Fodervärdsavtal häst, fått konstaterat Chushings

AnetteT

Trådstartare
Hej

Vi har en ponny på foder som fått konstaterat Chushings.

Hur fungerar det i ett fodervärdsavtal? Vi har ju inte överhuvudtaget orsakat hästen sjukdom, utan den har ju bara olyckligt blivit drabbad.
Har vi rätt att säga upp avtalet, kräva ev. hjälp med medicinkostnaden utav ägaren?
Medicinen är sjukt dyr 600kr/mån...

Hästen har varit sjuk sedan i somras och är utredd i omgångar hos veterinär, Chushings konstaterades för 5 v sedan och hästen har ätit medicin sedan dess.
Problemet är att han är såpass skruttig, så han inte är ridbar längre (just nu), funderar på om han repar sig tillräckligt någonsin för att sättas igång igen.. 22 år gammal är han.

Hur har ni gjort som fått en sjukdom på hästen, som inte kunnat orsakas av dig som fodervärd?

Tacksam för tankar, pepp och råd!
 
Hej

Vi har en ponny på foder som fått konstaterat Chushings.

Hur fungerar det i ett fodervärdsavtal? Vi har ju inte överhuvudtaget orsakat hästen sjukdom, utan den har ju bara olyckligt blivit drabbad.
Har vi rätt att säga upp avtalet, kräva ev. hjälp med medicinkostnaden utav ägaren?
Medicinen är sjukt dyr 600kr/mån...

Hästen har varit sjuk sedan i somras och är utredd i omgångar hos veterinär, Chushings konstaterades för 5 v sedan och hästen har ätit medicin sedan dess.
Problemet är att han är såpass skruttig, så han inte är ridbar längre (just nu), funderar på om han repar sig tillräckligt någonsin för att sättas igång igen.. 22 år gammal är han.

Hur har ni gjort som fått en sjukdom på hästen, som inte kunnat orsakas av dig som fodervärd?

Tacksam för tankar, pepp och råd!

Vad har ni för uppsägningsmöjligheter i avtalet!?
Vad säger ägarna?
 
Om det var min häst som jag lämnat ut på foder så skulle jag nog valt att ta bort eller ta tillbaka, men det är ju olika hur folk tänker.
Bäst är nog att prata med ägaren och se vad ni kan komma fram till, försök att inte "kräva" något. Beroende på avtal osv så kan man ju se det som att detta är den tråkiga baksidan av att ha häst, och kanske ingen orsak till att avtalet skulle hävas eller så. Däremot kan ni knappast krävas på kostnader för att "återställa" hästen, det går ju inte.
Tråkig och jobbig situation för alla :(
 
Eftersom det är livslång medicinering så skulle jag be att få bryta avtalet. Sen undrar jag om medicineringen är helt rätt inställd, jag fick halvera dosen efter ett par blodprov. Så nu kostar det "bara 250 kr per månad"
 
Ni har rätt till det ni avtalat, och vad som kan anses skäligt.

Jag hade börjat med att säga upp avtalet, skriftligen. Och självklart ringt och berättat för ägarna hur landet ligger och vad som gäller.

Det är ju upp till ägaran att bestämma vad som händer med hästen, själv kan jag nog tycka att det är tänkbart att låta den somna in, med hänvisning till diagnos och ålder.
 
Ägaren är en ridskola, vi tog hand om hästen när han pensionerades därifrån.

Vårt avtal lyder som de flesta, att vi ansvarar för vårda, använda o utfodra hästen. Att inte återlämna den i sämre skick..
Vi ansvarar för veterinärvård, men sen står det inte mer specifikt än så.

Detta är ju ett läge som ingen utav oss velat hamna i,
väldigt tråkigt att hästen är sjuk.

Hade det varit en sjukdom som vi varit "skyldiga" till så hade jag resonerat helt annorlunda, då är det min skyldighet att ombesörja att hästen blir återställd. Men nu är detta ju helt annorlunda...

Ridskolan har inte intresserat sig nämnvärt över detta inträffade och det gör ju inte saker lättare.... Jag får ringa och tala med chefen och så får vi se hur vi ska göra.

Det jobbiga är ju att det är "sonens ponny", han har inte kunnat rida den mer än 4 månader, efter det har den stått sjuk...
 
Eftersom det är livslång medicinering så skulle jag be att få bryta avtalet. Sen undrar jag om medicineringen är helt rätt inställd, jag fick halvera dosen efter ett par blodprov. Så nu kostar det "bara 250 kr per månad"

Vi har nyss tagit om provet och fått höja dosen från 1/2 tablett till 1 tablett. Så nu landar det på 600kr/månad i medicinkostnad.

Det är en svår sjukdom detta, hur mår din häst?
Hur gammal är den och hur länge har den varit sjuk?
 
Vi har nyss tagit om provet och fått höja dosen från 1/2 tablett till 1 tablett. Så nu landar det på 600kr/månad i medicinkostnad.

Det är en svår sjukdom detta, hur mår din häst?
Hur gammal är den och hur länge har den varit sjuk?
Min mår bra nu med medicin men han fick fång troligen pga det. Det är nu ca 4 månader sen och två prover visar att halv tablett räcker just nu i alla fall. Han är 25 och ser piggare ut än för två år sen :o. Nu är det fången som är problemet, blir han inte bra så tar jag bort honom nästa år. Troligen.
 
Då har ni gått med på att stå för veterinärvård och kostnader för vård. Att ta en äldre häst innebär nästan alltid högre kostnader på detta konto, då det är en rad olika förutsättningar som förändras. Ni måste ju alltså ha räknat med att detta kan ses som överkomligt, när ni skrev på kontraktet.

Prata med ridskolan och diskutera hur ni ska göra. Att hästen inte är en maskin som är garanterad att fungera utan mycket väl kan komma att bli stående måste ni ju också rimligen ha räknat med. Hur många hästar är friska och redbara varje dag hela livet? Ni har dessutom valt en äldre häst och måste väl någonstans räknat med att det inte är varken en maskin eller i sin glans dagar.
 
Men om man lämnar ut en äldre häst på foder, måste man ju räkna med att få tillbaka den när den inte längre är ridbar.
och
Om man tar en häst på foder, har man väl inte åtagit sig att vårda den resten av dens liv?

Så resonerar jag och därför har jag vägrat lämna bort våra läromästare/nästan pensionärer på foder, utan sålt billigt billigt.
För det är nog därför många tar en häst på foder, den går lämna tillbaka.... oavsett anledning. Med hänsyn till uppsägningstid i kontraktet såklart.
Eller jag kanske är helt fel ute? Har som sagt inte vare sig tagit emot eller lämnat iväg någon på foder.
 
Men om man lämnar ut en äldre häst på foder, måste man ju räkna med att få tillbaka den när den inte längre är ridbar.
och
Om man tar en häst på foder, har man väl inte åtagit sig att vårda den resten av dens liv?

Så resonerar jag och därför har jag vägrat lämna bort våra läromästare/nästan pensionärer på foder, utan sålt billigt billigt.
För det är nog därför många tar en häst på foder, den går lämna tillbaka.... oavsett anledning. Med hänsyn till uppsägningstid i kontraktet såklart.
Eller jag kanske är helt fel ute? Har som sagt inte vare sig tagit emot eller lämnat iväg någon på foder.

Ja, jag tycker att du är lite fel ute. Eller snarare: det beror ju helt på vad man avtalar. Livstidsfoder förekommer, och även avtal utan uppsägningstid (som inte går att säga upp hur som helst, utan löper en viss period).

Personligen skulle jag aldrig sälja en äldre läromästare eller pensionär "billigt billigt", utan då hellre lämnat ut på foder (men troligen till någon med referenser inom min bekantskapskrets) om jag inte kunde ha denne kvar men hästen förväntas ha flera bra år kvar (och mår bra etc etc etc). Sälja gör man om man är beredd att släppa kontrollen helt, men lånar man ut på foder har man möjligheten att ha hem hästen om det inte skulle funka av någon anledning = betydligt mindre risk att den äldre hästen får flytta runt under sina sista år. Det är ju upp till var och en.

Jag är i övrigt inne på samma spår som Lovisaleonora.
 
Allt handlar om vad man avtalar.

Många vill ju lämna bort sina äldre hästar på livstidsfoder, för att de ska få ett bra sistahem. Att ta en äldre häst och förvänta sig ridbarhet, och när den inte är ridbar bara lämna tillbaka tycker jag är otroligt konstigt tänkande (diplomatiskt uttryckt).

Hästar är inte slit-och-släng-varor med garanti. Åtar man sig ansvaret för ett djurs väl och ve får man nog kanske tänka lite längre än bara vad som är bra för den egna plånboken. Kontraktet gäller. Egen häst kan man välja att ta bort, andras hästar kan man åka på riktigt höga kostnader för.
 
TS skriver inget om uppsägning och det är mycket möjligt att det inte finns med i avtalet utan att ridskolan räknar det som ett livstidsavtal.
Hästen är pensionerad och man vill inte ha den i verksamheten och lämnar ut den på foder till någon istället.

Som avtalet verkar se ut så har fodervärden faktiskt tagit på sig att stå för veterinärvård och det står inget om att det bara ska vara för sådant som fodervärden har orsakat. Vilket i sin tur inte innebär skäl till uppsägning av bara den orsaken. Gamla hästar blir sjuka och kostar i veterinärvård så det är mer en naturlig följd av att man har en gammal häst. Precis som att dom får andra krav på foder som oftast innebär högre kostnader.

Som jag ser det är den största frågan vad avtalet säger om avlivning, vem som ska fatta beslut om det?
 
När jag hade fodervärdsavtal (visserligen på deltid, men ändå) på en häst stod det ungefär så här "om hästen inte är brukbar på x antal månader har kontraktet rätt att sägas upp/ägaren ersätta med likvärdig häst".

Svårt fall men jag kommer definitivt skriva med något om vad som händer vid långvarig sjukdom (och speciellt det om avlivning!) när jag lånar ut min ponny i framtiden.
 
Vi har en månads uppsägning på vårt avtal åt båda hållen.

Att måla ut mig som en som inte tar mitt ansvar och ser hästen som ett slit och släng föremål gör mig riktigt arg....

Jo, jag vet att hästar kan bli sjuka, jo jag vet att hästar kostar pengar, jo jag vet att de kan bli stående i månader...
 
Då förstår jag ärligt talat inte varför du tar upp detta med pengar, att hästen är oridbar för sonen i månader, att den är gammal etc. Det är ju inget vi drömt, det är det du själv tagit upp som skäl och underlag.

Med den skrivningen är det bara att säga upp avtalet och återlämna hästen om en månad. Det är ju en klar skadebegränsning ekonomiskt.
 
Då förstår jag ärligt talat inte varför du tar upp detta med pengar, att hästen är oridbar för sonen i månader, att den är gammal etc. Det är ju inget vi drömt, det är det du själv tagit upp som skäl och underlag.

Med den skrivningen är det bara att säga upp avtalet och återlämna hästen om en månad. Det är ju en klar skadebegränsning ekonomiskt.

Det är väl klart att det delvis handlar om pengar... Gör inte allt i livet det? Ja, kanske inte för den som skiter guld men övriga...

Vi har blivit fodervärd på en äldre ponny för att vi ansåg att det passade vår son bra. Han lider av en muskelsjukdom som gör att han fått "ridning på recept".. Ridningen gör att han stärker upp sin muskelstyrka och det fungerar som en rehab för honom.
Att se sin häst tyna bort i en sjukdom som är obotbar är såklart en sorg för honom... Att sen inte kunna rida på honom som vi faktiskt skaffade honom för blir ju ytterligare en sorg. Tro mig, min son älskar sin häst, vi övriga i familjen med... Sonen tar hand om honom varje dag, han kämpar mot sin kropp att sköta hästen tillsammans med oss såklart!

Så snacka om att vi ser det som en slit och släng sak kan du ta och sluta med.. Ibland ska man inte vässa munnen fullkomligt innan man bett att fått valet utav häst förklarat för sig...
 
@AnetteT Om jag var du, och vill behålla hästen, hade jag frågat om ägaren kan ta/dela kostnaderna för medicin. Förutsatt att den blir bättre av medicinen då. Detta är ingenting jag ser som orimligt åt något håll - det är bra mycket billigare för ägaren att vara med och betala medicinen än att få hem hästen igen.

Tror ni inte att den kommer bli ridbar igen trots medicin hade jag nog lämnat tillbaka innan så snart som möjligt för att göra det lättare för alla inblandade, inte minst sonen som snabbare kan få en ny häst att rida på och glädja sig åt.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp