Bukefalos 28 år!

Föl dödades i trafikolycka

Givetvis oerhört tragiskt, men nog är det rimligt att det uppstår lite frågetecken ...
Jag undrar också 1) Var fölet löst i transporten - om ja, av vilken anledning. 2) Om man valde att ha fölet löst - hade man då säkrat alla möjliga 'utgångar' ordentligt?
3) Hade man kamera i transporten? Om inte, varför hade man inte lånat en transport m kamera?
Det är lätt att vara efterklok och det är säkert så att köparna har tänkt många ' om och varför', men förhoppningsvis kan en större medvetenhet om riskerna förhindra olyckor i framtiden.
Själv tillhör jag dem som skulle köra ett föl i lastbil tillsammans med en resvan häst trots att jag har en mkt bra transport m kamera om jag inte kan ta en lugt och resvant sto med. Tycker risken m ensamt fölunge i transport är för stor för att passa mig. Det här var ju extremt, men fölet kan skada sig rejält eller bli oerhört stressad och därmed skrämd och rädd f transporter utan att ngt så här extremt händer.

En motfråga - hur många föl som skadat sig ensamma i strippad transport känner du till?
 
Risken f att fölet ska skada sig om det är löst är nog inte så stor MEN om fölet är löst så ökar ju risken att det tar sig ut ur transporten under färd om det får panik precis som i det här fallet - då måste man ju verkligen ha säkerställt att det inte kan ta sig ut vilket är svårt i de flesta transporter. Jag kör föl lösa, men med stoet uppbundet och i en strippad transport med låsbara dörrar utifrån och kamera. Just bakluckan är dock en svag punkt även i min transport och går eg inte att göra helt utbrytningssäker. Om man då binder upp fölet f att försvåra ev utbrytningar så ökar risken f skador genom att det hoppar över bommen t ex ...
Jag tar dock risken att ha fölet löst när stoet är med, men skulle inte göra det med en ensam fölunge.
 
Senast ändrad:
Kamera i släpet är väl en ganska enkel lösning, troligtvis inte så att fölet stått blixtstill, och sen hoppat ut genom bakluckan utan nån förvarning. Med en kamera finns ju ändå en chans att hinna stanna släpet innan fölet är ute på vägen om man har tur.
Givetvis inte slarv eller oaktsamhet av köpare/uppfödare, olyckor sker tyvärr :(
 
Kamera i släpet är väl en ganska enkel lösning, troligtvis inte så att fölet stått blixtstill, och sen hoppat ut genom bakluckan utan nån förvarning. Med en kamera finns ju ändå en chans att hinna stanna släpet innan fölet är ute på vägen om man har tur.
Givetvis inte slarv eller oaktsamhet av köpare/uppfödare, olyckor sker tyvärr :(

Fast jag vet inte jag... Jag har tänkt på det där själv, jag har kamera - och det är suveränt och jag skulle inte vilja vara utan. Är värt så sjukt mkt att se, särskilt om det känns bak i släpet. Att veta om de står och skrubbar svansen eller är orolig är värt så mkt.

Men OM det skulle gå åt helsike, att hästen plötsligt får panik. Så då tror jag inte kameran egentligen hjälper. Jag känner i släpet om det blir panik, och jag hinner inte stanna snabbare med kamera. Är man på motorväg och har en häst som flippat bak i släpet är det också en avvägning att ta risken och stanna direkt, eller försöka ta sig dit det är något bättre att stanna (avfart, vändplats eller åtminstone raksträcka med bättre sikt).

Så om fölet t ex var något oroligt av lastbilar, lite varse. Man stannar inte på motorväg för det, utan planerar att åka av t ex vid nästa avfart. Man stannar absolut inte på motorväg bland massa passerande lastbilar. Säg att två minuter senare får fölet panik av den femte lastbilen, och man ser i kameran att fölet är helt panikslaget. Då stannar man ju helst inte på motorvägen, för man kan ju inte ta ut fölet där, och risken är att det är än mer panikslaget i en stillastående transport. Och att vara i en transport med ett panikslaget föl på/precis vid sidan av en motorväg är inget jag rekommenderar. Så, kan man undvika det stannar man inte, utan igen - vad är säkrast, att fortsätta köra tills det är bättre att stanna, eller stanna på motorvägen? JAG hade troligen bedömt att det var mer osäkert att stanna, och försökt köra till närmsta vettiga ställe där jag kan få undan fölet från det som skrämmer (vi säger lastbilstrafiken). Och om då fölet en minut senare lyckas forcera luckan bak så hjälpte kameran inget.

Eller om man är ute och kör, och så ser man i kameran och känner i bilen att hästen av okänd anledning fått en totalflipp och lever om. Man stannar såklart så fort man kan (oavsett kamera eller ej). Men det tar kanske en minut att stanna säkert. På en minut hinner en panikslagen häst komplett demolera en transport.

Så, jag är inte säker på att kamera gör skillnad när det verkligen går åt helvete. Det KAN det om man har "tur" med var man är och förloppet är lite utdraget. Men pang poff panik, där hinner man inte ens med kamera. Oavsett vad det handlar om. Ser jag i kameran att hästen laddar för att hoppa bommen, så det enda kameran hjälper mig är som jag ser det att jag kan försöka "störa" hästen med min körning, får den lite ur balans så den avbryter klättrandet, och stanna och hinna ut och gripa in. Men bara känna nåt är på tok och stanna kontra se att nåt är på tok och stanna - där hjälper inte kameran att hindra t ex att hästen går över bommen.
 
Hör inte denna diskussionen hemma i en allmän tråd, istället för i samband med att leta fel man TROR begåtts i samband med en tragiskt olycka? Det finns inget rätt eller fel. Tex, kör fölungen med sällskap? Ja hur många skaderisker har du inte sen när du ska hem med sällskapshästen( eller mamman till fölet) ensam som nyss skiljts åt på det nya stället? Uppbunden eller inte? Ja vissa hästar får mer panik av att vara bundna än lösa i en stressad situation...
 
Det låter som du tycker att det bara är och ta in och stänga för, oavsett hur de mår.

Nej. Det jag menar är att de allra flesta föl är helt lugna med att åka själva i strippat släp och att det äe extremt ovanligt med både skador och att de blir oroliga/rädda/panikslagna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två hästar dog i samband med att de blev påkörda på julaftons kväll. Olyckan hände utanför Kristianstad i Skåne. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inom loppet av ett par veckor har fyra föl dött i salmonella på en gård i norra Ångermanland. ... Källa / Läs mer...
Svar
2
· Visningar
664
  • Artikel
Hästnyheter Let it Bee, som gick OS 2016 för Kanada, föll ner död mellan två hinder i terrängen på fredagen under Burnham Markets internationella...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna dog och en man skadades allvarligt i samband med en olycka på länsväg 924 mellan Hagfors och Bergsäng på tisdagseftermiddagen...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp