Bukefalos 28 år!

Föl dödades i trafikolycka

ah han plocka ur mellanväggen.. det var som en box. jag var mest rädd att hon skulle råka kliva på honom...
En liten 2-3 hästars då? Ja där är ju inte den skaderisk jag tänkte på angående inredning. Men om de är säkrare är nog en öppen fråga? De små vet jag för lite om för att kunna avgöra om de står emot en panikslagen fölunge bättre än en transport dock, jag såg de större hästlastbilarna framför mig =)
 
En liten 2-3 hästars då? Ja där är ju inte den skaderisk jag tänkte på angående inredning. Men om de är säkrare är nog en öppen fråga? De små vet jag för lite om för att kunna avgöra om de står emot en panikslagen fölunge bättre än en transport dock, jag såg de större hästlastbilarna framför mig =)
De åkte en B-buss. Han var nog för liten för att få panik över något och hans mamma åker löjligt bra... De andra gångerna jag var tvungen att transportera dem (blev några turer tyvärr) så plocka jag ur allt i min transport utom frambommen och hade halmbalar för framfönstret. Gick bra. Men det är helt klart nervöst att köra föl... Började givetvis spöregna en av gångerna, men som sagt, mamman är så trygg att han fattade nog inte att det kunde vara läskigt...
 
De åkte en B-buss. Han var nog för liten för att få panik över något och hans mamma åker löjligt bra... De andra gångerna jag var tvungen att transportera dem (blev några turer tyvärr) så plocka jag ur allt i min transport utom frambommen och hade halmbalar för framfönstret. Gick bra. Men det är helt klart nervöst att köra föl... Började givetvis spöregna en av gångerna, men som sagt, mamman är så trygg att han fattade nog inte att det kunde vara läskigt...

Nu tänkte jag på föl i avvänjningsålder, eftersom det är då det oftast (undantag finns, föl som blivit moderlösa t ex) de transporteras just i strippat släp. Men även i den åldern så de har liksom inga referensramar, så sällan de tycker nåt är läskigt. Oavsett spöregn, åska, andra ljud, eller just att stå i en skum låda som rör sig. De har inte hunnit få så mycket referenser utan tar det mesta med nyfikenhet och ro. Men OM de skulle få panik av något (vilket fölet i artikeln i trådstarten verkat få) - då är det enorma krafter även för ett ponnyföl.
 
Nu tänkte jag på föl i avvänjningsålder, eftersom det är då det oftast (undantag finns, föl som blivit moderlösa t ex) de transporteras just i strippat släp. Men även i den åldern så de har liksom inga referensramar, så sällan de tycker nåt är läskigt. Oavsett spöregn, åska, andra ljud, eller just att stå i en skum låda som rör sig. De har inte hunnit få så mycket referenser utan tar det mesta med nyfikenhet och ro. Men OM de skulle få panik av något (vilket fölet i artikeln i trådstarten verkat få) - då är det enorma krafter även för ett ponnyföl.
håller med! Som sagt, allt är bara oerhört tragiskt för samtliga inblandade. :'(
 
Helt förfärligt... :( Jag misstänker att de hade gjort allt enligt konstens alla regler, men att något oförutsägbart ändå gick snett. Det händer ju, tyvärr, oss alla ibland. Man vet och kan aldrig allt, och kan ibland inte ens föreställa sig det märkliga som kan hände om man har rejäl otur. Vi vet ju, t.ex., inte om fölet hade åkvana? Den kanske hade åkt själv förut, och det kanske hade gått jättebra. I så fall skulle man ju inte ha någon anledning att misstänka något annat.
 
Ursäkta men varför citerar du mitt inlägg och nämner ord som jag inte ens skrivit? Du låter extremt arg på mig?
Jag tycker jag varit ödmjuk i mitt inlägg och skriver att det där kunde hänt alla?

beklagar med ditt sto. men åter igen, varför känner DU dig påhoppad av MIG? varför detta aggressiva inlägg mot mig?
Förlåt, det var inte riktat mot dig per se utan att den som säger det är klantigt gjort. Alla har inte ett sto att ta med när de fraktar ett föl, någon gång kommer det att skiljas från stoet och antagligen fraktas själv. Att sitta på buke och säga att de som fraktade fölet kunde gjort det bättre är lätt att säga, men var man inte där så vet man inte heller vad som hände annat än vad som finns att läsa.
 
Fy vad tragiskt!!
Jag kan inte ens föreställa mig hur traumatiskt för alla inblandade det hela var. Jag tänker på uppfödarna, nya ägarna och den som råkade köra på fölet.
 
Läs om läs rätt , du väljer själv o skriva om min mening från verkar klantigt till är klantigt, ändå lite skillnad, men du ville väl ha det så.....
Förklara då hur man transporterar ett föl utan risk, du som vet?! Du kan ju svara på frågan jag ställde tidigare! Du var antagligen inte ens där, så hur klantigt var det när den lastades och hur klantigt åkte den? :mad:

Fölet är dött, men allvetande @ginnies kan rädda livet på andra genom att förklara hur du du transporterar ett ensamt föl första gången.
 
Förlåt, det var inte riktat mot dig per se utan att den som säger det är klantigt gjort. Alla har inte ett sto att ta med när de fraktar ett föl, någon gång kommer det att skiljas från stoet och antagligen fraktas själv. Att sitta på buke och säga att de som fraktade fölet kunde gjort det bättre är lätt att säga, men var man inte där så vet man inte heller vad som hände annat än vad som finns att läsa.
ok tack.
Allt kan hända med djur så jag håller med, hjälper ingen att strö salt i såren på ett forum. Man måste ju utgå från att alla gör sitt bästa! :)
Det jag skrev om att frakta med mitt sto, det är ju för att jag i å med denna olycka fick en tankeställare hur jag ska kunna frakta min unge på bästa sätt.
 
Förklara då hur man transporterar ett föl utan risk, du som vet?! Du kan ju svara på frågan jag ställde tidigare! Du var antagligen inte ens där, så hur klantigt var det när den lastades och hur klantigt åkte den? :mad:

.

Var du där? och verkar klantigt är fortfarande inte samma som du vill ha det till:är klantigt, du väljer egna ord om det jag skrev så det får en annan innebörd, jag har ex inte skrivit något alls om 100% säkert men när du skriver att jag menar det så kan andra som kommer in o läser tro att jag har skrivit det. Dålig stil faktiskt och du får bli hur sur du vill.
 
Fölet är dött, men allvetande @ginnies kan rädda livet på andra genom att förklara hur du du transporterar ett ensamt föl första gången.

1. Jag skulle aldrig köra ett föl ensamt första gången.Inte alls, även om fölet åkt förut med sin mor.Antingen med sin mor eller ett mindre modell av invant sällskap.
Utom vid extrem nöd men då ska fölet vara så dåligt att det inte är någon ide med sällskap, eller att sällskap inte kommer plats.
2. Föl jag säljer körs i vår transport till nya ägare. Den de är vana vid. Med sällskap.
3. Min synnerligen personliga åsikt, även om det inte hör hit kanske?, är att jag plockar aldrig bort föl från sin mor före 8 mån ålder och helst inte då heller. De är för små, bebisar och ska vara hos sin mamma och puppa. Sedan kan ju såklart stoet dö eller behöva avlivas innan , men nej, jag skulle aldrig köra iväg ett föl före 8 mån ändå.


Och ja, detta kanske kan rädda liv på föl som du säger men säkerligen får de en behagligare resa och det är väl värt en hel del eller hur?
 
Nu har inte jag haft lucka på ett tag, men de ska väl sitta fast ordentligt? Har fölet stått på bakbenen och sparkat allt den kan på luckan för att komma ut?

Varför ska föl åka lösa btw? Om de är vana vid att bindas upp måste det väl vara tryggare om den sitter fast?

Minsta jag kört var en 1.5 år gammal liten b-ponny. Han var uppbunden och det gick jättebra.

Kamera tycker jag är viktig för säkerheten.
 
Nu har inte jag haft lucka på ett tag, men de ska väl sitta fast ordentligt? Har fölet stått på bakbenen och sparkat allt den kan på luckan för att komma ut?

Varför ska föl åka lösa btw? Om de är vana vid att bindas upp måste det väl vara tryggare om den sitter fast?

Minsta jag kört var en 1.5 år gammal liten b-ponny. Han var uppbunden och det gick jättebra.

Kamera tycker jag är viktig för säkerheten.

De flesta föl vänder sig, många lägger sig. Nästan alla ställer sig med huvudet lågt, under knähöjd. Dvs inte förenligt med bom.

Jag skulle vilja påstå de allra flesta föl/nyblivna åringar åker bättre och kommer fram piggare vid längre transporter om de åker lösa. Är dock ofta jättestor skillnad på att köra en 1.5 åring och en 6-12 mån.

Min ena åring körde jag uppbunden när jag hämtade honom . Nemas problemas rent så med uppbunden, han var van med det. Han stod dock och svajade av trötthet efter 4 h. Den som kom som sju mån föl åkte 8 h (4+4) lös, och kom fram pigg som en spigg (la sig inget). Så jag kör hellre småknattar lösa även för deras skull. (Jag har inget baklängesläp)

Kamera borde alla ha ja!
 
Jag menade inte på något vis att det var fel gjort! Ifall mitt inlägg blev trott så. Våra föl åker alltid med vuxen häst (inte alltid mamman, men oftast) i egen lastbil, dvs som bara hästar i samma stall åkt i. Men all har inte den möjligheten, så jag hade troligen hämtat föl på samma vis som dessa. Bara funderade på hur ett ridponnyföl kan slå sönder en transport så fort.
 
Jag menade inte på något vis att det var fel gjort! Ifall mitt inlägg blev trott så. Våra föl åker alltid med vuxen häst (inte alltid mamman, men oftast) i egen lastbil, dvs som bara hästar i samma stall åkt i. Men all har inte den möjligheten, så jag hade troligen hämtat föl på samma vis som dessa. Bara funderade på hur ett ridponnyföl kan slå sönder en transport så fort.

Där är något jag önskat mer info om. Fanns tex kamera så man vet fölet pang fick panik och två min senare var på vägen. Eller kan det levt om ett tag innan det tog sig ut? Inte för att det ändrar min åsikt på något vis - men av nyfikenhet hur fort något kan eller inte kan gå.
 
Givetvis oerhört tragiskt, men nog är det rimligt att det uppstår lite frågetecken ...
Jag undrar också 1) Var fölet löst i transporten - om ja, av vilken anledning. 2) Om man valde att ha fölet löst - hade man då säkrat alla möjliga 'utgångar' ordentligt?
3) Hade man kamera i transporten? Om inte, varför hade man inte lånat en transport m kamera?
Det är lätt att vara efterklok och det är säkert så att köparna har tänkt många ' om och varför', men förhoppningsvis kan en större medvetenhet om riskerna förhindra olyckor i framtiden.
Själv tillhör jag dem som skulle köra ett föl i lastbil tillsammans med en resvan häst trots att jag har en mkt bra transport m kamera om jag inte kan ta en lugt och resvant sto med. Tycker risken m ensamt fölunge i transport är för stor för att passa mig. Det här var ju extremt, men fölet kan skada sig rejält eller bli oerhört stressad och därmed skrämd och rädd f transporter utan att ngt så här extremt händer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två hästar dog i samband med att de blev påkörda på julaftons kväll. Olyckan hände utanför Kristianstad i Skåne. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inom loppet av ett par veckor har fyra föl dött i salmonella på en gård i norra Ångermanland. ... Källa / Läs mer...
Svar
2
· Visningar
663
  • Artikel
Hästnyheter Let it Bee, som gick OS 2016 för Kanada, föll ner död mellan två hinder i terrängen på fredagen under Burnham Markets internationella...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna dog och en man skadades allvarligt i samband med en olycka på länsväg 924 mellan Hagfors och Bergsäng på tisdagseftermiddagen...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp