Bukefalos 28 år!

Föl som är halt!

Knuzze

Trådstartare
Hej, när jag skulle ge pollarna frukost imorse upptäckte jag att hon haltade, REJÄLT!
hon vill inte ställa sig på benet alls helst, och absolut inte "räta ut" kotan som de gör när de ställer sig med benen rektagulärt om ni förstår?
hon sätter ner benet när hon går mitt under sig och sedan lyfter det när hon stödt på det kanske 20-30cm MAX.
Det är höger bak hon har ont i, men är varm i vänster bak (antagligen överansträngning), men har inte ont NÅGONSTANS!
kännt igenom benen, knäna, kotorna, bog, hals, manke, rygg, kors hovar och ja hela henne och hon ömmar ingenstans?
Har pratat med endel kunnit hästfolk som tycker jag ska avvakta tills imorgon för det är vardag imorgon också.

Har ni någon aning om vad detta kan bero på?
hon kan ha vrickat sig är det första jag tänker på!
 
Sv: Föl som är halt!

Låter som en hovböld, är hon varm i hoven? I övrigt hade jag tagit ut veterinär om fölungen är rejält halt.
 
Sv: Föl som är halt!

Är hon så halt "direkt" skulle jag tippa på en hovböld. Kan ta lite tid för hovbölder att "komma fram". Mitt sto hade i höstas, red henne på fredagen & hon var super fin! lördag em var hon block-halt & svettades pga smärtan. Tog några dagar innan bölden var tillräckligt "mogen" , men när den väl var ute tog det bara 2veckor innan jag kunde rida henne precis som vanligt.
Kan vara så att hon blivit sparkad av någon annan häst? men då borde hon vara öm också, ?. Kan också vara en vrickning, men då ska hon ha vrickat sig riktigt ordentligt om hon ska bli så halt att hon inte vill stödja på benet. Kan också vara en spricka, men då borde hon också vara öm vid tryck..
 
Sv: Föl som är halt!

Dessutom är de flesta djurägarna så fiffiga att de väntar tills sista vardagen dvs fredag lite för ofta och då kan det lätt bli kaos i veterinärernas bokning såklart.
 
Sv: Föl som är halt!

Vänta inte efter som det är ett föl så händer det mycket i kroppen när den växer och att gå och belasta fel kan ge mycket problem i framtiden.
 
Sv: Föl som är halt!

Fast alltså är fölet halt, då har den ONT annars haltar den inte.
Det är bara att DU inte hittat VART fölis har ont.
En så halt fölis hade jag inte väntat med att ta ut veterinären.
Be vet komma ut på en gång!
 
Sv: Föl som är halt!

Har en bode som är uppvuxen med hästar hela sitt liv och nu är pensionär, så han har lite kött på benen.
Han hade iaktagit henne igår och hade rört på sig relativt mycket, så han sa att om hon hade haft spricka eller butit något så hade hon inte rört sig så mycket som hon gjorde igår.
när jag kom hem gick jag ut och iaktog henne på närmre håll, hon började belasta höger bak mer och mer.
Hon haltar fortfarande men inte alls lika farligt som igår, gjorde en torr bädd åt henne.
tryckte och kände och hitta en punkt där hon var öm, idag var hon inte alls lika öm, vi tror hon fått en smäll av sin kära mor. :)
 
Sv: Föl som är halt!

Du när absolut inte den enda. Jag har läst och hört om många som tror,gissar och chansar på vad det är för fel på fölungen. Eller inte minst lyssnar på olika "experter". Jag fattar inte att ni inte kontaktar veterinär så att ni med(i alla fall mycket större sannolikhet) får veta.
 
Sv: Föl som är halt!

och när min hade spricka i benet galopperade han omkring, bockade och busade.

Veterinär nu på en gång!
 
Sv: Föl som är halt!

Men gud, ring ut veterinären för sjutton!

Är det pengarna som spökar?
Har man inte råd att ta ut veterinär så ska man inte ha häst!

Annars anser jag att man tar ut veterinär om man nu är rädd om sina djur och dessutom har råd att ha dom, allt annat är snålhet.
 
Sv: Föl som är halt!

Ring veterinär! Bara för att fölet springer runt betyder inte det att där inte är någon allvarlig skada. När min förra häst krossade kotan och slet av senor och ligament sa vet vi pratade med i telefon att han inte skulle kunna stå på benet om något var av/sönder. Men ack så fel hon hade.

Det kostar att kontakta veterinär men tänk på hur dyrt det kan bli i framtiden om det är något som ger bestående men.
 
Sv: Föl som är halt!

Fölet är ju tvungen att följa flocken, oavsett hur halt den är. Går den ute i hage fortfarande? In på stall, och ring veterinär om den fortfarande är halt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Inte mycket till diskussionstråd men jag vill kolla om någon kan råda mig till hur jag ska göra. Jag har en shetland sheepdog på 8...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: Takire
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 601
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp