Bukefalos 28 år!

Fölvisning 2011

Sv: Fölvisning 2011

Dom svarade att det skulle tas upp med styrelsen för den regionala föreningen samt domarutskottet vid asvh. Bra om ni också skriver. Såg flera föl som skulle haft betydligt bättre på bla typ och hhb samt gångarter. Så här i efterhand skulle jag nog överklagat direkt men vem tänker på det inom 30 minuter efter avslutad bedömning när man står med två hästar och knappt hinner hämta protokollet inom den tiden. Sen så är nog syftet med att överklaga då att man vill ha en högre poäng för att kvala till riks. Dock tror jag inte att det är möjligt att få till en ny bedömning innan det är dags för riks oavsett när man överklagar. Någon som har erfarenhet av att överklaga en domares beslut? Jag är helt ny att visa föl, har dock visat hästar från 3 år och uppåt. Hade ju varit roligt att få en annan domares utlåtande. Någon sa till mig att vissa domare är rädda för att skicka föl vidare till riks då det då kommer någon annan och dömer och att det då inte stämmer överens med vad de satt för siffror, tråkigt om det är så.
 
Sv: Fölvisning 2011

Du kanske skulle bli domare själv eftersom du anser att du är bättre att bedöma föl (t o m när du visar föl för första gången) än domaren som har sett hundratals föl under massor av år?

Det kanske kommer att behövas fler domare eftersom det verkar vara få som visarna är nöjda med. Gränsbo ställde in sin fölvisning eftersom de inte fick bestäma domare (den som var anlitad dömer för lågt enlig Gränsbo). Och var det inte käbbel förra året om domaren som dömde i Östergötland?

Jag förstår inte riktigt att alla verkar att anse att de och alla andra har föl som är klass I (gärna med 9or)...hur många av fölen ser ut som t ex SWBs i typen?
En del år är fölen sämre helt enkelt. Många kan ha använt sig av nygodkända hingstar som visar sig inte förvärva sig som förväntat, fölen kan vara födda senare än normalt (pga av sen säsong året innan) o s v.

Hur många av t ex de godkända hopphingstarna är själva i klass I (typ, huvud/hals/bål, ben, skritt och trav)?

Det är konstigt att det inte klagas lika mycket vid de mönstringar där ALLA fölet bedöms vara klass I...som förekommit i Skåne en del år t ex.:angel:

Jag tror absolut inte O är rädd för att skicka för många föl till Riks, hur kan du tro det?
 
Senast ändrad:
Sv: Fölvisning 2011

Det var inte denna diskussionen jag ville ha men jag sökte på fölvisning i halland och kom in på denna tråden och insåg då att fler än jag var fundersamma i bedömningen, därav inlägget. Och som jag skrev så var det någon annan som sa att det angående att inte vilja skicka föl vidare för någon annans bedömning vid riks, jag har ingen aning om detta stämmer eller ej...
 
Sv: Fölvisning 2011

Riksföl är ju en utställning och bedömningen delvis annorlunda, inga poäng utan enbart omdömen ges. För några (rätt många) år sen då fölen fick poäng även på riks förekom det diskussioner som "han höjde sig" eller "sänkte sig" men det är alltså inte aktuellt längre. Jag tror snarare domarna tycker det är kul om de kan sända föl till Riks och att de vet vad som krävs.
Sen kan man inte överklaga poäng, det står i reglementet. Det är ju en subjektiv bedömning man utsätter sig för och det får man vara medveten om.
Åk och se Riksföl alla som kan, bra referens att se den där som travar 10.
 
Sv: Fölvisning 2011

Du kanske skulle bli domare själv eftersom du anser att du är bättre att bedöma föl (t o m när du visar föl för första gången) än domaren som har sett hundratals föl under massor av år?

Det kanske kommer att behövas fler domare eftersom det verkar vara få som visarna är nöjda med. Gränsbo ställde in sin fölvisning eftersom de inte fick bestäma domare (den som var anlitad dömer för lågt enlig Gränsbo). Och var det inte käbbel förra året om domaren som dömde i Östergötland?

Jag förstår inte riktigt att alla verkar att anse att de och alla andra har föl som är klass I (gärna med 9or)...hur många av fölen ser ut som t ex SWBs i typen?
En del år är fölen sämre helt enkelt. Många kan ha använt sig av nygodkända hingstar som visar sig inte förvärva sig som förväntat, fölen kan vara födda senare än normalt (pga av sen säsong året innan) o s v.

Hur många av t ex de godkända hopphingstarna är själva i klass I (typ, huvud/hals/bål, ben, skritt och trav)?

Det är konstigt att det inte klagas lika mycket vid de mönstringar där ALLA fölet bedöms vara klass I...som förekommit i Skåne en del år t ex.:angel:

Jag tror absolut inte O är rädd för att skicka för många föl till Riks, hur kan du tro det?
Skulle vara intressant att veta om du va där och såg några föl,vi va det och många med mig ansåg att det va en konstig bedömning!!!
Det fanns fler föl med bättre gång än vad de fick poäng för,så jäkla fel i bedömningen brukar jag inte vara.
Ja, man kanske skulle utbilda sig till domare,eller vänta nu med facit i hand behövs det kanske ingen utbildning:crazy:
Kanske hade O fel på synen just den dagen(dagarna) eller så är det så att han inte vill skicka nån vidare till riks,hm en tankeställare!
Tror jag ska avstå att visa föl hädanefter!
 
Sv: Fölvisning 2011

Visade en Ampereavkomma förra året som jag och många tyckte fick snålt på trav och skritt men som jag visat upp för
Jan B och han tyckte jag skulle spara honom som hingst och visa honom för Jan igen till hösten,Den såg jag direkt va jättefin så helt ute är jag nog inte......
 
Sv: Fölvisning 2011

Varför visar du honom inte på rådgivande istället för Jan Brink ?

Det är väll rådgivande som vet vad man vill ha för hingstmatrial och stam osv ?

Sen rör sig ju alla fölisar olika beroende på växt , så visst kan väll bedömningen av ditt föl varit rätt för den dagen ?

Mia
 
Sv: Fölvisning 2011

Precis, man har ju sett mer än ett föl som sett fantastiskt ut på alla sätt och vis innan visningen men som just då är inne i en växtfas eller blir orolig av den nya miljön och därför inte kan visa sig från sin bästa sida.

Jag som varit domarsekreterare många gånger vet också att man inne i ringen kan se sånt som kan vara svårt att se från läktaren.

Åker man iväg på dedömning får man vara beredd på att domarna inte är överens med en själv om hur fint ens föl är. Jag tyckte förstås att mitt eget som visades i år är värd fler poäng än hon fick men jag accepterar ju vad jag gav mig in i.
 
Sv: Fölvisning 2011

Riksföl är ju en utställning och bedömningen delvis annorlunda, inga poäng utan enbart omdömen ges. För några (rätt många) år sen då fölen fick poäng även på riks förekom det diskussioner som "han höjde sig" eller "sänkte sig" men det är alltså inte aktuellt längre.

Vilken är skillnaden egentligen? Jag förstår att de inte får poäng, mm, men vad innebär det? Brukar det gynna föl med vissa kvaliteter? Eller missgynna andra? Om man tittar på poängen för de som är kvalificerade så har ju en del väldigt högt på exteriörpoängen men kanske lite sämre på någon gångart medan en del har lite sämre exteriör men bättre gångarter... Nu är jag mest intresserad av hoppföl, blir galoppen viktigare än traven då tex? Är gångarterna viktigare än exteriören på en dressyrstammad fölunge, osv?
 
Sv: Fölvisning 2011

KL
men är verkligen så många föl så mycket bättre än "godkänd" poäng? Eller har det börjat gå troll i detta och alla föl börjar få 8or och 9or hela tiden?
 
Sv: Fölvisning 2011

*knapplån*

jag visade oxå föl i Himledalen, är faktiskt jättenöjd med poängen som mitt föl fick. 887768 = 44 poäng (det är klart att det är surt på 6an på traven för hade han travat liiiiite till så hade han fått en 7a. Men nu ville han inte det..) Kritiken han fick stämmer bra och jag är nöjd med den. Han är född sent (28/6) och hade säkert kunnat hämta in något poäng till om han hade varit äldre.. I klass med SWB´s föl är han dock inte!

Behåller han 887 i början och 8an på galoppen plus hoppar 88 som 3-åring så har han ett diplom och det smäller högre för min del.. :)
 
Sv: Fölvisning 2011

Precis, man har ju sett mer än ett föl som sett fantastiskt ut på alla sätt och vis innan visningen men som just då är inne i en växtfas eller blir orolig av den nya miljön och därför inte kan visa sig från sin bästa sida.

Jag som varit domarsekreterare många gånger vet också att man inne i ringen kan se sånt som kan vara svårt att se från läktaren.

Åker man iväg på dedömning får man vara beredd på att domarna inte är överens med en själv om hur fint ens föl är. Jag tyckte förstås att mitt eget som visades i år är värd fler poäng än hon fick men jag accepterar ju vad jag gav mig in i.

"gilla" Vi är av precis samma åsikt. Javisst kan man tycka att domarna är lite snåla. Men vi älskar alla våra föl, o vi ser ju dem hemma varje dag, där de antagligen visar sig från sin allra bästa sida. Men domarna har aldrig nånsin sett fölet förut, o bedömningen gäller ju då, o inte eventuellt om hästen växer till sig lite. Generellt tycker jag att domarna är rättvisa.
 
Sv: Fölvisning 2011

*knapplån*

här är kritiken på mitt föl (Kagliari HQS e Cosmeo-Cortus-Ceylon):

Typ: ngt liten, välprop. 8 poäng
HHB: rak, välans. hals, liggande bog, grund bål, sluttande kors 8 poäng
Extr: välbenad från sidan, tåvid fram 7 poäng
Skritt: avspänd, vägvinnande 7 poäng
Trav: lätt, kort, oelastisk 6 poäng
Galopp: rund, rytmisk, vägvinnande 8 poäng

summa 44 poäng

som sagt jag är jättenöjd med kritiken och poängen och sen är jag jättenöjd med hur min fölunge uppförde sig. Vi har tränat på att gå i grimskaft och det har inte varit lätt... (man måste nämligen äta på grimskaftet :angel: eller så står man bara still som en åsna..) så jag är jättenöjd med att han gick att leda, kunde stå hyfsat still, gick att lasta, gick att fånga utan problem...
Han har ett väldigt trevligt temperament :) och sen är han så otroligt söt så man vill äta upp honom :love:
 
Sv: Fölvisning 2011

Delvis knapplån
Frågor till er som är missnöjda med era fölpoäng:
Vilka delpoäng fick fölet?
Vilka poäng har fölets mamma fått när hon har visats?
Vad har fölets pappa fått för poäng på sitt bruksprov?

Det är ganska ofta så att folk klagar om fölet fått 44 p, trots att mamman till fölet själv är visad på stamboksföring, treårstest eller kvalitets med klass II. Har man dessutom använt en hingst som knappt har klass I själv exteriört (många hopphingstar har klass II-poäng visade vid hand) så säger det sig väl själv att det inte är så troligt att fölet ska få 45 p eller mer? Nu säger jag inte att det är så jämt (ibland blir givetvis fölen högre bedömda än sina mammor, ibland sämre).
 
Senast ändrad:
Sv: Fölvisning 2011

Delvis knapplån
Frågor till er som är missnöjda med era fölpoäng:
Vilka delpoäng fick fölet?
Vilka poäng har fölets mamma fått när hon har visats?
Vad har fölets pappa fått för poäng på sitt bruksprov?

Det är ganska ofta så att folk klagar om fölet fått 44 p, trots att mamman till fölet själv är visad på stamboksföring, treårstest eller kvalitets med klass II. Har man dessutom använt en hingst som knappt har klass I själv exteriört (många hopphingstar har klass II-poäng visade vid hand) så säger det sig väl själv att det inte är så troligt att fölet ska få 45 p eller mer? Nu säger jag inte att det är så jämt (ibland blir givetvis fölen högre bedömda än sina mammor, ibland sämre).
Delpoängen blev Typ:Välutvecklad,välprop -8 HHB:välansatt ngt bred hals,liggande bog,djup bål välform kors-8 Extr:Välbenad från sidan,ngt tåvid-8
Skritt:taktmässig,ngt markbunden -7 Trav:Lätt taktmässig,ngt oelastisk-7 Galopp:rytmisk,välbalanserad,elastisk - 7 (som är snålt med den bedömningen)
Mamman till detta stofölet efter Connassieur är efter Zephyr och vann kvalitetstävlan med 10 på traven bla,hon är 16 år i år.Hon har 5 stoföl innan med olika hingstar och alla har fått minst 47 poäng på fölvisningarna,varav den äldsta e.Caprimond som jag lånar har dubbeldiplom så det är absolut inga skitston precis som är i aveln.....
 
Sv: Fölvisning 2011

Ägarna har tom bestämt sig för att behålla denna från i år och sälja förra årets då de gillade denna lite bättre fast förra årets efter BH Zack är jättefin!
Har alla hemma hos mig då ägarna bor i Kina nu....
Tycker fortfarande att poängen för många va för låga!!!!
 
Sv: Fölvisning 2011

och 7an snällt satt med tanke på att skritten o traven var oelastisk...låter som ett föl i växt. Även om stoet bara har lämnat toppföl så kommer det då och då en som är sämre, eller hur? Det är väl mer konstigt om alla stoets föl var i precis rätt växtfas just fölmönstringsdagen.
Såg f ö filmen du lagt ut i augusti och mamman rör sig mkt mkt bättre bak än fölet (som inte heller impade typmässigt), jag skulle def valt en annan hingst nästa gång (fölet ser inte ut att vara ett avelsframsteg utan ser sämre ut än modern).
 
Sv: Fölvisning 2011

För det första vill jag säga om man ska diskutera bedömningen om man ska gå efter kritiken så fick du ju bra betalt på benen för det kunde lika gärna gett en 7 .

Sen är det fruktansvärt olika hur stoet passar ihop med hingsten i nedärvning osv ,det finns inget färdigt koncept att gå på .

Och det är bara dumt att sitta här och diskutera siffror och om jag inte minns fel så var du lika missnöjd med bedömningen förra året när du visade fölen ?



Mia
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
914
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp