Bukefalos 28 år!

Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Här är min 07a, han är född sent i Augusti så han är alltså ungefär 1år och 8mån nu.

Glampi från Manketorp
e: Grasteinn fra Grafarkoti
u: Brik från Manketorp
ue: Jorik från Lönneberga
uee: Mökkur

3dagar gammal
16905867.jpg


Bebis och 6mån
18185704.jpg


1år och lååånga ben
23422038.jpg


1,5år gammal och busar med Brorsan(mitten född 07 med) och min ridhäst.
26240526.jpg


Detta är nya bilder tagna för några dagar sedan, Glampi med sin bror igen nu börjar de likna hästar:)
27120220.jpg


hihi måste bara visa detta, såhär såg han ut för exakt ett år sedan:
20400921.jpg
gämför denna bilden med bilden ovan.

jag tycker definitivt de är som fulast som 1åringar eller 9månader som Glampi var på bilden ovan.

En ny bild till på min Glampi
27120187.jpg


Glampi är ungefär 130 hög nu han har vuxit ifatt brorsan så nu är det nästan exakt lika höga för tillfället trots att hans bror är född tidigare på året.

Glampis föräldrar är 144 och 138.

Ni som har hingstar, har ni märkt om de börjat bli hingstiga nu? hur går tankarna för er kastera/inte kastrera???
 
Senast ändrad:
Sv: Födda: 2007

Tycker Glampi börjar bli fin! Jag har inte riktigt fastnat för honom tidigare, men nu börjar han utstråla en annan närvaro tycker jag.

Kul att se när alla småttingar växer på sig och börjar få lite mer uttryck! :)
 
Sv: Födda: 2007

Tack vad roligt vi har ju dessutom samma färg på våra hästar;) fast glampi har bläs.
Men jag tycker Glampi är ljusare va? iaf på vintern.
Barki har med mkt ljus vinterpäls och mörkare sommarpäls?

ja det är verkligen roligt med unghästar att följa dem i utvecklingen kommer vilja göra om detta ju:=)
 
Sv: Födda: 2007

Ja gud va dom växer!! :love: Ska försöka ta några nya bilder på min "lilla" nån dag och lägga in. Han är snart lika hög som min 15 åriga valack :o Kommer bli en stoor kille, men det är bra eftersom jag är rätt långbent av mig ;)
 
Sv: Födda: 2007

Ja precis! Han är jättesöt. Barki har ju stjärn istället.

Ja alltså jag vet inte riktigt. Glampi ser ljusar och brunare i allmänhet, och är mycket mer brunare i sommarpälsen också. Barki är ju bara lite brun i vinterpälsen, men alltid vit eller riktigt grå i sommarpälsen. Om manen hade varit lite mörkare hade ju han sett ut som vilken musblack som helst...
Han är också lite mer kontrastfull, men nu är ju bara Glampi liten än så länge, så hans färg kommer säkert ändra sig en hel del med åren! Barki föddes ju också brun, och sen dess har allt möjligt hänt :D
 
Sv: Födda: 2007

uppdatering om min 07:a. Han blev kastrerad för lite mer än en månad sen.
Bilder från idag=) Har f.ö bestämt mig för att sälja honom om jag hittar någon bra köpare.

039.jpg


043.jpg
 
Sv: Födda: 2007

Ja gud va dom växer!! :love: Ska försöka ta några nya bilder på min "lilla" nån dag och lägga in. Han är snart lika hög som min 15 åriga valack :o Kommer bli en stoor kille, men det är bra eftersom jag är rätt långbent av mig ;)

hihi vad roligt skrivet, som att de blir högre och högre ju äldre de blir(alltså att en 20åring är dubbelt så hög som en 10åring):love: min 9åring kommer unghästen växa om väldigt snabbt för han är bara 126-130hög:angel:
hur hög är din 15åring?
 
Sv: Födda: 2007

Ja precis! Han är jättesöt. Barki har ju stjärn istället.

Ja alltså jag vet inte riktigt. Glampi ser ljusar och brunare i allmänhet, och är mycket mer brunare i sommarpälsen också. Barki är ju bara lite brun i vinterpälsen, men alltid vit eller riktigt grå i sommarpälsen. Om manen hade varit lite mörkare hade ju han sett ut som vilken musblack som helst...
Han är också lite mer kontrastfull, men nu är ju bara Glampi liten än så länge, så hans färg kommer säkert ändra sig en hel del med åren! Barki föddes ju också brun, och sen dess har allt möjligt hänt :D

ja just det läskigt det här med färg på island har de extemt många olika namn för olika nyanser nåt vi tycker ser ut som olika mörhet på fux har de ju säkert 10olika namn på färgerna för.
så egentligen skulle man nog kunna säga att även om glampi och barki är silvermusblacka så tror jag att en riktigt islänning skulle säga att de är två helt olika färger.

det där med att barki föddes brun låter väldigt mystiskt nästan som att han skulle vara avblekbar, skimmel?
har han blivt ljusare med åren?
för han ser ut som en skimmel med liknande kontraster emellanåt.
glampi är ju mer "enfärgad".

glampi föddes som du kan se som typ "isabell" så som han ser ut på vintrarna för då kan man om man ser honom snabbt, tro att han är isabell men på sommaren blir han ju väldigt grå med guldnyanser speciellt i ansiktet.

barki är ganska så mörk i manen och svansen med? glampi är ju helt vit:eek:
jag tror inte att de ska ändra sig i färgen så mkt ju äldre de blir OM de är silvermusblacka såklart att fölpälsen inte är densamma men nu denna sommar ska man ju riktigt kunna se vilken färg glampi har.
han är ju reggad som silverBRUNblack eftersom de blev lurade av den här isabell pälsen han har på vintern.
om man kollar in silverkedjans silverskola så står det där att man kan bli lurad på silvermusblacka att de ser ut som isabeller i vinterpälsen.

det är spännande det här med färger väldigt invecklat men jag är glad jag har mestur med för man ser verkligen att de är så en riktigt silverBrunblack ska se ut och mellan dem är det en riktigt stor skillnad.
23869358.jpg
tyvärr har de börjat få lite vinterpäls här men man ser rätt bra endå, det häftiga tycker jag är att zebraränderna syns så tydligt.
har du någon bild på barki där man ser dem med?
 
Sv: Födda: 2007

*kl*

Idag var vi på hingstsläpp! Allt gick så otroligt smidigt, Pá som var överjävlig vid senaste verkningen stod nu riktigt fint. Han testade ett par gånger, men stod sen lugnt. Kändes skönt!

Han är riktigt trevlig, det blir nog häst av honom med :angel:

Den här bilden är tagen när vi kom hem från hingstfestivalen (de andra är från idag):
3326_189308725470_780475470_6681811_7541613_n.jpg


I stallet efter verkning
3326_189308715470_780475470_6681810_3581850_n.jpg


På väg ut på betet:
3326_189308695470_780475470_6681809_3607820_n.jpg


Posing:
3326_189308675470_780475470_6681808_6886628_n.jpg


Vad tycks?
 
Sv: Födda: 2007

Ja men eller hur! Som att det inte är nog med grundfärger, sen är det ju nyanser också...

Jadu, jag vet inte riktigt. Han var mörkare när jag hämtade honom och blev vitare det första året. Därefter dock kan jag inte se någon direkt skillnad. Men nu när jag tänker på det så har stickelhåren på huvudet blivit fler, och alltså ljusare. Så jag vet inte riktigt:confused:

Ja det där med att de skall se isabella ut säger ju alla, men det skulle Barki aldrig göra. Finns inte en chans att någon skulle kunna tro att han är gul, han är vit och grå och lite brunare i vinterpälsen.

HÄR är Barki innan vi hämtade honom, så där var han väl 3.
Och HÄR är han nu. (dock lite tidigare på året här)

Vad jag kan se så har Glampi haft väldigt liknande färg hela sitt liv? Skall bli spännande att se hur han blir efter sommaren igen.

Japp, Barkis zebraränder syns väldigt tydligt året om och har alltid gjort. har dock inte tid att leta fram någon bra bild nu!
Som sagt, färger är svårt!! Och vi får väl kanske sluta med detta trådkapande, eller JAG får väl sluta :D
 
Sv: Födda: 2007

Instämmer. Har dessutom alltid trott att han varit skimmel också :angel:! Men, nu kan jag totalt ljuga, men jag har läst någon gång om "vindótt skimmel", kan kanske vara det, elelr så är det en påhittad färg (som jag tror mer på).
 
Sv: Födda: 2007

Det finns dom skimlar som är födda med silverfärg (Alltså någon grundfärg+silvergenen).
 
Sv: Födda: 2007

Men kan man verkligen säga Vindóttskimmel / Silverskimmel till det? Alltså, finns det en färg som heter så?
 
Sv: Födda: 2007

Nej det finns ingen färg som heter så ..
Man säger skimmel född *** (alltså födelsefärgen).
 
Sv: Födda: 2007

Ja fast å andra sidan så har han ju alltid haft sin silverman/svans och sina blacktecken. Så skimmel blir han ju aldrig! Men som sagt, är också väldigt konfunderad. Har ju inte sett honom innan 3 års ålder, skulle vara väldigt intressant! För som sagt, direkt när han började bli ordentligt ompysslad och "gnodd" på när vi köpte honom så blev han ju väldigt vit, och sen dess har han varit det. D v s, inte den klassiska "champagne" eller isabellfärgen de "skall" ha.
 
Sv: Födda: 2007

Fin han är! Ser jämn och stabil ut i kroppen. Det enda som ser lite "tråkigt" ut än så länge tycker jag dock är den väldigt lågt ansatta halsen, hoppas han "lättar" lite sen. Men som sagt, ser ut som en trevlig häst annars!
Stam på honom?
 
Sv: Födda: 2007

Men även om hästen skimlar av så har dom ju kvar grundfärgen under tiden.
Ena hingsten här hemma är numera skimmel, född musblack. Han har haft ålen, zebraränder o.s.v. hela tiden.
Såna saker försvinner ju inte bara för att hästen skimlar ..
 
Sv: Födda: 2007

En skimmel är ju en skimmel, en häst med vita skyddshår. Likaså bleknar ju man/svans osv om hästen skimlar. Har en häst blacktecken är ju det grundfärgen, och inte skimmel. D v s, en häst med vita hår behöver ju inte vara skimmel...
 
Sv: Födda: 2007

Men även en black kan skimla av och bli helt kritvit. Man och svans behöver inte blekna i samma takt som resten. En vanlig silverfärgad häst blir inte vitare med åren ens om den har gulgen. Den behåller sin färg med eventuella årstidsbundna färgvariationer. En skimmel däremot behåller grundfärgen som mer eller mindre långsamt bleks tills hästen blir vit eller iaf nästan vit.

Krapi frá Akureyri (hingst som tävlade T2 på hög nivå för några år sedan) hade ju stengrå man och svans samt upp till carpus/haser ända tills han var över 10 år. Men han var fortfarande skimmel (även om han inte var black). (Dessutom med en väldigt söt svart fläck i pannan)
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 102
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
384
Senast: Bulldoozer
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 259
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 461
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp