Bukefalos 28 år!

Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föda barn med dåliga gener

Jag tycker inte att det är någon annans business. Var och en måste själv bedöma vad man tycker är lämpligt och förhoppningsvis tar man hjälp av en läkare så att man får en bra förståelse för risker och vad det eventuell sjukdom hos barnet kommer innebära för barnet och för föräldrarna.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

För VEM avgör vad som är ett 'allvarligt fel' eller 'hög sannolikhet'? I in värld är det föräldrarna och inga andra.
Iofs är det väl rimligt att medicinskt kunniga ger råd och rekommendationer om sannolikheten för att något allvarligt problem ärvs?

Men personligen tror jag att miljön gör betydligt större skada vad det gäller barnets upplevelse av livskvalitet än vad det genetiska arvet gör i de flesta fall.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Iofs är det väl rimligt att medicinskt kunniga ger råd och rekommendationer om sannolikheten för att något allvarligt problem ärvs?

Men personligen tror jag att miljön gör betydligt större skada vad det gäller barnets upplevelse av livskvalitet än vad det genetiska arvet gör i de flesta fall.

OK, jag får förtydliga vad jag menade; vem bestämmer var gränsen går? Skall medicinskt kunniga bestämma att den höga sannolikheten går vid 50%? 80%? Är man mer kunnig att bestämma vem som borde få skaffa barn för att man är medicinskt kunnig?

Eller vad som är ett 'allvarligt' fel? Att födas blind, är det allvarligt? Döv? Både döv och blind?

Var kommer det medicinska kunnandet in? Att ge råd eller informera om sannolikheter och konsekvenser är en sak, men den stora frågan är VEM bestämmer var gränsen går? Och det var det och endast det jag avsåg.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Jag är kluven i frågan. Skulle jag svara nej det är inte ok så skulle jag ju själv gått emot min åsikt. Jag och maken är väl inte bästa avelsmaterialet, men än så länge är dottern världens finaste 5-åring. Men hon lär bli närsynt och ha problem med överrörlighet i framtiden. Förhoppningsvis slipper hon ADHD och Bipolärt syndrom. Och andra saker från våra släkter som reumatism, Sköldskörtelproblem... osv...
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Nu är det upp till var och en att själva avgöra hur stor hänsyn de tar till gener i sitt avlande, jag kan absolut förstå dem som tar det i beaktande och inte förstå dem som helt nonchalerar det.

För min del ser jag det som ett helvete att få ett barn som lider av något så "lindrigt/vanligt" som miljöalleriger/födoämnesallergier/bokstavsdiagnoser.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Säg att man har en ärftlig sjukdom som gör att sannolikheten att man dör före 40 är hög. Eller att många i släkten har haft cancer. Typiska exempel när det kan vara vettigt att prata med medicinsk expertis och inte gå på känn.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Nu tror jag vi pratar om varandra :D Jag menar inte att man skall diskutera saken med medicinsk expertis, jag menar att beslutet inte ligger hos någon annan än föräldrarna. Om risken att få en sjukdom som gör att man dör före 40 är 50%, så är det ingen annan som kan avgöra om risken är 'för stor' eller inte. Expertisen kan säga; risken är 50%. Men jag tycker inte att de kan säga; risken är för stor, ni får inte skaffa barn.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Det handlar väl även om den risk för sorg och smärta man utsätter sig för som förälder. Skulle jag och sambon vara friska bärare av en sjukdom som till 80% sannolikhet ger barn som dör innan 2 års ålder är jag rätt säker på att vi skulle ställa oss i adoptionskö.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

För min del ser jag det som ett helvete att få ett barn som lider av något så "lindrigt/vanligt" som miljöalleriger/födoämnesallergier/bokstavsdiagnoser.

Men då låter det ju som att du snarast tänker på hur jobbigt det blir för dig själv (föräldern).

Jag har ibland med viss fasa tänkt på hur jobbigt det vore att ha ett barn med dammallergi, men de tankarna är dels ganska ytliga, dels handlar de verkligen bara om min bekvämlighet. Inte om barnets livskvalitet. (Så vitt jag vet begår dammallergiker inte självmord markant oftare än andra, så de har troligen en ok livskvalitet.)

När man faktiskt har barnet, och barnet har födoämnesallergier el dyl, då tror jag att det är oerhört ovanligt att föräldern ser det som ett "helvete", och jag skulle tycka, om det förekom, att det tydde på en extremt rigid inställning till både föräldraskapet och livet. Är man så känslig för störningar, får man nog bestämma sig för att antingen akta sig väldigt noga för att störas, eller se till att lära sig att bli mindre störningskänslig, tror jag.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Det handlar väl även om den risk för sorg och smärta man utsätter sig för som förälder. Skulle jag och sambon vara friska bärare av en sjukdom som till 80% sannolikhet ger barn som dör innan 2 års ålder är jag rätt säker på att vi skulle ställa oss i adoptionskö.

Var det riktat till mig? För det är mycket det jag säger också. Men att föräldrarna måste vara de som avgör om de avstår barn vid 80%, eller vid 5%, eller vad de nu tycker.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Men då låter det ju som att du snarast tänker på hur jobbigt det blir för dig själv (föräldern).

Minst lika mycket för min skull som att jag inte önskar någon en jäkla massa problem som försvårar tillvaron.
Samma anledning som att jag efter ett helt liv satt punkt för ridsports/hästintresset.

Jag tror nog de flesta lär sig leva med sina problem - det kryllar inte direkt av val.
Dock anser jag personligen att det finns mycket som krånglar till det för individen som jag personligen aldrig i helvete skulle vilja drabbas av.

Jag har bekanta som har barn som är allergiska mot jordnötter.
Den ene är så känslig att har man petat på en jordnöt så får man inte peta på ungen.
En annan klarar inte ens av att vistas i samma rum som där det förekommer jordnötter.
Mitt ex har sex månaders helvete pga astma och pollen + allergisk mot mandel/banan/hö och bi/geting/mygg-stick + bokstavsdiagnos.

Hade jag vetat att ett barn hade fått något av ovanstående åkommor hade jag avstått för både min och ungens skull - utifrån min fullständiga avsky och skräck för krångliga tidskrävande omständigheter.

Mitt ex lever fortfarande men det var ett jäkla gnäll och hans föräldrar kunde rabbla historier om hur dessa problem kryddade deras jobbiga småbarnstillvaro.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Nu har inte jag några egna barn men är väl lite insatt ändå eftersom jag har allvarliga ärftliga sjukdomar i släkten, dock är jag inte anlagsbärare.

Jag tycker inte det är upp till någon annan än föräldrarna att bestämma om de är "lämpligt" avelsmaterial eller inte. Bara för att man själv råkar vara helt frisk är det ju ingen säkerhet att ens barn blir det. Det kan finnas sjukdomar som ligger längre bak i släkten som plötsligt kommer fram igen.

Och vart skulle man dra gränsen? Vad är egentligen livskvalitet? Är ett gravt synfel "tillräckligt illa"? En magsjukdom? Allergi? Bokstavskombination?

Ska man se det rätt krasst, vem är helt frisk och har en helt frisk släkt?
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Det finns ingen anledning att ändra lagstiftningen och alla har ju rätt att skaffa barn, det finns ingen annan vettig och human lösning. Men jag tycker inte att man per automatik kan säga att föräldrar alltid har bäst omdöme. Man säger ofta så, att föräldrarna vet bäst i alla frågor som rör barn. Och i många fall stämmer det, men i ett antal fall finns det föräldrar med dåligt omdöme oavsett om det gäller uppfostran, livsstil eller för den delen genetiskt arv. Just när det gäller arvet så kanske föräldrar med mycket cancer i släkten väljer att skaffa barn för att de så gärna vill och längtar efter barn. Men frågan är om det är rätt mot barnet att leva under cancerhot och många kontroller och kanske rentav operationer redan när barnet är litet? Det är ingen lätt fråga där man utan problem kan säga att föräldrarna lär göra det klokaste valet. Jag är som sagt absolut inte för att någon ska krävas tillstånd att skaffa barn, men det finns många svåra situationer som kan uppstå där det inte är svart eller vitt.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

KL

För de som tycker att man kan adoptera om man själv har ärftliga defekter som man inte bör eller vill föra vidare så säger jag att det inte är så enkelt. Man måste få ett medgivande att adoptera och det är många nålsögon som ska passera innan man får det. Dels ska adoptionsutredaren göra en bedömning, om denne är osäker ska läkarintyg skickas till socialstyrelsens rättsliga råd, sen ska socialnämnden ge sitt medgivande och till sist är det givarländerna som väljer föräldrar till barnen som ska adopteras bort.
Idag finns det fler i världen som vill adoptera än barn tillgängliga för adoption.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Var det riktat till mig? För det är mycket det jag säger också. Men att föräldrarna måste vara de som avgör om de avstår barn vid 80%, eller vid 5%, eller vad de nu tycker.

Det var nog en rätt allmän reflektion men det var din knapp jag råkade hugga!;):D
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Det finns ingen anledning att ändra lagstiftningen och alla har ju rätt att skaffa barn, det finns ingen annan vettig och human lösning. Men jag tycker inte att man per automatik kan säga att föräldrar alltid har bäst omdöme. Man säger ofta så, att föräldrarna vet bäst i alla frågor som rör barn. Och i många fall stämmer det, men i ett antal fall finns det föräldrar med dåligt omdöme oavsett om det gäller uppfostran, livsstil eller för den delen genetiskt arv.

Jag håller helt med i ditt resonemang.

Jag blev väldigt berörd över en berättelse om en kvinna som växt upp med en utvecklingsstörd ensamstående mamma och de problem hon hade upplevt. Där känner jag att socialtjänsten har ett stort ansvar för att alla barn ska ha rätt till en vettig uppväxt.
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Det finns ingen anledning att ändra lagstiftningen och alla har ju rätt att skaffa barn, det finns ingen annan vettig och human lösning. Men jag tycker inte att man per automatik kan säga att föräldrar alltid har bäst omdöme. Man säger ofta så, att föräldrarna vet bäst i alla frågor som rör barn. Och i många fall stämmer det, men i ett antal fall finns det föräldrar med dåligt omdöme oavsett om det gäller uppfostran, livsstil eller för den delen genetiskt arv. Just när det gäller arvet så kanske föräldrar med mycket cancer i släkten väljer att skaffa barn för att de så gärna vill och längtar efter barn. Men frågan är om det är rätt mot barnet att leva under cancerhot och många kontroller och kanske rentav operationer redan när barnet är litet? Det är ingen lätt fråga där man utan problem kan säga att föräldrarna lär göra det klokaste valet. Jag är som sagt absolut inte för att någon ska krävas tillstånd att skaffa barn, men det finns många svåra situationer som kan uppstå där det inte är svart eller vitt.

Jag håller ju med dig i allt du skriver. Och föräldrar vet inte alltid bäst, men jag tycker att det måste vara föräldrarnas beslut (vilket jag tolkar det som att du också tycker, eftersom du inte vill ändra lagstiftningen heller).
 
Sv: Föda barn med dåliga gener

Säg att man har en ärftlig sjukdom som gör att sannolikheten att man dör före 40 är hög. Eller att många i släkten har haft cancer. Typiska exempel när det kan vara vettigt att prata med medicinsk expertis och inte gå på känn.

Kanske off topic, men dessa saker kan man ju ibland slippa med IVF och analys av embryon. Vilket ju är tillåtet i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 230
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 261
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp