Bukefalos 28 år!

Föl-jämnåriga?

Ljuni

Trådstartare
Jag vet inte om jag har lagt tråden rätt, annars så får ni flytta på den=)

Jag undrar hur viktigt det är för föl att gå med precis jämnåriga?

Mitt sto är beräknat att föla i maj.
Då undrar jag hur viktigt det är att fölet går med precis jämnåiga?
Jag har tänkt flytta till ett annat stall då vi ska gå ihop några ocg hyra ett eget stall..
Det finns ett föl som är 6 månader och tänkte om det räcker med den eller om man då som sagt måste ha precis jämnåriga?

Är helt kluven.. Man vill ju att fölen och hästarna ska ha det bra ju..
 
Sv: Föl-jämnåriga?

Vad jag har upptäckt under åren är att könet på fölet betyder en hel del för hur viktigt en jämnårig kompis är. Är det stoföl så finns inte riktigt samma behov av att leka som det gör för ett hingstföl.
Så om den som kommer att vara ettåring när du flyttar är ett sto och ditt föl blir ett sto så kan de säkert ha mycket glädje av varandra i framtiden.
Är det hingstar kan det bli svårare för där gör ett års skillnad i ålder att de har väldigt olika behov av lek och vila. Som gör att den äldre ofta kan leka för tufft för den yngre som ofta har större behov av vila mellan lek- och ätstunderna.
 
Sv: Föl-jämnåriga?

Tack så mycket för ditt svar..
Hingsten som mitt sto är betäckt med har nästan alltid lämnat bara ston.. Men man vet ju aldrig vad det blir. Hingst denna gång kanske ?
Det tänkta kompisen är hingst nu men ska bli vallack sen.

Jag blev ju klokare på ditt svar och är tacksam=)
 
Sv: Föl-jämnåriga?

Jag tycker att det är viktigt att de är ungefär jämngamla och ungefär jämnstora för att de ska ha fullt utbyte med varandra (och för att undvika skador om den ena är "för stor" och hårdhänt i lekarna).
 
Sv: Föl-jämnåriga?

när min ardenner fick föl gick hon tillsammans med en ettårig gotlandsruss (hingst).. det gick jätte bra fölet och gotlänningen blev jätte bra kompisar och ardennern växte snabbt ifrån russet:D... De stora problemet var stoet, för hon lät båda att dia henne!.... så vi fick dela dem de första veckorna sen gick de bra igen...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 247
Senast: Pritchel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: Inte_Ung
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 011
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp