jag hade rätt:banana:hon har tydligen bara med aveln att göra resten är min bit.andra tankar och tyckande mottages gärna iallafall, nya infallsvinklar och åsikter ärvälkommet
 
Sv: fodervärdsavtal hjälp

Såg att du fått svar från SKK, men ville ändå förtydliga. Hunden är DIN, du bestämmer vilken behandling den ska få och när. Det enda uppfödaren kan ställa krav på är att hunden lämnas över till henne så att hon kan avla på den och meritera den om hon vill.

En bra uppfödare blir inte förbannad på fodervärden om den tar hunden till en veterinär när denne misstänker skada/smärta... :grin: En bra uppfödare blir tacksam för att fodervärden tar hand om sin hund.

Så kör på och lycka till.

Dessutom, i vissa raser är det inte förenligt med rasklubbens rekommendationer att avla på en hund med c-höfter, så troligtvis var hunden ute ur leken som avelsmaterial redan där (undantag finns förstås).
 
Sv: fodervärdsavtal hjälp

tack för svaret, blev glad av ditt förtydligande:) här försöker man hindra hunden från att få atros längre fram:eek:
 
Sv: fodervärdsavtal hjälp

Jag hade blivit arg om fodervärden inte tagit allvarligt på hundens eventuella smärta/skada! Men aldrig att jag skulle bli arg för att någon tar väl hand om den hunden, som jag lagt ner hela mitt hjärta på att föda upp...

Och som SKK sade, så kan vi uppfödare bara lägga oss i det som har med aveln att göra. Alltså, hade du medvetet gått och kastrerat hunden, utan medicinska skäl, då hade uppfödaren såklart haft rätt att bli förbannad.
 
Sv: fodervärdsavtal hjälp

för att förtydliga lite, jag tror uppfödaren har fått panik. Detta är hennes första kull och jag tror faktiskt inte hon ens har tänkt på att hunden kanske inte går att använda, hon ser pengarna rinna genom fingrarna. Hon Har stort kontollbehov men det ursäktar inte hennes beteende. Jag har oxå lugnat mig nu och tänkt igenom, jag måste göra klart för henne vad en foderhund är, det vet hon uppenbart inte. tack för alla svar.
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 342
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 465
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 655
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 121
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp