Bukefalos 28 år!

Här går det toppen :love:

Snaps har nu blivit en tvättäkta fyrgångare med en fantastisk tölt :love: Igår var han magisk och bjöd på sig själv på ett sätt jag aldrig upplevt med någon annan Häst. Han är otrolig!
Han är lättsamlad, extremt välutbildad och ett charmtroll ut i hovspetsarna.

Utbildningsmässigt .. Ja, där är han egentligen långt före sin ålder. Han går lätt att rida skänkelvikningar i alla gångarterna, öppna i allt utom galopp, framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Otroligt lätt att ha med att göra och ingenting har egentligen varit svårt.
Han kommer ridas 2v till sen blir det 1,5mån vila hos bästa @tessinino
 
Min lilla "bebis" har fått ett långt sommarlov då matte är skadad och inte kan rida. Blir bara nån liten tur emellanåt, lite longering och tömkörning också, men inte några svårare grejer. Mätte honom häromdan, han ligger på 137 cm, blir nog på sin höjd ett par cm högre.

Hur höga är era -10:or?
 
Här går det toppen :love:

Snaps har nu blivit en tvättäkta fyrgångare med en fantastisk tölt :love: Igår var han magisk och bjöd på sig själv på ett sätt jag aldrig upplevt med någon annan Häst. Han är otrolig!
Han är lättsamlad, extremt välutbildad och ett charmtroll ut i hovspetsarna.

Utbildningsmässigt .. Ja, där är han egentligen långt före sin ålder. Han går lätt att rida skänkelvikningar i alla gångarterna, öppna i allt utom galopp, framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Otroligt lätt att ha med att göra och ingenting har egentligen varit svårt.
Han kommer ridas 2v till sen blir det 1,5mån vila hos bästa @tessinino


Oj, ja ni har kommit långt! Men antar att du då rider ganska mycket. Hur många dagar i veckan?
Själv försöker jag rida 3-4 dagar i veckan. Hinner inte med mer heller pga, jobb familj osv.
Skall försöka mig på att kursa ett par gånger innan vintern så jag vet mer vad jag kan jobba med. Det går framåt för min tjej och jag är jättenöjd med vad vi hittills har uppnått. I kväll skall vi åka till "banan" och testa lite. Miljöombyte är alltid spännande :-D
Det jag saknar just nu är en större paddock så man kan jobba mer med galopp osv. Nu blir det mest uteritt.
 
Min lilla "bebis" har fått ett långt sommarlov då matte är skadad och inte kan rida. Blir bara nån liten tur emellanåt, lite longering och tömkörning också, men inte några svårare grejer. Mätte honom häromdan, han ligger på 137 cm, blir nog på sin höjd ett par cm högre.

Hur höga är era -10:or?

Jag mätte min tjej för ett par veckor sedan och hon är 134cm, så hon är inte så stor men helt lagom för mig ;-)
 
Oj, ja ni har kommit långt! Men antar att du då rider ganska mycket. Hur många dagar i veckan?
Själv försöker jag rida 3-4 dagar i veckan. Hinner inte med mer heller pga, jobb familj osv.
Skall försöka mig på att kursa ett par gånger innan vintern så jag vet mer vad jag kan jobba med. Det går framåt för min tjej och jag är jättenöjd med vad vi hittills har uppnått. I kväll skall vi åka till "banan" och testa lite. Miljöombyte är alltid spännande :-D
Det jag saknar just nu är en större paddock så man kan jobba mer med galopp osv. Nu blir det mest uteritt.
Han tränas 1-5ggr i veckan (vilar emellanåt hela veckor), och då är det blandat ridning, promenader, longering och någon dag med bara bus.
Så mkt tränad är han inte, däremot så är jag väl medveten om vad jag gör, hur jag gör det och hur jag enkelt får mina hästar dit.
Sen är snapsen en riktig naturbegåvning :love:
 
Han tränas 1-5ggr i veckan (vilar emellanåt hela veckor), och då är det blandat ridning, promenader, longering och någon dag med bara bus.
Så mkt tränad är han inte, däremot så är jag väl medveten om vad jag gör, hur jag gör det och hur jag enkelt får mina hästar dit.
Sen är snapsen en riktig naturbegåvning :love:

Så klart, har man erfarenheten och kunskapen så underlättar ju arbetet ;-) Och det skadar ju inte heller med en naturbegåvning :-D
 
Min lilla "bebis" har fått ett långt sommarlov då matte är skadad och inte kan rida. Blir bara nån liten tur emellanåt, lite longering och tömkörning också, men inte några svårare grejer. Mätte honom häromdan, han ligger på 137 cm, blir nog på sin höjd ett par cm högre.

Hur höga är era -10:or?

Min är 145! :rofl: Han har nog ärvt gener ifrån både mamma och pappa som är 146 och 148!
 
En fråga till er alla:
Hur ofta och hur länge rider ni era 10:or?

För min del varierar det en hel del. Rider vi ut så allt ifrån 30 minuter till en timme. Rider jag i paddocken så runt 20 minuter ca. Har funkat bra för oss. Hon är positiv med mkt framåtbjudning. Rider ca 3 dagar i veckan. Longerar också såklart ibland :)
 
Åååh,han är så seeeeeeeeeeeg........:crazy: Jag älskar hans lynne att han aldrig blir rädd för överhuvudtaget någonting... Men ska vi göra nåt "riktigt" så är han så... seeeeeeg... Tips..??
 
Åååh,han är så seeeeeeeeeeeg........:crazy: Jag älskar hans lynne att han aldrig blir rädd för överhuvudtaget någonting... Men ska vi göra nåt "riktigt" så är han så... seeeeeeg... Tips..??
KORTA INTENSIVA pass. Inte långsam skritt 45min.. Rid 20 min pass där det händer något HELA TIDEN. Trycker du med skänkeln och ber om framåt, då ska det vara en REAKTION.
Ut och busrid. Variera tempo. Halt, tölt/trav/galopp. Du måste få framåtbjudning i din häst. Lära den att reagera DIREKT.
 
@Jmt Samlingen kommer per automatik när start, stopp, svänga, sidföra och din sits är helt på plats. Då kommer samlingen som ett brev på posten i övningar som aktiverar bakdelen.
 
@Jmt Samlingen kommer per automatik när start, stopp, svänga, sidföra och din sits är helt på plats. Då kommer samlingen som ett brev på posten i övningar som aktiverar bakdelen.

Hon kan det du skriver, har varit väldigt lång i formen i början men nu börjar hon resa upp sig. Kommer väl med styrkan.

Hon e väldigt känslig och tar man lite för mycket tappar hon ex traven till pass eller tölt. Tänkte om ni hade bra övningar som gynnar samling... Typ:))

Låter så enkelt det du skriver Michis! Vi får fortsätta att träna på:))
Ps, red för jökull igår ;-)
 
Anledningen till att hon slår upp i tölt/pass från traven tyder på att hon ej är ordentligt lösgjord, alltså ej redo för samling.
Hon måste vara stadigare, du ska kunna RIDA henne i trav utan att hon slår över. DÅ är det dags att samla. Annars skapar det oftast felaktiga spänningar i ryggen, vilket gör traven sämre och tölten oftast passtaktig.
 
Anledningen till att hon slår upp i tölt/pass från traven tyder på att hon ej är ordentligt lösgjord, alltså ej redo för samling.
Hon måste vara stadigare, du ska kunna RIDA henne i trav utan att hon slår över. DÅ är det dags att samla. Annars skapar det oftast felaktiga spänningar i ryggen, vilket gör traven sämre och tölten oftast passtaktig.

Ok, tack för tips
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 206
  • Artikel
Hästnyheter När fölet Bellatrix föddes förra helgen slutade det i sorg, mamma Copperbridge klarade sig inte. I all förtvivlan tog historien dock en...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp