Bukefalos 28 år!

För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Snobben

Trådstartare
Hur noga är NI med för & eftervård efter era ridpass?
Ska man bara ut & skritta så är det väl rykt som är för & eftervård, men om ni vet att ni ska rida ett hårdare hopp/dressyr/distans/fälttävlans pass?
Jag har gärna BoT täcke och lindor på dagen innan och efter så svampar jag om min häst är väldigt svettig. Combitäcke på en stund alt BoT täcket på, BoT lindor eller isbalsam.:)

Hur noga är ni?
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Kyler benen efteråt om jag gör mer än skrittar.
Annars inget mer än vanlig rykt och visitering.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Efter hårda ridpass använder jag linement ibland även före
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Kan ju tillägga att jag inte alltid använt BoT, börjat med det nu på senare tid:), men alltid kylt benen & svampat av om han är mkt svettig efter ridpasset.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Försöker se till att hästen varit ute åt minstone en stund innan så han inte är så stel. Sen den vanliga visiteringen innan. Efter åt borstar jag av och ryktar, har han blivit riktigt svettig och jobbat hårt så kan jag om vädret tillåter använda mig av linimentschampoo. Vintertid kan det hända att jag lindar på natten, när det blir varmare så plockar han bara av sig dom och då är det ingen idé. Vill helst att han ska hinna ut i hagen igen också, men eftersom de går ute så mycket så brukar det inte vara några problem.

Försöker också ge E-vitamin efter ett hårdare pass.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Innan ett hårt pass vill jag helst att hästen ska ha varit ute någon timma, minst. Jag borstar, visiterar, eventuellt masserar lite om hästen är stressad eller spänd. Lindar helst inför hårdare pass.

Efteråt svampar jag av (förmodligen är hästen svettig), ger hästen betfor och vatten, eventuellt lite hö också. Stretchar ben och hals/rygg och masserar in isbalsam. Sen på med fleece eller ulltäcke tills hästen är torr (om det är minus/kallt ute annars kan den få gå ut lite blöt) och sen ska den ut i hagen, vill inte rida hårt och sen direkt in i box för natten oavsett hur mycket vi har skrittat av.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Nu är hästen 26 år gammal så han går inte stenhårt, men han får jobba ordentligt ibland, på lektion och så. Innan är det rykt och visitation(letar inte bara efter skador/värme utan också muskelknutor och spänningar). Efter blir det filt på och skritta tills han slutat svettas och börjat torka. Sen får han äta med filten på sig, rykt och visitation och sen ut i hagen om det inte är för sent för det.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Ryktar ordentligt 20 minute förre ridning oavsett vad ska göra och även om jag inte rider så ryktas varje häst 30 minuter om dagen och vid hårda vid hårda pass lindar jag oftast benen runt ist för benskydd.

Efter hård ridning, borstar av, visiterar osv och sätter på kylera och BOT fleecetäcke.

Skrittar även av 20 - 30 minuter efter ridning med golden stripe filt.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Nu känner jag mig väldigt noncharlant här..

Hästen måste varit ute i hagen ett tag innan jag rider, annars är han tjurig och vill inte göra något. Om jag tänkt leka fren marken borstar jag inte alls, utan känner igenom honom (friendly game). Om jag tänkt rida/köra borstar jag av honom lite snabbt där det är mest akut, om han inte är smutsig borstar jag ibland inte alls. Jag gör ingen skillnad på om jag tänkt rida/köra mycket eller lite. '
Han har börjat fälla nu, så jag går över honom lite snabbt med en piggborste varje dag, ibland före ibland efter vi varit ute.

Han tycker inte om att bli borstad, i varje fall inte när han är så här långhårig. Då ser jag ingen anledning att utsätta honom för det.

Efteråt brukar jag bara göra lite trick, som streching, ge honom lite mat och slänga ut honom i hagen igen. Om han är svettig och det är kallt/blåsigt får han ha ett fleecetäcke på sig inne en sutnd medan jag fixar lite annat, sen ett tunt täcke i nåt jeansliknande tyg ute. Så han inte ska bli sjuk..

Han lever och mår bra, så jag tror inte det är något farligt ^^


Om somrarna har vi helt andra rutiner i och med att han har eksem. Då borstar och pysslar jag mycket mer, men på vintern är det inte alls uppskattat.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

efter jag har ridigt eller jobbatr med henne på något vis så:

rycktar jag henne,visiterar,tar hovar,gosar,masserar ibland,strächar henen och vilar hoss henen i boxen,och ibland så tränar vi lite trix,och godis tajm med!XD

:D
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

kl

borstar o kollar av vid sadeln noga, och hovarna- fastnar mkt under snösulan.

Efter ridturen, samma procedur o ibland med massage, strech o liniment om passet var hårt/långt. Och ingen svett får bli kvar, ger även salt i maten om han reds svettig.

sen delar vi på en appelsin. :d
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

innan gör jag inte så mycket mer än borstar av honom och kollar hovarna och att han inte är skadad på nåt sätt.

efteråt så först kyler jag benet..de som vart skadat och går en stund till sen stretchar jag honom, ryktar, gosar, o han får lite morötter och sen är han ute i hagen igen.

han behöver inte vara ute i hagen innan ridning han är ridbar och glad endå, kräver bara att man värmer upp lite längre och nogranare.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Jag borstar noga innan och efteråt svampar jag av (om hästen är svettig) och borstar noga :D
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

kl

ni som kyler hästarnas ben efter ridning..hur länge kyler ni?
jag kyler ju 10-15 min på de benet som vart skadat men hade ju aldrig kunnat stå och kyla alla benen så länge..

kyler ni dom på nåt annat sätt då än att spruta kallvatten på?
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Innan ett hårt pass vill jag helst att hästen ska ha varit ute någon timma, minst. Jag borstar, visiterar, eventuellt masserar lite om hästen är stressad eller spänd. Lindar helst inför hårdare pass.

Efteråt svampar jag av (förmodligen är hästen svettig), ger hästen betfor och vatten, eventuellt lite hö också. Stretchar ben och hals/rygg och masserar in isbalsam. Sen på med fleece eller ulltäcke tills hästen är torr (om det är minus/kallt ute annars kan den få gå ut lite blöt) och sen ska den ut i hagen, vill inte rida hårt och sen direkt in i box för natten oavsett hur mycket vi har skrittat av.

:bow: På hagvistelse både före och efter pass. Helst alltid men lättare pass kan jag ta direkt på morgonen/sist på kvällen även om jag helst inte gör det. Dock rids det oftast innan någon fodring men då går han alltid ut efter fodringen, det är okej tycker jag.

Ex tävlingsdagar så försöker jag alltid släppa ut hästen åtm en halvtimme när vi kommit hem så den får gå fritt, rulla sig o beta lite innan dagen är slut, det brukar uppskattas väldigt mycket! På morgonen brukar det ju inte bli tid om man startar tidigt men då blir det ju desto mer vandring till vet/kolla området innan man skrittar fram och värmer upp noggrant och självklart har det i tanken att pålle inte fått röra sig/busa runt lite innan man åkt.

Annars är det vanlig borstning/visitering innan.

Efter vanlig borstning/visitering eller om svettigt svampning/visitering. Ungisen stretchas inte än men jag kollar av lite då och då, spec om han känts lite annorlunda. Pratade med vet o han tyckte man hellre skulle stretcha flera gånger i veckan (dvs varje pass) än bara ngn gång. Och eftersom min inte går så mkt än så tyckte han jag skulle vänta tills han går mer och då blir det ju dessutom mer behov av det. Täcke på om svettig o kallt eller svampad o kallt.

Ännu ej liniment eller lindor, jag vill hålla honom helt "fri" så länge som möjligt och hellre anpassa träningen så han inte är i behov av det. Ansträngs hans ben på så här låg nivå har han inte blvit tillräckligt uppbyggd för jobbet jag begär och då vill jag veta det direkt.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Våra går på lösdrift, perfekt för att dom kan röra sig mkt:)

Försöker strecha ibland, men lite dålig på det pga ont i knä & axlar.
 
Sv: För & eftervård innan & efter ett ridpass!

Innan: borstar och visiterar.
Efter: borstar och sätter på ett fleecetäcke, låter dom torka när dom äter sin krafft. Sen ut i hagen om jag rider tidigt på dagen.

Känner mig nästan slarvig om man jämnför hur alla andra håller på med sina hästar :P
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 248
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 729
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp