Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igor fick äntligen en kompis i förrgår! :) Började jättebra. Släppte ihop dem, Igor lekte lite drake, de hälsade och ställde sig att käka från varsin hög. Så ägaren började precis åka. Men precis då fick min nån knäpp och fick för sig att den nya var livsfarlig och drog genom grinden mellan hagarna in till mamma häst... Tre handtag small. In med mamma häst, då drog han genom grinden ut ur hagen istället. Så två handtag till small... :banghead: Den nya följde som tur var efter och de sprang en sväng och sen in i stallet. Där fick de stå några timmar och tagga ner innan utsläpp. Då fick den nya gå själv. Igår gick alla tre tillsammans och det var helt lugnt. Pojkarna drogs såklart till varandra och stod för sig själva på ena sidan och mamma på andra sidan, så jag stängde. Helt lugnt!
På kvällen när de skulle in släppte jag först in mamma häst och hon hann inte mer än in i stallet så drog Igor genom grinden - IGEN! Så att två handtag till small! :rage: Fy vad arg jag var! Fixade så bra ström jag kunde, tog ut honom och gav honom några stötar av tråden innan han fick gå in igen. Tyvärr inte den reaktionen jag velat ha, det är för dålig jord med snön... Men han aktade sig iaf lite sen. Ska fixa nytt jordspett ner i kasen så kan han ju prova igen! :devil: Hoppas dock att han lärde sig nånting, jag har slut på extra handtag nu! :meh:

Annars så kul att han fått en kompis. :) De är redan jättepolare. Lika stora och bara tre dagar i åldersskillnad. :) Synd att underlaget är så dåligt bara, de är lika ömfotade båda två... Stackarna.
 
Nån som har tips eller vet hur lång tid det tar för tarmfloran att återställa sig när de blivit dåliga av penicillin? Min lille är pigg som en mört, men han har varit lite dålig i magen sen sista penicillinet för över en månad sen. Har inte upplevt att träcket varit så löst men han har varit gasig och pruttat blött liksom så han har blivit kladdig i rumpan.
Gav honom en behandling diarsanyl i samband med att han fick börja stå själv på nätterna för att se om det skulle gå över men märkte egentligen inte nån större skillnad. Han har fått äta torrare mat i boxen, hö och lucern, men även ute har hösilaget haft hög ts. Har även gett honom a-fil, det har haft bra resultat tidigare men nu gjorde den ingen skillnad.
Igår morse var han sämre i magen igen, då hade han riktig diarré men åt och var som vanligt. Satte in ny behandling med diarsanyl igår kväll, kombinerat med Proviva och gastro support som strös i fodret. Då hade träcket börjat anta fastare konsistens igen och var nästan som vanligt men han var pruttig. Han hade ingen feber utan låg strax över 38 i temp, han åt som en häst och var vid gott mod. Har aldrig verkat besvärad av sina pruttar heller, inga koliksymptom eller liknande.

Finns det nåt mer som man kan ge understödjande för att återstalla magbalansen hos honom? Diarsanylen ska ju bara ges tre dygn, men tänkte fortsätta med Provivan och gastro supporten en period.
 
Nån som har tips eller vet hur lång tid det tar för tarmfloran att återställa sig när de blivit dåliga av penicillin? Min lille är pigg som en mört, men han har varit lite dålig i magen sen sista penicillinet för över en månad sen. Har inte upplevt att träcket varit så löst men han har varit gasig och pruttat blött liksom så han har blivit kladdig i rumpan.
Gav honom en behandling diarsanyl i samband med att han fick börja stå själv på nätterna för att se om det skulle gå över men märkte egentligen inte nån större skillnad. Han har fått äta torrare mat i boxen, hö och lucern, men även ute har hösilaget haft hög ts. Har även gett honom a-fil, det har haft bra resultat tidigare men nu gjorde den ingen skillnad.
Igår morse var han sämre i magen igen, då hade han riktig diarré men åt och var som vanligt. Satte in ny behandling med diarsanyl igår kväll, kombinerat med Proviva och gastro support som strös i fodret. Då hade träcket börjat anta fastare konsistens igen och var nästan som vanligt men han var pruttig. Han hade ingen feber utan låg strax över 38 i temp, han åt som en häst och var vid gott mod. Har aldrig verkat besvärad av sina pruttar heller, inga koliksymptom eller liknande.

Finns det nåt mer som man kan ge understödjande för att återstalla magbalansen hos honom? Diarsanylen ska ju bara ges tre dygn, men tänkte fortsätta med Provivan och gastro supporten en period.

Huvva stackarn! När min -11 var dålig på hösten -12 fick han ett pulver i fodret som hette magtarmbalans som han fick varje dag, köpte hos distriktsveterinären. Vet inte om det finns kvar men det tyckte jag funkade.
 
Huvva stackarn! När min -11 var dålig på hösten -12 fick han ett pulver i fodret som hette magtarmbalans som han fick varje dag, köpte hos distriktsveterinären. Vet inte om det finns kvar men det tyckte jag funkade.
Googlade och det ser ut att vara Krafft Gastro Support, som är det jag ger nu. Ska ge dubbel dos första tiden ihop med Provivan. Tyckte han var mindre pruttig nu på morgonen och högarna i boxen såg OK ut. Sen är han fortfarande kladdig där bak p.g.a gaserna men det ger förhoppningsvis med sig. Enligt vet. så borde jag ge diarsanylen i det akuta skedet och sen understödja med Gastro och lactobacillus för att återställa tarmfloran.
 
Nån som har tips eller vet hur lång tid det tar för tarmfloran att återställa sig när de blivit dåliga av penicillin? Min lille är pigg som en mört, men han har varit lite dålig i magen sen sista penicillinet för över en månad sen. Har inte upplevt att träcket varit så löst men han har varit gasig och pruttat blött liksom så han har blivit kladdig i rumpan.
Gav honom en behandling diarsanyl i samband med att han fick börja stå själv på nätterna för att se om det skulle gå över men märkte egentligen inte nån större skillnad. Han har fått äta torrare mat i boxen, hö och lucern, men även ute har hösilaget haft hög ts. Har även gett honom a-fil, det har haft bra resultat tidigare men nu gjorde den ingen skillnad.
Igår morse var han sämre i magen igen, då hade han riktig diarré men åt och var som vanligt. Satte in ny behandling med diarsanyl igår kväll, kombinerat med Proviva och gastro support som strös i fodret. Då hade träcket börjat anta fastare konsistens igen och var nästan som vanligt men han var pruttig. Han hade ingen feber utan låg strax över 38 i temp, han åt som en häst och var vid gott mod. Har aldrig verkat besvärad av sina pruttar heller, inga koliksymptom eller liknande.

Finns det nåt mer som man kan ge understödjande för att återstalla magbalansen hos honom? Diarsanylen ska ju bara ges tre dygn, men tänkte fortsätta med Provivan och gastro supporten en period.

Zoolac har funkat super på våra fölisar. De har blivit mkt bättre på 2-3 dygn, men det går att ge längre med. Det innehåller levande "goda" bakterier som ska finnas i tarmen.
 
Zoolac har funkat super på våra fölisar. De har blivit mkt bättre på 2-3 dygn, men det går att ge längre med. Det innehåller levande "goda" bakterier som ska finnas i tarmen.
Ok, tack! Vart finns det att köpa? Aldrig sett nämligen.
Det är inte liknande Diarsanylen? Diarsanylen skall också ha en uppstoppande effekt och ges i det akuta skedet, verkar lite samma
 
Ok, tack! Vart finns det att köpa? Aldrig sett nämligen.
Det är inte liknande Diarsanylen? Diarsanylen skall också ha en uppstoppande effekt och ges i det akuta skedet, verkar lite samma

Här i Norge finns det på apotek (receptfritt) och på djurkliniker. Är vanligare att ge till hundar än hästar, så kanske fråga på en smådjursklinik? Har ingen erfarenhet med Diarsanyl, men enligt vad jag googlat fram innehåller den inte bakterier, som är det som gör att tarmfloran förbättras och ger en långvarig positiv verkan utöver att bara stoppa den akuta diareen.
(Säkert lite dåligt formulerat, men hoppast det går att förstå..)
 
Nu har jag, eller min dotter, också ett litet 2016-föl. Hämtade hem henne i lördags, en liten korsningsponny (beräknas bli stor C eller liten D) som ska bli ridhäst åt dottern.

Hon är en riktigt trevlig och social liten fröken, ska bli väldigt roligt att se hur hon utvecklas
15589729_10154833947870842_4385001134325777911_n.jpg
 
Här i Norge finns det på apotek (receptfritt) och på djurkliniker. Är vanligare att ge till hundar än hästar, så kanske fråga på en smådjursklinik? Har ingen erfarenhet med Diarsanyl, men enligt vad jag googlat fram innehåller den inte bakterier, som är det som gör att tarmfloran förbättras och ger en långvarig positiv verkan utöver att bara stoppa den akuta diareen.
(Säkert lite dåligt formulerat, men hoppast det går att förstå..)
Ok, då kanske det kan jämföras med pro-kolin på hund istället! Det har super effekt nämligen på hunden när hon ätit nåt skit, inte helt olikt. :) Men då ska jag kika lite närmare på det, tack!
 
Senast ändrad:
Kolla lagersaldo på hemsidan innan du kör inom. De har oftast inte så stort lager inne på den. Här i stan så är det framförallt ett av apoteken som har mer djurläkemedel som brukar ha ett par förpackningar i lager :)
Vi har också ett apotek mer inriktat på djur, det var där jag tömde lagret på Diarsanyl igår. Såg inget om medlet du nämner (kollade snabbt bara) men jag kan kolla ett par andra apotek i stan :)
 
Vi har också ett apotek mer inriktat på djur, det var där jag tömde lagret på Diarsanyl igår. Såg inget om medlet du nämner (kollade snabbt bara) men jag kan kolla ett par andra apotek i stan :)

Kan vara som här, man får fråga efter den! Den ligger då i en låda under hyllorna.. vet inte om det är för att de inte har så många inne och kanske inte har plats att ha de mer ovanliga produkterna på hyllorna. Håller tummarna att du hittar, jag har haft bra effekt av den, har dock inte testat på föl men det står att den är även för dem.
 
Kan vara som här, man får fråga efter den! Den ligger då i en låda under hyllorna.. vet inte om det är för att de inte har så många inne och kanske inte har plats att ha de mer ovanliga produkterna på hyllorna. Håller tummarna att du hittar, jag har haft bra effekt av den, har dock inte testat på föl men det står att den är även för dem.
Ok, ja så kan det absolut vara, tack för tipset som sagt, ska kolla upp det! Drygare än Diarsanylen och billigare med!
 
Var ute nu ikväll och då var bajset rena skolboksexemplet! Helt torr i rumpan var han också. Eftersom han svarat så bra på den behandlingen vi gett så tänker jag att jag fortsätter ge krafft gastro (köpte 3 kg idag så det räcker ett tag...) och proviva understödjande när diarsanylen tar slut, men återkommer symptomen ska jag testa Quick Fix:en också för den verkade bra,den kan ju vara bra att ha hemma till en annan gång. :) Tack för era tips!
 
Vad skönt att han verkar bättre @Fritidsryttare! :)


Kl
Igor verkar ha lärt sig läxan och har inte varit påväg genom tråden igen, skönt! Grabbarna är redan bästisar, så roligt! Tyvärr är ju inte vädret med oss, blankis med vatten på, dvs rena skräcken att försöka ta sig nånstans. :crazy: Har strött ut spån längst upp i hagen så de iaf har fäste vid vattnet, men det hjälper knappt. Deras hage lutar rätt mycket precis vid öppningen så det är rutschkana... Imorrn får de byta hage med stoet som är skodd runt om... Den andra hagen lutar inte lika mycket så den är inte riktigt lika otäck. Jag vill ha minusgrader och massa snö!!! :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 193
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp