Min lilla "bebis" har fått ett långt sommarlov då matte är skadad och inte kan rida. Blir bara nån liten tur emellanåt, lite longering och tömkörning också, men inte några svårare grejer. Mätte honom häromdan, han ligger på 137 cm, blir nog på sin höjd ett par cm högre.

Hur höga är era -10:or?
Min är 142cm Hur många cm till växer en 4 åring vanligtvis? Någon som har koll?
 
Jag har en 10:a just nu som jag tränar :) därför hoppar jag in i tråden ;) Red in henne i våras, lät vila över sommaren och har nu satt igång henne igen :) E: Sedill fra Hólum.
Trevlig tjej som varit ganska känslig och flockbunden, men har nu "landat" och blivit trygg efter vilan! :) Rider ut ensam och i grupp (fungerar lika bra vilket som), tölten har lossnat och börjar kunna "gå av sig själv". Hon flyttar sig för skänkeln, men ännu inte helt perfekt, lättare för vänsterskänkel då hon kan gå skänkelvikningar och flytta både fram och bak. Höger börjar också komma/lossna :)

En fråga till er alla:
Hur ofta och hur länge rider ni era 10:or?

Jag tränar 4-5 dagar i veckan, oftast 5 dagar med en dag träning ifrån marken. Träningspassen är ca 20min :) börjar alltid ifrån marken och flyttar lite, böjer hals osv för att få henne mjukare i sidorna och tryggare (har "smällt" med stilläger, klappat på sadel ect.: i början var det läskigt och ville helst fly, men idag är hon avslappnad och vilar när vi gör detta). Markarbetet tar ca 5min, rider sedan ca 15min... om vi inte rider ut med sällskap då som vill rida lite längre :)
 
Jag har en 10:a just nu som jag tränar :) därför hoppar jag in i tråden ;) Red in henne i våras, lät vila över sommaren och har nu satt igång henne igen :) E: Sedill fra Hólum.
Trevlig tjej som varit ganska känslig och flockbunden, men har nu "landat" och blivit trygg efter vilan! :) Rider ut ensam och i grupp (fungerar lika bra vilket som), tölten har lossnat och börjar kunna "gå av sig själv". Hon flyttar sig för skänkeln, men ännu inte helt perfekt, lättare för vänsterskänkel då hon kan gå skänkelvikningar och flytta både fram och bak. Höger börjar också komma/lossna :)

En fråga till er alla:
Hur ofta och hur länge rider ni era 10:or?

Jag tränar 4-5 dagar i veckan, oftast 5 dagar med en dag träning ifrån marken. Träningspassen är ca 20min :) börjar alltid ifrån marken och flyttar lite, böjer hals osv för att få henne mjukare i sidorna och tryggare (har "smällt" med stilläger, klappat på sadel ect.: i början var det läskigt och ville helst fly, men idag är hon avslappnad och vilar när vi gör detta). Markarbetet tar ca 5min, rider sedan ca 15min... om vi inte rider ut med sällskap då som vill rida lite längre :)
 
  • Gilla
Reactions: Jmt
Vi har kommit igång med ridningen efter vilan och han gör stormsteg i utvecklingen. Utseendemässigt, ja då ser man att han är unghäst men ridmässigt, nej! Han är så otroligt självständig, cool och häftig! Har aldrig varit med om en häst som är så okomplicerad - trots sina 4 år! Jag menar, hallå!? Du är fyra år, du får bete dig som en bebis om du vill! Åh, mitt lilla pyre! :love:

10603533_666207310135528_6190477071966459026_n_5412c39c2a6b227d5cf25457.jpg
 
Är så stolt över min bebis idag...:love:

Skulle rida en runda han inte gått förut, och det visade sig att man gallrat där, så det var FULLT med stockar, sly, grenar, ris och elände... Funderade på om jag skulle vända, men tänkte att "jag provar väl iaf". Och plutten traskade sig igenom alltihop, utan att ha varken snubbelproblem eller balansproblem med matte på ryggen, lugnt och metodiskt plöjde han sig fram som en liten skogstraktor...:)

Efteråt var han tröööött, var nog jobbigt att försöka hitta bästa platsen att sätta ner hovarna X massor...;)

Ja, han är ingen hetsporre, men oj vad jag var stolt över min lille skogsmulle idag!!!:love::love::love:
 
Alltså, hur gör man för att ladda upp bilder? Ser mina gamla bilder har "försvunnit".. Tänkte bjuda på ridbilder
 
Kom över lite gamla bilder när jag rensade datorn. Här är bebis bara 1,5 år. :love:
Det är så fantastiskt roligt med unghästar! Har följt den här herren sedan 8 månaders ålder till 4 åring (påväg mot 5). :eek:
askur_532d6ac69606ee0f791d2866.jpg


Här är bebis i Juni, 2014. :love:

1904032_619112728178320_417797103114309324_n_54216e3c2a6b22a9497c5cfa.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
403
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp