Bukefalos 28 år!

För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

"vanliga" rid pass på ca 1h så brukar jag borsta och känna igenom ben och rygg innan. Brukar även försöka tempa varje gång oxå.
Efteråt så borsta av, känna ben och rygg. Är det sommartid så svampa av oxå.

Ligger vi i hårdträning och när vi rider de länge distanspassen så innan blir det alltid, : borstning, känna ben och rygg, pulsning och tempning (anteckna sedan)

Efteråt: svamp/dusch, pulsning i 3 etapper, känna ben och rygg, massera ben och rygg, ev linda benen. Helst släpper jag ut hästen i hagen så hon får röra på sig istället för att stå inne, ger oxå E-vitamin och extra salt.
Är det vinter så svampar jag inte, (de hästar jag haft brukar alltid vara ganska torra när vi är tillbaka), borstar med en piggborste eller hårdare borste för att få bort den mesta torkade svetten, lägger på fleece-täcke och byter sedan när hästen torkat och lägger då på annat stalltäcke.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Efter ett jobb (har travhäst) brukar jag utöver visitering stretcha, duscha, täcka och sedan kyla benen med lera. Hon får sedan en större mängd betfor + vatten blandat med äppeljuice.
Nu när det är många minusgrader ute går hon ut i hagen så fort hon är torr, jag avskyr att behöva slänga in i box för natten direkt efter ett tufft jobb.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Innan: Borstning/rykt och känna igenom hästen. Ibland står de med BoT täcket en stund.

Efter: Är de svettiga får de duscha. Stretchar alltid sidor och rygg. Har valacken gått hårt kyler jag hans bakben. Har han gått stenhårt kyler jag runt om. Stretchar igenom båda två 2 ggr i veckan, alltså förutom sidor och rygg även ben/rumpa och framdelsmuskulatur. De får alltid morot eller äpple när de stretchar. Liniment på valacken när han har torkat, beror på hur hårt han gått eller om jag tycker det behövs. Lindar sällan men det händer, endast bak i så fall. Stoet står ibland ett tag med BoT-täcket efter. Jag stretchar även hennes rygg på flera olika sätt då den är hennes problemområde.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Kan svara på min ena medis:

Nu rider jag en halvtimmes dressyrlektion 1 g i veckan och vi gör inte så mycket avancerat även om han självklart anstränger sig en hel del (och jag med :D).

Innan blir det borstning och lite allmän genomkollning.

Efter får han stå med svettäcket tills han blir torr och äta sin kraft.

Han går på lösdrift och är ovanligt mjuk och böjlig i benen säger hovslagaren.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

kl

Brukar se till att shästen fått stå inne ett tag innan så hon har kunnat slappna av ordentligt och vila sig.
Sen ryktar jag länge.

Efter ett pass så stretchar jag, spolar av henne om hon har blivit svettig, låter henne torka med svettäcken. (Går rätt fort då hon är klippt) Borstar sen och byter till vanligt stalltäcke.
Sen linimenteras hon och står med BoT-underlägg och stallbandage över natten.

Självklart visiteras hon före och efter.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Hur menar du? *lite trött*;)

Jag ser bara på min kille som blir 4 iår att han behöver ligga och vila mycket när han växer. Då lägger han sig o vilar vid varje fodring (de fodras 4 gånger, alltid inne). I hagen lägger han sig bara om han är extremt i behov av det och om det är torrt/varmt, dvs inte under hela hösten, vintern, våren.

Därför vill jag ha iaf unghästar på box. Men såklart med så mycket utevistelse som möjligt! Men jag gillar inte utevistelse 06-21 av samma anledning. Alla hästar som stått här har uppskattat att komma in och få lugn o ro med sin mat för att sedan gång ut igen.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Rider jag ett hårt pass tex hoppning, så är de linement före och efter som gäller, är min häst mycket svettig svampas han av och får stå med fleextäcke :D Och visitering både före och efter ridning självklart :)
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Jag ser bara på min kille som blir 4 iår att han behöver ligga och vila mycket när han växer. Då lägger han sig o vilar vid varje fodring (de fodras 4 gånger, alltid inne). I hagen lägger han sig bara om han är extremt i behov av det och om det är torrt/varmt, dvs inte under hela hösten, vintern, våren.

Mina två som går på lösdrift ligger i sin ligghall på sin varma mjuka torra permanentbädd varje natt + dagtid om de känner för det:smirk:.
De har dessutom VÄLDIGT strikta rutiner för när de vilar sig, när de äter, när de leker o.s.v. Det kan jag ibland se som ett problem, att de helst tycker att jag ska komma och rida/jobba dem ungefär samma tid varje dag. Det är vid 6-7 tiden på kvällen, då står de vid grinden och väntar på matte. Visst går de att fånga andra tider också, men då kan jag få gå och hämta dem:angel:.

Men jag är inte det minsta orolig för att de inte skulle vila ordentligt, men det krävs ju att flocken är välfungerande förstås.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

I jämförelse med de flesta andra här är jag en riktig slarver....
Borstar givetvis noga innan ridning, och ryktar under sommarhalvåret, men varken lindar eller kyler efter ridpasset. Är däremot jättenoga med att skritta av ordentligt, och hästarna kommer alltid ut i hagen igen efter ridning, när de har ätit och torkat.
Är noga med att kolla rörelsemönstret hos hästarna när de rids, försöker observera minsta lilla avvikelse, men vill bygga upp muskler, senor och skelett i långsam takt så man inte behöver kyla och linda.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Även jag ser gärna att hästen har varit ute i alla fall någon timma innan ridning, oavsett hur krävande det är. Alltid borst och visitering innan.

Är hon svettig fteråt duschas hon om det är varmt ute, svampas om det är kallt och därefter på med fleecetäcke. De gånger jag vet innan att hon kommer bli väldigt svettig anpassar jag mig så att hon kan stå kvar inne efteråt. Alltid strech, alla fyra ben + rygg och hals. Masserar alltid rygg, hals, nacke och käke efteråt. Avslutande borst.

Efter ett krävande pass vill jag helst att hon går ute innan hon stallas in, så att hon rör på sig och undviker att bli stel.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

jag borstar bara sadelläget och lindar ibland fram
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

jag borstar bara sadelläget och lindar ibland fram

Det är ju "bra"....



Jag borstar alltid HELA hästen, kratsar hovarna, känner igenom benen och hovarna samt kollar allmäntillståndet (rinnig näsa, rygg, några nya små sår osv.). Gör detta ALLTID för ett pass. Efter beror det på, om hästen inte är svettig så borstar jag av och kollar hovarna och gosar :love:. Annars svampar jag av hästen, eller spolar av (ej vintern och minusgrader dock).
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Ryktar du aldrig hela din häst, borstar man & svans & kollar hovarna? Eller visiterar?:crazy:
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

jo klart jag visiterar och ryktar det gör jag kanske 3ggr i veckan på vintern och varje dag på sommarn men nu då min pålle släpper päls så borstar ja sadelläget och glömde säga benen. och efter ja ridit så har hon fleece täcke på (hon blir nästan alltid svettig) och så får hon mat.... men om hon har hoppat hårt eller tränats hårt har hon nattbandage :P det jag skerv första var ganska snabbt hade lite bråttom då
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Okej. Du brukar inte försöka få bort pälsen hon fäller då?
(inte för att du måste, undrar bara;) )
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Rykten är jag petig med.. Lika att känna igenom benen och se till att inga stenar sitter i hovarna. (Bääs har känsliga hovar)..
Har henne lindad ibland o med benskydd ibland. Beroende på vad jag planerar för ridtur. Och hur underlaget är.

Efter slänger jag på henne en filt, känner igenom benen. Slänger ut henne i hagen direkt efter att jag kikat på hovarna. Där får hon mat o chansen att rulla i snön. Sen smörjer jag antingen med linement eller lindar med BoT. Men det är bara om hon gått en lite hårdare tur.

Sen avslutar jag med en rykt då hon är torr i pälsen. Är hon inte det så åker jag tillbaka senare o ryktar henne igen till kvällen.

Täcka henne en längre stund är ofta lönlöst.. Hon blir bara svettigare. Filten använder jag för att den ska suga upp det värsta.

Är det oväder så ser jag till att hon är helt torr innan jag åker.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Det är ju "bra"....



Jag borstar alltid HELA hästen, kratsar hovarna, känner igenom benen och hovarna samt kollar allmäntillståndet (rinnig näsa, rygg, några nya små sår osv.). Gör detta ALLTID för ett pass. Efter beror det på, om hästen inte är svettig så borstar jag av och kollar hovarna och gosar :love:. Annars svampar jag av hästen, eller spolar av (ej vintern och minusgrader dock).

Kan ju lägga till att jag menar borsta och rykta innan och efter. Älskar att pyssla :heart
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Okej. Du brukar inte försöka få bort pälsen hon fäller då?
(inte för att du måste, undrar bara;) )


jo det gör jag brukar ta ngn da då jag försöker få bort så mkt som möjligt
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 594
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp