Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bästa tipset jag har fått för hästar som börjat rycka eller veva när man lyfter hovarna är att använda ett grimskaft eller annat grovt rep och linda ett varv runt karleden. Sen har man ett handtag att hålla i när hästen börjar bängla. Man kan då fortsätta hålla på "säkert avstånd" så att det inte blir så att man tappar så fort hästen rycker och den blir belönad med att problemfritt kunna ställa ner foten för det.

Han går med på att man håller på så, han är ganska duktig på att stå still om han har rep osv runt benen och så. Jag tror det tar sig, man får bara vara mer envis än vad han är, vilket tar tid för han tröttnar aldrig :D
 
Måste ju uppdatera, det lutar åt uppsittning snart ändå! Har fått en ny inackordering i stallet, en person som jobbar med hästar, bla inridning och jobbat över hela europa och en sväng i USA. Så har fått proffshjälp en armslängd bort som är i vettig storlek att rida på ponnyn. Eureka! Börjar med "groundwork" efter årsskiftet så får vi se hur det går.

25564786-10155930025209134-1606436730-n.jpg


Min lilla traktor! Fegade ur när vi skulle passera en hage med hästar, men plumsa fram på skogsstigar där människan inte verkar satt sin fot på miljoner år är en bagatell.
 
Bästa tipset jag har fått för hästar som börjat rycka eller veva när man lyfter hovarna är att använda ett grimskaft eller annat grovt rep och linda ett varv runt karleden. Sen har man ett handtag att hålla i när hästen börjar bängla. Man kan då fortsätta hålla på "säkert avstånd" så att det inte blir så att man tappar så fort hästen rycker och den blir belönad med att problemfritt kunna ställa ner foten för det.
Så har jag också gjort med bångstyriga unghästar, hade en som la sig ner hela tiden och med ett grimskaft runt och bara stå lugnt med handen på manken var det bara kul att lägga sig 3-4 gånger, hade aldrig problem med den hästen efter det. Väldigt bra tips och skonsamt för ryggen :P
 
Då är vi inne på sista veckan med våra tvååringar :nailbiting: Jag har varit med i dessa unghästtrådar sen 2009 då första stoet blev dräktigt och jag tycker fortfarande att det är lika roligt att följa utvecklingen på allas hästar fån dräktiga ston till tävlingsklara hästar.
Och det är en härlig blandning av alla raser och grena Jag har fått följa hästar som tagit sig till Breeders och hästar som tyvärr fått avsluta sina dagar alldeles för tidigt. Jag själv förlorade min första egna uppfödning som var otroligt lovande och har varit en av dom dom lagt ner massor med pengar på betäckningar som inte gett resultat. Men på något sätt så fortsätter man ändå ;)

Vad har ni för mål med 2018? Själv kör jag på att Love ska vara löshoppad, riden i skritt, trav och galopp innan sommaren. Alltså färdig för att visas på ett eventuellt 3års test, innan han går på sommarbete. Sen om jag visar eller inte får jag se, han får poäng men kan inte få diplom pga sina gråa papper. Men samtidigt så kan det vara kul att visa en häst som ser lite annorlunda ut och det
är bra träning.
24301256_10155294603163460_582785183199910468_n.jpg

Så här ser Love ut just nu, ligger och sover mycket så jag tror han växer lite till.
21077735_10155053816628460_5213819645423982390_n.jpg

20664515_10155008739528460_7548791835730281155_n.jpg

Colour Of Love e. Fighting Alpha
 
Har haft mycket med renovering och inte gjort så mycket med hästarna.
Men idag sätt jag opp på lilla Divve genom att använda stigbygel också:).
Maken ledde runt mig några varv.
Han är väldigt cool:love:.
Dock inte lyhörd och känslig för vikthjälper och lätt ledande tygeltag mm såsom min andra var som nu är hela 12 år:o..
Funderar på att hitta någon som kan hjälpa mig tömköra honom så måningom.
Målet vi har är ev också att introducera alla gångarter uppsuttet innan sommaren men vi får se..:D
https://www.instagram.com/p/BdKcyITFv3X/
 
Har haft mycket med renovering och inte gjort så mycket med hästarna.
Men idag sätt jag opp på lilla Divve genom att använda stigbygel också:).
Maken ledde runt mig några varv.
Han är väldigt cool:love:.
Dock inte lyhörd och känslig för vikthjälper och lätt ledande tygeltag mm såsom min andra var som nu är hela 12 år:o..
Funderar på att hitta någon som kan hjälpa mig tömköra honom så måningom.
Målet vi har är ev också att introducera alla gångarter uppsuttet innan sommaren men vi får se..:D
https://www.instagram.com/p/BdKcyITFv3X/

Oj! har ni grön gräsmatta? :o Så här ser det ut hos oss.
25994567_10155350361953460_527769870573455638_n.jpg
 
Vad har ni för mål med 2018? Själv kör jag på att Love ska vara löshoppad, riden i skritt, trav och galopp innan sommaren. Alltså färdig för att visas på ett eventuellt 3års test, innan han går på sommarbete. Sen om jag visar eller inte får jag se, han får poäng men kan inte få diplom pga sina gråa papper. Men samtidigt så kan det vara kul att visa en häst som ser lite annorlunda ut och det
är bra träning.

Jag har som mål för 2018 att visa honom på bruksprovet i mars. Oavsett om han blir godkänd eller inte så ska han få betäcka ett av mina ponnyston. Med honom kan jag nämligen lösa licens i swf och på så vis kan jag ändå betäcka med honom.
Efter sommaren ska vi rida in honom och sedan får man vila dec-feb.
 
Då är vi inne på sista veckan med våra tvååringar :nailbiting: Jag har varit med i dessa unghästtrådar sen 2009 då första stoet blev dräktigt och jag tycker fortfarande att det är lika roligt att följa utvecklingen på allas hästar fån dräktiga ston till tävlingsklara hästar.
Och det är en härlig blandning av alla raser och grena Jag har fått följa hästar som tagit sig till Breeders och hästar som tyvärr fått avsluta sina dagar alldeles för tidigt. Jag själv förlorade min första egna uppfödning som var otroligt lovande och har varit en av dom dom lagt ner massor med pengar på betäckningar som inte gett resultat. Men på något sätt så fortsätter man ändå ;)

Vad har ni för mål med 2018? Själv kör jag på att Love ska vara löshoppad, riden i skritt, trav och galopp innan sommaren. Alltså färdig för att visas på ett eventuellt 3års test, innan han går på sommarbete. Sen om jag visar eller inte får jag se, han får poäng men kan inte få diplom pga sina gråa papper. Men samtidigt så kan det vara kul att visa en häst som ser lite annorlunda ut och det
är bra träning.
24301256_10155294603163460_582785183199910468_n.jpg

Så här ser Love ut just nu, ligger och sover mycket så jag tror han växer lite till.
21077735_10155053816628460_5213819645423982390_n.jpg

20664515_10155008739528460_7548791835730281155_n.jpg

Colour Of Love e. Fighting Alpha
:love::love::love:
 
Jag är lite i valet och kvalet just nu angående hurvida jag ska visa Mini på bruksprov i vår eller inte. Han är superfin och han hoppar och rör sig fantastiskt, men han är fortfarande lite liten (ca 1,60) och jag tycker inte han känns helt färdig för att bli riden än. Har hittils bara skrittat på honom, ligger lite efter pga att jag blev sjuk innan jul.

Kommer fortsätta träningen lite långsamt och känna efter hur han tar det, ska även röntga och göra övriga veterinära förundersökningar nu i januari så får jag ta ett beslut inom en månad eller så. :)
 
Nu är den här tråden alldeles strax uppe i 2000 inlägg därför låser jag den. Starta väldigt gärna en ny tråd!

Görel moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Görel
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp