Föl med lös mage

keilir

Trådstartare
Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3 månader att jag missat att avmaska henne där vid 8 veckor som man bör, och vi trodde då att det kunde vara orsaken. Avmaskade då med noromectin då det även skulle ta spolmask enl förpackningen. Då det inte hade någon särskild effekt rådfrågades en vet som tyckte vi skulle byta preparat och fick då fyrantel två veckor senare. Tyckte då art hon blev bättre fram till ett par dagar sedan.
Rådfrågade igår vet nr 2 som inte tror att det är mask som är orsaken då dessa två preparat borde tagit det mesta. Han var mer inne på foderfrågan, men vi hittar inget som borde orsaka besvär tycker vi. Hästarna får bara torrt hö och det finns ju knappt något att noppa i sig denna årstid i hagen, inte heller något gammalt foder eller så i hagen. Hon går självklart tillsammans med sin mamma, och sedan finns ett till sto med föl samt en till vuxen häst i samma flock som fungerar bra tillsammans.
Första vevan när hon var lös så fick hon ett par doser diarsanyl som verkade funka.
Fölet har inte varit påverkat utan varit precis som vanligt, lika pigg och busar. Äter och dricker som vanligt.
En period bajsade hon typ koblajor, ibland kommer riktiga hästbajsar men att det kommer mycket vätska också vilket gör att svansen ser väldigt otrevlig ut.

Vad gör man? Någon som har vart med om något liknande?
 
Sv: Föl med lös mage

Hur är det med salt, finns det någon saltsten fölet kommer åt? För det slickar de ju gärna i sig för mycket av i så fall, vilket de inte kan hantera.
 
Sv: Föl med lös mage

Rätta inte upp magen för du prata med veterinär om slängning, där slänga man ner mammas avförning ner i fölet.
 
Sv: Föl med lös mage

Hur vanligt är detta? Är det en effekt som brukar hålla i sig? Hur mkt avföring skickar man i fölet?
 
Sv: Föl med lös mage

Vet inte hur ofte det förakomma.
Har varit med om det ett par gånger och fölet bli bra efter.
1lt slurry tro jag det var.

Om fölet äter havre kan du ta lite av mammas baj och lägg det i havren eller sprid ut det i hans hö. Idea är att han få lite av mammas tarm flor bakteria i sig.
Du for prova, hjälpa inte det då är det att ringa veterinären.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 711
Senast: co-SMAD4
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 338
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 942
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp